Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.31299/log.11.2.3

Percepcija emocija putem vizualnog i auditivnog kanala

Ana Rezić orcid id orcid.org/0000-0003-2142-768X ; DV “Leptir”, Sesvete
Ana Bonetti ; Sveučilište u Zagrebu, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Odsjek za logopediju


Puni tekst: hrvatski pdf 505 Kb

str. 50-60

preuzimanja: 493

citiraj


Sažetak

Sposobnost precizne percepcije emocija važna je u mnogim aspektima života jer se time mogu interpretirati ljudske reakcije na određene situacije, predvidjeti ponašanja koja možda slijede i dodatno ih potaknuti ili prevenirati - ako je potrebno. Tijekom percepcije emocija ljudi se koriste različitim izvorima informacija, uključujući svojim vizualnim i auditivnim kanalom, koji su nužni za učinkovitu komunikaciju i socijalnu interakciju. Postoje situacije u kojima jedan od tih kanala može biti nedostupan i korisno je znati se osloniti na drugi. Cilj ovog istraživanja bio je ispitati percepciju četiriju emocija (sreća, tuga, ljutnja, strah) putem auditivnog (govor), vizualnog (facijalna ekspresija) i audio-vizualnog (govor i facijalna ekspresija) kanala kod muškaraca i žena. Petero studenata koji se bave glumom (tri muškarca i dvije žene), koji su snimljeni kako što zornije prikazuju navedene emocije putem govora i facijalne ekspresije, poslužili su za izradu podražajnih materijala/istraživačkog materijala. Istraživački materijal sastojao se od 60 audio, video i audio-vizualnih snimaka neutralne rečenice – “Ona je sjedila u velikom crvenom autu”. Procjenjivači – 45 osoba od 22 do 31 godine (25 žena i 20 muškaraca) različitih fakulteta i struka – putem platforme ZOOM slušali su prvo audio, zatim gledali video i na kraju audio-vizualne snimke, te u prethodno dobivenu Word tablicu upisivali emocije za koje su mislili da su prisutne. Rezultati su obrađeni u programu Microsoft Excel. Hi-kvadrat test pokazao je da postoje statistički značajne razlike u percipiranju emocija putem auditivnog, vizualnog i audio-vizualnog kanala i da nema statistički značajnih razlika između muškaraca i žena.

Ključne riječi

emocije; percepcija; auditivni kanal; vizualni kanal

Hrčak ID:

272296

URI

https://hrcak.srce.hr/272296

Datum izdavanja:

6.2.2022.

Posjeta: 1.178 *