Skoči na glavni sadržaj

Pregledni rad

https://doi.org/10.56954/bg.17.1.6

Iz melodijske riznice srednjodalmatinske pučke crkvene baštine

Jerko Martinić


Puni tekst: hrvatski pdf 511 Kb

str. 205-218

preuzimanja: 235

citiraj

Puni tekst: engleski pdf 158 Kb

str. 219-220

preuzimanja: 108

citiraj


Sažetak

Ovi su „iznimni“ pučki pasionski tekstovi trogirsko-kaštelanske „trilogije” bili nekadašnjim stoljetnim liturgijskim slavljima pridodavani i u raznolikosti melodijskih verzija izvorno-pučki praćeni, što je očit dokaz u kolikoj su mjeri pjevači pojedinih srednjodalmatinskih mjesta mogli (do zadnje liturgijske reforme) biti usmjereni intenziviranom proživljavanju i suosjećanju s Kristovim patnjama i smrću na križu.
Korizmeni period crkvene godine, na poseban način dani Velikog tjedna, bili su oduvijek generacijama pjevača naših područja izazovni i poticajni, da pokornički-skrušeno i melodijski zanosno još dodatno animiraju one svima znane, nizom godina (čak i stoljeća) ustaljene brojne (satima duge) jutarnje i večernje liturgijske čine. Kao da su tim pridodavanim paraliturgijskim tekstovima, praćenim svojim izvorno-pučkim melodijskim verzijama indirektno htjeli dati do znanja da se svi oni „predreformski“, toliko brojni i posvuda zastupljeni pokornički liturgijski obredi i napjevi, nisu ipak nikome činili „predugi“. Njihovi znalački koncipirani tekstovi, pučkim invencijama praćeni, dosljedno se i skladno „naslanjaju“ na one postojeće liturgijske i blisko ih u pokorničkom ozračju slijede; postaju dijelom našeg specifičnog glagoljaško-pučkog crkvenog glazbenog sistema, koji se strukturno stilski, ritamski i izvedbeno-harmonijski definira u odnosu na gregorijanski, kao paralelno-neovisan i zaseban.
U tom kontekstu, ova tri emotivna pučka pasionska teksta O biči, priljuti, Zdravo desna ruko sveta, U Gospodina mučenje i na njima „oformljeni“ napjevi koji ih izražajno melodijski prate, jednako su se kao i drugi crkveni glagoljaško-pučki usmeno prenosili s jedne generacije na drugu. Stoga su pri snimanju 70-ih godina prošlog stoljeća mogli biti otpjevati spontano i u cijelosti izvorno.
Sve njih, na trima pasionskim tekstovima nastale napjeve (s izuzetkom nekih teritorijalno udaljenijih varijanti), posebno one na tekstu U Gospodina mučenje, odlikuju instinktivni procesi nastajanja, skladan slijed varijabilnih strukturno-melodijskih postupaka i u stilskoj ujednačenosti upadan stupanj melodijskog suzvučja; izniman su niz izvorno nastalih pasionskih melodijskih minijatura, biser-uzorci stvaralačke pučke inventivnosti.

Ključne riječi

paraliturgijski tekstovi; pučki pasionski napjevi; pripjevi; srednja Dalmacija, Kaštela; Tisno

Hrčak ID:

286815

URI

https://hrcak.srce.hr/286815

Datum izdavanja:

8.12.2022.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 980 *