Socijalna psihijatrija, Vol. 49 No. 2, 2021.
Stručni rad
https://doi.org/10.24869/spsih.2021.113
Upotreba upitnika YP-CORE u procjeni mentalnog zdravlja djece s intelektualnim teškoćama
Nataša Tomljanović
; Centre for Education and Teaching Rijeka, Rijeka, Croatia
Nataša Jokić-Begić
; University of Zagreb, Faculty of Humanities and Social Sciences, Zagreb, Croatia
Sažetak
Kod djece i mladih s intelektualnim teškoćama u prvom je redu karakteristična snižena razina intelektualnog, a
potom i emocionalnog i socijalnog funkcioniranja. Takve osobe zaostaju u usvajanju akademskih znanja, učenju i
usvajanju socijalnih vještina. Poznavajući aspekte funkcioniranja djece i mladih s intelektualnim teškoćama moguće
je predvidjeti faktore rizika za razvoj teškoća ponašanja te narušavanje mentalnog zdravlja. Međutim, teško je utvrditi
razinu ili barem postojanje mentalnih teškoća zbog nepostojanja standardiziranih testova za procjenu mentalnog
zdravlja kod djece i mladih s intelektualnim teškoćama, iako stručnjaci koji rade s takvim osobama upozoravaju na
njihovo često narušeno mentalno zdravlje. Cilj istraživanja bio je utvrditi primjenjivost YP-CORE upitnika za procjenu
psihičke uznemirenosti kod djece i mladih s intelektualnim teškoćama. Ispitivanje je provedeno s učenicima Centra
za odgoj i obrazovanje Rijeka, na uzorku 59 djece i mladih dobi od 7 do 21 godine. Dobiveni rezultati sukladni su
prethodnim istraživanjima koja su pokazala kako 30 % djece i mladih s intelektualnim teškoćama imaju izražene
psihičke teškoće. Iako naši rezultati odgovaraju onima dobivenim u drugim istraživanjima, postoje teškoće u
primjeni upitnika, prije svega kod osoba s umjerenim intelektualnim teškoćama. No, rezultati su ohrabrujući u smislu
valjanosti, koju svakako treba provjeriti u budućim istraživanjima.
Ključne riječi
Intelektualne teškoće; Faktori rizika za mentalno zdravlje; Upitnik YP-CORE; Teškoće primjene
Hrčak ID:
270777
URI
Datum izdavanja:
14.1.2022.
Posjeta: 4.608 *