Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.22210/ur.2020.064.3_4/02

Kako zvuči i izgleda Dostoevskij (i što to može značiti za znanost o književnosti)

Blaž Podlesnik orcid id orcid.org/0000-0003-2640-708X ; Filozofski fakultet Sveučilišta u Ljubljani


Puni tekst: hrvatski pdf 121 Kb

str. 229-244

preuzimanja: 429

citiraj


Sažetak

U raspravi nastojimo suočiti dva u posljednje vrijeme dominantna knji-ževnoznanstvena čitanja Dostoevskoga te suočavajući oba pristupa po-novo postaviti pitanje kakvu ulogu u suvremenoj znanosti o književnosti može imati analiza teksta. Bahtinovo čitanje Dostoevskoga u središte je stavilo pitanje suočavanja različitih glasova, perspektiva i vrijednosnih naglasaka, nezavršenosti i višeglasja diskursa o svijetu, dok je u središtu novijih istraživanja – koja u prozi velikoga pisca otkrivaju prije svega njegov filozofski i vjerski svjetonazor – interes za cjelokupnu vizualnu sliku u autorovoj formulaciji romanesknoga svijeta. Umjesto odabira jednoga ili drugoga pristupa analizi uloge umjetničkoga teksta u djelima Dostoevskoga naše čitanje kao ključno obilježje njegovih književnih tekstova ističe povezanost obaju vidova djelovanja umjetničkoga teksta te važnost toga dvojstva u njegovim romanima, kako na razini književnih junaka tako i na razini samoga autora. To obilježje može pomoći u rješa-vanju dilema s kojima se, osmišljavajući kategoriju književnoga teksta, susreće suvremena znanost o književnosti jer takvo čitanje Dostoevskoga može odgovoriti i na pitanje u kojoj mjeri umjetnički tekst još može biti predmet znanstvene (subjekt-objektne) spoznaje.

Ključne riječi

Dostoevskij, književni tekst, subjekt-objektna spoznaja, diskurs, verbalna ikona

Hrčak ID:

256319

URI

https://hrcak.srce.hr/256319

Datum izdavanja:

22.4.2021.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 1.132 *