Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.32914/mcpr.12.2.1

KRAJ POVIJESTI, COVID 19 I NOVI LEVIJATAN PREKINUTA KOMUNIKACIJA IZMEĐU MODERNIZMA I POSTMODERNIZMA

Emil Vlajki ; Faculty of Political Sciences, University of Banja Luka, Bosnia and Herzegovina


Puni tekst: engleski pdf 10.492 Kb

str. 124-156

preuzimanja: 395

citiraj


Sažetak

Ovo djelo govori o duhu zapadne civilizacije i njezinim iskušenjima. Oslanjajući se na Hegelovu filozofiju povijesti, tekst objašnjava zašto je donedavno ova civilizacija bila dominantna nad ostatkom svijeta. Stvar je u tome što je razumjela važnost racionalnosti, podredila sve manifestacije života njoj, a posebno, tijekom kapitalizma (modernizma), razvila znanost i tehnologiju i proizvela moćno oružje. Usput je u svoj sustav racionalnosti uključila sva značajna dostignuća drugih civilizacija i naroda. U tom smislu, Hegel u uvodu filozofije povijesti kaže: "Jedina misao koju filozofija donosi sa sobom u kontemplaciju povijesti je jednostavna koncepcija Uma; da je Um vladar svijeta; da nam povijest svijeta, dakle, predstavlja racionalan proces." Drugim riječima, povijest je isključivo okupirana pokazivanjem kako Um dolazi do priznanja i usvajanja Istine. Naravno, racionalnost je nešto što pripada svim civilizacijama i narodima, ali su druga društva, iz različitih razloga (geografskih, klimatskih, vjerskih itd.) podredila racionalnost nekim drugim imperativima. Stoga mnoge od tih zajednica nisu bile povijesne. Što god da je bilo, Zapad je iskoristio svoju nadmoć kolonizirajući druge civilizacije i uništavajući neke. Sa uobičajenog moralnog stajališta, to je neprihvatljivo, kriminalno. Međutim, Hegelova filozofija, donekle u Marxovoj i Engelsovoj interpretaciji, govori nešto drugo. Povijest ima svoj smisao. Njegov primarni cilj je sačuvati čovječanstvo od svega što bi ga moglo uništiti, osobito od raznih prirodnih kataklizmi i smrtonosnih bolesti. Smisao povijesti je i njegov napredak prema civilnom društvu kao ostvarenju slobode i kraja povijesti. To je bilo moguće samo usvajanjem i prakticiranjem apsolutne racionalnosti. Zašto oružje i nasilje? Apsolutna racionalnost, da bi bila povijesno učinkovita, morala je pokriti cijeli svijet. Na Zapadu je, kao "izabrana civilizacija", to trebalo ostvariti, a on je, vojno superioran, to učinio koristeći nad drugim civilizacijama i narodima ekstremno nasilje. S druge strane, ovom nemilosrdnom eksploatacijom koloniziranih područja, Zapad se mogao brzo razvijati u svim domenima i tako, na razini mogućnosti, omogućiti najbolju sudbinu čovječanstva. Posebno je važno bilo XX stoljeće. Tada je ova civilizacija, razvijajući medicinu, genetiku, informatiku, nanotehnologiju i robotiku, uspjela pobijediti razne smrtonosne bolesti, započeti istraživanje svemira i pretvoriti pustinje u plodna tla i, uz "zelenu revoluciju", proizvoditi hranu za sve stanovnike planeta. Vidjevši prednosti racionalnosti, druga područja svijeta, s različitim uspjehom, slijedila su primjer Zapada. Kolonijalizam je nestao, a ljudska prava i međunarodni odnosi bili su institucionalizirani, osobito u deklaracijama Ujedinjenih naroda. Uspostavljen je detant između dva bloka, kapitalizma i socijalizma, a pokret nesvrstanih pridonio je stabilizaciji svijeta. Što se tiče svjetskih ekoloških problema koji proizlaze iz često nekontrolirane industrijalizacije, i oni, iako mučno i sporo, nastoje biti riješeni na globalnoj razini. Za razliku od modernizma, koji je konstituiran kao moderno civilno društvo s usvojenim načelom jednakosti svih, sadašnji postmodernizam je suprotan svemu građanskom. Tržišna ekonomija sve lošije funkcionira, napuštene su velike utopijske ideje: kršćanstvo i marksizam, "nova ljudska prava" uništila su sve plemenito od već proglašenih univerzalnih ljudskih prava. U nastalom beznadnom kaosu, zabrinute zbog uspona Kine i Rusije, najvažnije snage na Zapadu prešle su u "ilegalu", stvaranjem globalne duboke države, Novog Levijatana. Djeluje, prema potrebi, putem formalnih i neformalnih mehanizama. Ako je potrebno, on se također protivi vlastima svojih država ako smatra da njihovi postupci urušavaju ovu civilizaciju. Kao dobar učenik Carla Schmitta, njemačkog političkog filozofa, on je protiv humanizacije međuljudskih odnosa; ima ogromna financijska i tehnička sredstva i neljudske, eugeničke ideje o smanjenju svjetske populacije. Više nema sumnje da njegove metode uključuju proizvodnju i širenje smrtonosnih virusa. Ciljevi djelovanja tih antiliberalnih svjetskih vlasti u sjeni, je uništenje cijelog postojećeg humanizma i nema nikakve veze s poviješću ili bilo kakvim smislom.
Primjedba. Levijatan je morsko čudovište spomenuto u biblijskoj Knjizi o Jobu, gdje je povezan sa silama kaosa i zla. Metaforički, Levijatan je ogroman i moćan društveni organizam koji živi skriven u dubokoj tami, izvan bilo kakve pravne društvene kontrole.
Rad ima dva dijela:
- Smisao povijesti, modernizam i nužnost zapadnog nasilja
- Postmodernizam, sumrak Zapada i Novi Levijatan
Slijedi zaključak o budućnosti čovječanstva.

Ključne riječi

Hegel, povijest, dijalektika, racionalnost, komunikacija, modernizam i postmoderni-zam, Zapad, zapadno nasilje, civilno društvo, globalna duboka država, kapitalizam, Carl Schmitt, eugenika, Kovid 19, vakcina, ekstremna svjetska desnica, međunarod-ni odnosi, patologija uma, novi svjetski poredak, "veliko resetiranje"

Hrčak ID:

265551

URI

https://hrcak.srce.hr/265551

Datum izdavanja:

1.11.2021.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 1.260 *