Rasprava
NATJECANJE IZ HRVATSKOGA
JEZIKA Protekla je školska godina po mnogočemu
bila neobična, teška. Mnogi
vole reći izazovna. Cijeli obrazovni
sustav suočio se s dugotrajnim epidemiološkim
mjerama, s nastavom na daljinu, nastavom
pod maskama, mješovitom nastavom...
Sve je bilo puno problema i prepreka koje
su ipak bivale premošćivane u nastavi jer
nastava mora ići dalje. Ona ne može stati jer
tada staje društvo – i metaforički i doslovno.
Sve su se te stvari prelile i na natjecanje iz
hrvatskoga jezika – 26. po redu. Kao da nisu
bile dostatne samo izvanjske nove okolnosti
– ovo je natjecanje zadesio i trenutak ulaska
nekih razreda u kurikulske ishode – sedmi,
prvi i drugi razred bili su potpuno prema
kurikulu, treći prema razlikovnom kurikulu,
četvrti razred jedini još prema starom programu,
odnosno imao je čistu leksikologiju.
Iskustvo online pisanja testa postojalo je od
pretprošle godine i sad je još više dorađeno;
slobodno možemo reći usavršeno. Ni jedan
korak nije preskočen, ni jedan učenik / ni
jedna učenica nisu zaobiđeni zbog (samo)
izolacije. Doista možemo reći da su problemi
bili izazovi i da su uspješno riješeni. Upravo
u ovome dijelu posla Agencija za odgoj
i obrazovanje, kao organizator ovoga i svih
drugih natjecanja, pokazuje kako dobro poznaje
i sustav i svoje nastavnike, učenike i
program odnosno kurikul. Za natjecanje iz
hrvatskoga jezika ključni suradnik bio je i
Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje čiji su
znanstvenici bili recenzenti za testove svih
triju razina za svaki razred.
Školska razina natjecanja organizirana je
u školama. Za sve koji nisu mogli uživo pisati
test omogućeno je online pisanje na posebno
prilagođenoj pdf inačici testa u kojoj su
ostavljena prazna mjesta za upisivanje odgovora
bez utjecaja na ostali dio testa. Školska
razina bila je vrlo uspješna i na tome treba
zahvaliti ponajprije nastavnicima hrvatskoga
jezika koji su preuzeli sav organizaciji
dio na sebe. Županijska razina također se
pisala u matičnim školama i onda su se testovi
dostavljali županijskim povjerenstvima
na ispravljanje. Ponovno se pokazalo
da jako dobro funkcionira kapilarni sustav
organizacije nas profesora i da u tehničkim
dijelovima provedbe nema većih problema.
Nažalost, izostalo je okupljanje uživo ponajboljih
poznavatelja hrvatskoga jezika na
nekome lijepom mjestu u Hrvatskoj kojemu
je uvijek smisao da ublaži natjecateljske tenzije
i stvori trajne uspomene. Državna razina
ponovno se pisala u matičnim školama naših
finalista uz mogućnost za one u (samo)izolaciji
da pišu test online uz videonadzor. Cijeli
proces bio je besprijekorno organiziran, uz
posebne e-adrese za primanje i slanje skeniranih testova. I zadnji korak bio je u rukama
Državnoga povjerenstva koje je pričekalo
da pristignu i pravi testovi zemaljskom poštom.
Predsjednica Državnoga povjerenstva
dr. sc. Marijana Češi mogla je nakon svega
zadovoljno proglasiti ovogodišnje pobjednike.
Evo nikad većeg broja sudionika po razredima
na državnoj razini. To je bila dobra
posljedica izvanrednih okolnosti – mogao se
pozvati nešto veći broj učenika na državnu
razinu.
Je li ovo natjecanje bilo teže ili lakše?
Teško je reći. Bilo je drugačije, bilo je puno
promjena, novih odluka, ali dogodilo se i
učenici su kao svih 25 puta ranije proučavali
hrvatski jezik, pamtili morfologiju, vježbali
leksikologiju, ponavljali sintaksu, izgovarali
naglaske... Zato će pobjednici ovoga natjecanja
imati i neobičnu priču o svojoj pobjedi.
Čestitamo im!