Skoči na glavni sadržaj

Atti, Vol. L No. 1, 2020.

Izvorni znanstveni članak

ŠESTO GODINA NAKON AKVILEJSKOG PATRIJARHATA (1420. - 2020.). POSLJEDNJI TRAGOVI PATRIJARHIJSKOG PJEVANJA NA SJEVERNOM JADRANU

David Di Paoli Paulovich ; Trieste


Puni tekst: talijanski pdf 386 Kb

str. 172-211

preuzimanja: 450

citiraj


Sažetak

Složena povijesna, vjerska i politička povijest Akvilejskog patrijarhata odredila je
tijekom stoljeća ritual i sakralnu glazbu cijelog Sjevernog Jadrana, pridonoseći
putem filijala patrijarhalnog sjedišta u Gradu i Veneciji formiranju svetog
glazbenog repertoara koji se obično naziva patriarchino i predstavlja sintezu
načina pjevanja (modus canendi) različitog podrijetla. Od Dalmacije do Cadorea
i planina oko jezera Como ova je pjesma, koju su narodi različitih jezika i
svećenstvo ljubomorno čuvali, preživjela sve do raznih prevrata u 20. stoljeću
i to crkvenih (prisilne primjene novog gregorijanskog napjeva i odluke koncila
o reformi liturgije) i povijesnih (egzodusi i depopulacija). Postupak snimanja
i čuvanja posljednjih svjedočanstava, započetih krajem 60-ih na inicijativu
pojedinih znanstvenika, uglavnom se danas može smatrati gotovim nakon što
su nestali posljednji čuvari uglavnom usmene i samo ponekad pisane tradicije
koja je ignorirana od nastajuće muzikologije, a kojima se etnomuzikologija bavi
tek posljednjih desetljeća. Baština patrijarhijskog napjeva je neiscrpno bogatstvo
koje u svojim melizmima i harmoničnim čarima otkriva spoj pučkih osjećaja u
modalitetima izvođenja s tradicijama liturgijskog cantus firmus.

Ključne riječi

Hrčak ID:

260034

URI

https://hrcak.srce.hr/260034

Datum izdavanja:

15.6.2021.

Podaci na drugim jezicima: talijanski

Posjeta: 739 *