Izvorni znanstveni članak
Sociopolitička očekivanja mladih u Hrvatskoj u modelu povijesne svijesti
Nebojša Blanuša
orcid.org/0000-0002-9430-7446
; Fakultet političkih znanosti Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska
Sažetak
Unutar teorijskog okvira i operacionalnog modela povijesne svijesti te rezultata istraživanja međunarodne studije u 27 europskih zemalja iz 1995. godine i ponovljenog istraživanja u Hrvatskoj u 2000. godini, autor razmatra probleme strukture i objašnjenja socio-političkog očekivanja mladih u pogledu budućnosti Hrvatske. Rezultati provedenih analiza ukazuju (1) da se struktura takvih očekivanja može objasniti jednim generalnim faktorom socio-političkog pesimističnog/ optimističnog očekivanja budućnosti Hrvatske. Takva je struktura sukladna očekivanjima koje mladi iz ostalih europskih zemalja iskazuju u pogledu budućnosti vlastite zemlje. U odnosu na druge europske zemlje, obje generacije mladih u Hrvatskoj 1995. pripadaju skupini koja iskazuje optimistične procjene. Isti zaključak u pogledu razlika važi i za uzorke iz 2000., osim u pogledu učenika srpske nacionalnosti u Podunavlju koji na obje razine usporedbe predstavljaju najpesimističniju skupinu. (2) “Percepcijama sadašnjosti” može se objasniti od 8 do 20% varijance varijable očekivanja mladih. Između dviju generacija značajno se smanjuje prediktivna snaga etničko-religijske vrijednosne orijentacije, dok je konstantno prisutan utjecaj atribucije materijalnih razlika nepravdama u društvu. U pogledu međunacionalnih razlika u Podunavlju čini se da su suprotna očekivanja dijelom posljedica identičnog ideologijskog obrasca etnocentrizma, te ukazuju na reprodukciju stavova koji su se generirali u vrijeme raspada SFRJ. “Predodžbama o prošlosti “ uspjelo se objasniti između 13 i 32% varijance kriterijske varijable. U većini se uzoraka kao najbolji pojedinačni prediktor pojavljuje kritičnost prema demokraciji kao povijesnom produktu, osim kod učenika srpske nacionalnosti u Podunavlju, što uz ostale prediktore ukazuje da se očekivanje budućnosti Hrvatske kod ovih učenika ne temelji na percepciji demokratskih procesa i odražava manje povjerenje u demokratske institucije Republike Hrvatske.
Ključne riječi
povijesna svijest; predodžbe o prošlosti; percepcija sadašnjosti; očekivanje budućnosti; mladi; Hrvatska; međunacionalne razlike
Hrčak ID:
24301
URI
Datum izdavanja:
13.8.2002.
Posjeta: 2.208 *