Izvorni znanstveni članak
Samoupravljanje u hrvatskom kazalištu kroz polemiku Marijan Matković – Vjekoslav Afrić: ima li razlike između pekara i glumaca?
Snježana Banović
Sažetak
Kroz polemiku iz 1953. između intendanta HNK-a Marijana Matkovića (1949. – 1953.) i Vjekoslava Afrića, istaknutog protagonista kulturne politike Druge Jugoslavije, ovaj članak opisuje složen proces implementacije doktrine samoupravljanja u kazalištu, započet 1950. godine. Bio je to pokušaj da se, po uzoru na tvorničke pogone, upravljanje spusti na niže razine te izmijeni dotad neupitan, tradicionalni instrumentarij odlučivanja. Iako je samoupravljanje u našim kazalištima opstalo sve do sloma socijalizma i osamostaljenja Republike Hrvatske, ono, unatoč velikim ambicijama i visokim ciljevima, nije uspjelo reformirati prethodno naslijeđen model upravljanja. Razlozi za to kriju se prvenstveno u potpunoj neprimjenjivosti formule »tvornice radnicima« na kulturne institucije, no jednako tako i u nesnalaženju vodećih apologeta tadašnje kulturne politike u području složenih i njima dalekih zahtjeva kazališne prakse.
Ključne riječi
Marijan Matković; Vjekoslav Afrić; samoupravljanje u kazalištu; kulturna politika socijalizma; Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu
Hrčak ID:
265470
URI
Datum izdavanja:
13.10.2021.
Posjeta: 724 *