Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.3935/rsp.v28i3.1808
Rani i predškolski odgoj i obrazovanje na Kosovu: ciljani obrazovni pristup koji stvara i održava socijalne i rodne nejednakosti
Artan Mustafa
orcid.org/0000-0003-4042-6658
; University for Business and Technology (UBT), Faculty of Political Science, Prishtina, Kosovo
Sažetak
Rad analizira participaciju u ranom i predškolskom odgoju i obrazovanju (Early Childhood Education and Care – ECEC) na Kosovu na temelju nedavnog istraživanja i administrativnih podataka. Politika ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja na Kosovu nastoji osigurati odgoj i obrazovanje za djecu u dobi od 0-6 godina pristupom koji sadrži izrazito ciljane javne usluge za ranjivije socijalne grupe, te očekuje da se ostali oslanjaju na tržište ili na obitelj. Osiguran je opći i javni predškolski program za djecu u dobi od 5-6 godina u (2,5 sata dnevno). Dostupnost usluga ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja se povećava, no i dalje ostaje znatno ispod razina drugih zemalja u regiji. Nove usluge sve su u većem broju tržišne zbog čega su velike socijalne skupine, poput obitelji s niskim primanjima, ruralnih obitelji, roditelja s niskim obrazovnim statusom i drugih roditelja nižeg socio-ekonomskog statusa, u još nepovoljnijem položaju. Kako se rani i predškolski odgoj i obrazovanje smatraju izuzetno bitnim za osobni razvoj djeteta i uspjeh u školi, kao i za sudjelovanje žena na tržištu rada, rezultati pokazuju da sadašnja politika doprinosi jačanju i produbljivanju socijalnih i rodnih nejednakosti u dugoročnom pogledu. U izostanku sveobuhvatnijih javnih usluga i drugih mjera za podršku obiteljima, Kosovo održava snažnu implicitnu familijalističku politiku sa slabim potencijalom da pridonese zapošljavanju žena.
Ključne riječi
Kosovo; rani i predškolski odgoj i obrazovanje; defamilijalizacija; familijalizam; privatizacija
Hrčak ID:
269198
URI
Datum izdavanja:
16.12.2021.
Posjeta: 2.558 *