Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.46640/imr.10.19.2

Medijski okviri Covid 19 pandemije

Ljiljana Lj. Bulatović orcid id orcid.org/0000-0003-2156-8503 ; Fakultet za medije i komunikacije, Univerzitet Singidunum, Beograd
Goran Bulatović orcid id orcid.org/0000-0003-1087-7247 ; Fakultet za medije i komunikacije, Univerzitet Singidunum, Beograd


Puni tekst: engleski pdf 524 Kb

str. 2969-2986

preuzimanja: 679

citiraj


Sažetak

Odavno je uočeno da je problem javnog informisanja sa polja prikupljanja i prodaje informacija, preusmeren na problem zaštite od dezinformacija, kao i na poteškoće da se proprate sve informacije objavljene o nekoj temi. Medijsko izveštavanje u doba krize kao što je pandemija, izoštrilo je i još snažnije markiralo razmere problema javnog informisanja. U radu iznosimo uverenje da novinarski profesionalci nisu dobro odgovorili svom osnovnom zadatku – da obezbede tačne, nepristrasne, pouzdane i za javnost važne informacije. Umesto toga objavljivane su informacije zasnovane na pretpostavkama, emocijama i stavovima u interesu određenih društvenih grupa, a ne od koristi za građane. Zabrana velikih skupova i događaja koji su uobičajeni izvori informacija, ograničnje kretanja ljudi i novinara, usmerenost na zvanične izvore sa ograničenim mogućnostima provere informacija, velika upotreba društvenih mreža, kao i opšta odstupanja od svakodnevnih redakcijskih rutina, uticali su na izostanak poštovanja osnovnih novinarskih načela. Umesto činjenica u medijima su dominirale interpretacije i emocije, što je u situaciji skromne opšte medijske pismenosti doprinelo širenju straha i nepoverenja u medije i institucije sistema. U radu se zalažemo za poštovanje Smernica Komiteta ministara Saveta Evrope o zaštiti slobode izražavanja i informisanja u vreme kriza (iz 2007. godine) i za opšte medijsko opismenjavanje, kako bi mediji efikasno obavljali svoju društvenu ulogu, a građani kritički procenjivali informacije koje su im dostupne, naročito u vreme kriza.

Ključne riječi

pandemija; infodemija; novinarstvo; medijski okviri; medijska pismenost

Hrčak ID:

262466

URI

https://hrcak.srce.hr/262466

Datum izdavanja:

15.9.2021.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 1.856 *