Pregledni rad
Navještenje Mariji u Lukinoj teološkoj viziji (Lk 1,26-38)
Mato Zovkić
; Univerzitet u Sarajevu - Katolički bogoslovni fakultet, Sarajevo, Bosna i Hercegovina
Sažetak
Autor s današnjim egzegetima pretpostavlja da je Luka od prve kršćanske zajednice preuzeo građu (usmenu ili pismenu, usp. Lk 1,1-2) u kojoj je postojalo uvjerenje o djevičanskom začeću Isusa kao mesijanskog sina Božjega, u smislu višem od starozavjetnih proroka i drugih vjernih pojedinaca. U Lukinu izvještaju o navještenju egzegeti vide starozavjetni model najave o rođenju dječaka kojemu Bog namjenjuje posebno poslanje, poput Izaka, Samsona i drugih. Djevica Marija će postati majka dječaka koji je davidovski Mesija i sin Božji. Djevičansko začeće je znak totalnog posvećenja Marijina sina Bogu jer će kao univerzalni Spasitelj uprisutnjivati Božju vladavinu svojim djelima i riječima. Marijin pristanak u r. 38 ovaj autor povezuje s komplimentom Isusovoj majci u vrijeme Isusova ministerija (Lk 11,27-28) i Lukinom kratkom napomenom o Marijinoj aktivnoj nazočnosti u prvoj Crkvi (Dj 1,14). To znači da se ona preobrazila iz tjelesne majke u duhovnu učenicu svojega sina podržavajući Ga na Njegovu putu u Jeruzalem gdje se imao sučeliti s nasilnom smrću. Iz Lukina izvještaja o navještenju kasnije crkveno učiteljstvo razvilo je dogme o Marijinu djevičanstvu i božanskom materinstvu.
Ključne riječi
model najave o rođenju; djevičansko začeće; davidovski Mesija i sin Božji; Marijin pristanak; preobrazba tjelesne majke u duhovnu učenicu; vjera prve zajednice.
Hrčak ID:
272207
URI
Datum izdavanja:
20.12.2012.
Posjeta: 845 *