Izvorni znanstveni članak
Život Slave Raškaj u romanu, slikovnici i lutkarskoj predstavi.
Maja Verdonik
orcid.org/0000-0002-2677-5205
; Učiteljski fakultet Sveučilišta u Rijeci
Livija Kroflin
orcid.org/0000-0001-7455-758X
; Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera, Akademija za umjetnost i kulturu u Osijeku
Sažetak
Roman Nade Iveljić Bijela kopriva (1989., 2008.) romansirana je polidiskurzivna biografija hrvatske slikarice Slave Raškaj. U radu se propituju pojavnost i uloga pripovjedača u ovom romanu s obzirom na pripovjednu razinu te na opseg sudjelovanja u priči. Cilj je odgovoriti na pitanje ispisuje li autorica, proizvodeći biografiju usmjerenom selekcijom njezinih fikcionalnih mehanizama, ujedno i vlastitu autobiografiju (Biti 2000.).
Polazeći od teze Smiljane Narančić Kovač (2015.) prema kojoj je slikovnica pripovijed u kojoj se ista priča posreduje dvama zasebnim priopćajnim kanalima, u radu se analiziraju jezični i slikovni diskursi slikovnice Šest šetnji Slave Raškaj (2019.) Sanje Lovrenčić i Dominika Vukovića. Cilj je utvrditi načine na koje pripovjedači jezičnih i slikovnih diskursa ove slikovnice posreduju istu priču – biografiju Slave Raškaj. O romanu i slikovnici piše Maja Verdonik.
Život Slave Raškaj poslužio je kao predložak i za lutkarsku predstavu: Djevin skok ili proljeće u slijepoj ulici (2001.), o kojoj piše Livija Kroflin. U svom prepoznatljivom stilu Kruna Tarle »ispričala« je priču o nijemoj slikarici pokretnim poetskim slikama bez riječi. Nedostatak riječi upućuje na slikaričinu nijemost, posljedično tome nemogućnost prave komunikacije s okolinom i stoga osuđenost na samoću. Osim nijemosti i usamljenosti, predstava iz slikaričina života (a to su i dodirne točke s romanom) uzima motive neostvarene ljubavi, vremena provedenog u umobolnici i pokušaja samoubojstva.
Ključne riječi
Slava Raškaj; polidiskurzivna biografija; Nada Iveljić; Sanja Lovrenčić; Kruna Tarle
Hrčak ID:
277641
URI
Datum izdavanja:
11.5.2022.
Posjeta: 936 *