Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.22210/suvlin.2021.091.03

Zastupljenost i funkcije konektora i u dječjem pripovjednom diskursu

Sara Košutar orcid id orcid.org/0000-0002-8882-9600 ; Edukacijsko–rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu
Gordana Hržica orcid id orcid.org/0000-0001-6067-9148 ; Edukacijsko–rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu


Puni tekst: hrvatski pdf 310 Kb

str. 49-68

preuzimanja: 530

citiraj


Sažetak

Najranije i najčešće vezno sredstvo potvrđeno u razvoju pripovjednoga diskursa, kao i razvoja složene sintakse uopće, jest konektor i. Dosadašnja su istraživanja provedena u okviru formalno–funkcionalnoga pristupa pokazala da djeca konektor i upotrebljavaju u funkciji izražavanja različitih
značenjskih odnosa, čime se postupno otvara prostor usvajanju novih oblika i značenja. U početku
razvoja pripovjedne sposobnosti konektor i ostvaruje se i u funkciji opisnoga sredstva, ali ta se uporaba s porastom dobi napušta. Cilj ovoga istraživanja bio je ispitati razlike u zastupljenosti oblika i funkcija konektora i u pripovjednome diskursu djece različite kronološke dobi. Iz Hrvatskoga
pripovjednog korpusa Žabo, gdje si? izdvojeno je 120 jezičnih uzoraka djece od 4, 6, 8 i 10 godina (30
po skupini). Iz jezičnih uzoraka izdvojeni su konektori te su podijeljeni s obzirom na funkcije izražavanja značenjskih odnosa (susljedni, istovremeni, uzročni, suprotni) i opisivanja. Pronađene su
razlike u proporcijama konektora i u odnosu na ukupan broj komunikacijskih jedinica. Utvrđeno je
da se broj konektora i smanjuje s porastom kronološke dobi na način da oblikuje obrnutu U–krivulju.
Razlike su pronađene i u proporcijama značenjskih odnosa te funkciji i kao opisnoga sredstva. Proporcije konektora i u susljednome i uzročnome značenju mijenjaju se s dobi tako da ocrtavaju obrnutu U–krivulju, dok i u istovremenome značenju prvo stagnira, a nakon osme godine raste. I u funkciji
opisivanja upotrebljavaju isključivo djeca predškolske dobi. Rezultati ovoga istraživanja sukladni su
drugim istraživanjima koja pokazuju kako rana jezična sredstva za uspostavljanje odnosa u diskursu
usložnjavanjem značenja omogućuju usvajanje novih oblika i funkcija

Ključne riječi

dječji pripovjedni diskurs; jezično usvajanje; konektor i; značenjski odnosi; hrvatski jezik

Hrčak ID:

261014

URI

https://hrcak.srce.hr/261014

Datum izdavanja:

27.7.2021.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 1.927 *