Suvremena lingvistika, Vol. 47 No. 91, 2021.
Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.22210/suvlin.2021.091.03
Zastupljenost i funkcije konektora i u dječjem pripovjednom diskursu
Sara Košutar
orcid.org/0000-0002-8882-9600
; Edukacijsko–rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu
Gordana Hržica
orcid.org/0000-0001-6067-9148
; Edukacijsko–rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu
Sažetak
Najranije i najčešće vezno sredstvo potvrđeno u razvoju pripovjednoga diskursa, kao i razvoja složene sintakse uopće, jest konektor i. Dosadašnja su istraživanja provedena u okviru formalno–funkcionalnoga pristupa pokazala da djeca konektor i upotrebljavaju u funkciji izražavanja različitih
značenjskih odnosa, čime se postupno otvara prostor usvajanju novih oblika i značenja. U početku
razvoja pripovjedne sposobnosti konektor i ostvaruje se i u funkciji opisnoga sredstva, ali ta se uporaba s porastom dobi napušta. Cilj ovoga istraživanja bio je ispitati razlike u zastupljenosti oblika i funkcija konektora i u pripovjednome diskursu djece različite kronološke dobi. Iz Hrvatskoga
pripovjednog korpusa Žabo, gdje si? izdvojeno je 120 jezičnih uzoraka djece od 4, 6, 8 i 10 godina (30
po skupini). Iz jezičnih uzoraka izdvojeni su konektori te su podijeljeni s obzirom na funkcije izražavanja značenjskih odnosa (susljedni, istovremeni, uzročni, suprotni) i opisivanja. Pronađene su
razlike u proporcijama konektora i u odnosu na ukupan broj komunikacijskih jedinica. Utvrđeno je
da se broj konektora i smanjuje s porastom kronološke dobi na način da oblikuje obrnutu U–krivulju.
Razlike su pronađene i u proporcijama značenjskih odnosa te funkciji i kao opisnoga sredstva. Proporcije konektora i u susljednome i uzročnome značenju mijenjaju se s dobi tako da ocrtavaju obrnutu U–krivulju, dok i u istovremenome značenju prvo stagnira, a nakon osme godine raste. I u funkciji
opisivanja upotrebljavaju isključivo djeca predškolske dobi. Rezultati ovoga istraživanja sukladni su
drugim istraživanjima koja pokazuju kako rana jezična sredstva za uspostavljanje odnosa u diskursu
usložnjavanjem značenja omogućuju usvajanje novih oblika i funkcija
Ključne riječi
dječji pripovjedni diskurs; jezično usvajanje; konektor i; značenjski odnosi; hrvatski jezik
Hrčak ID:
261014
URI
Datum izdavanja:
27.7.2021.
Posjeta: 1.927 *