Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.47960/2712-0457.2022.1.4.7
ISPITIVANJE RAZUMIJEVANJA RAZINE ZNANSTVENIH DOKAZA: RANDOMIZIRANO EKSPERIMENTALNO ISTRAŽIVANJE
Ivan Buljan
; Medicinski fakultet, Sveučilište u Splitu, Split, Hrvatska
Sažetak
Prijenos točnih i jasno razumljivih podataka o znanstvenim istraživanjima važan je čimbenik u donošenju odluka u svezi sa zdravstvenim ponašanjem. U tome procesu središnji koncept zauzima zdravstvena pismenost, sposobnost pojedinca da razumije prikazane informacije o medicinskim sadržajima. Iako se zdravstvena pismenost ispitivala u različitim konceptima, još nije provedeno istraživanje koje bi ispitalo kako razumijevanje osnovnih metodoloških koncepata u općoj populaciji utječe na donošenje odluka o učinkovitosti terapije. Cilj ovoga istraživanja bio je ispitati postoji li razlika u procjeni učinkovitosti liječenja ako su nalazi dobiveni korištenjem različitih kombinacija veličina uzorka i nacrta istraživanja. Sudionici u istraživanju bili su pacijenti u ordinacijama dentalne medicine koji su dobivali nasumično dodijeljene scenarije znanstvenih istraživanjima s različitim kombinacijama vrste istraživanja i veličine uzorka. Utvrđeno je da čitatelji ne razlikuju metode istraživanja s obzirom na njihove mogućnosti u dokazivanju učinkovitosti terapije. Osim toga, utvrđeno je da se čitatelji nisu razlikovali u procjeni učinkovitosti terapije s obzirom na veličinu uzorka u istraživanjima. Konačno, neovisno o vrsti istraživanja koju su sudionici pročitali, svi su se osjećali podjednako sigurnima procijeniti učinkovitost terapije. Ovi su rezultati važni za prijenos informacija o znanstvenim istraživanjima preko medija u svakodnevnoj komunikaciji. U prijenosu istraživanja trebalo bi jasno naglasiti je li određenim tipom istraživanja moguće dokazati uspješnost terapije.
Ključne riječi
znanstvena komunikacija; prijenos dokaza; zdravstvena pismenost
Hrčak ID:
284518
URI
Datum izdavanja:
30.6.2022.
Posjeta: 928 *