Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.32701/dp.24.1.4

Hermeneutika van Eyckova Gentskog oltara: Kenotička poruka prizora Navještenja

Daniel Miščin orcid id orcid.org/0000-0003-0422-3124 ; Fakultet filozofije i religijskih znanosti, Sveučilište u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska


Puni tekst: engleski pdf 165 Kb

str. 57-80

preuzimanja: 202

citiraj


Sažetak

U bogatoj literaturi o Gentskom oltaru, jednom od najvažnijih umjetničkih djela sjeverne renesanse što ga je 1432. dovršio Jan Van Eyck, često se tvrdi da je središnja scena zatvorenog Gentskog oltara, tj. Navještenje, jednostavno ilustracija teksta Lk 1, 26–38 kojega Van Eyck vjerno slijedi. Iako je Van Eyck nesumnjivo crpio nadahnuće iz tog teksta, ovaj rad nastoji uspostaviti i istražiti drukčiju hipotezu — da se Van Eyck namjerno udaljio od Lukinog teksta Navještenja, i to iz vrlo dobrog razloga koji je povezan s kompozicijom i porukom Gentskog oltara u cjelini. U radu se ovoj „nekonvencionalnoj“ hipotezi pristupa ponajprije analizom dvaju mogućih pristupa tekstu Navještenja: idiličnom i kenotičkom.
U tom se kontekstu Van Eyckov način prikaza Navještenja promatra s motrišta teorijskih doprinosa hermeneutici Lukina teksta, osobito u djelima Sørena Kierkegaarda i Josepha Ratzingera, tj. u skladu s kenotičkim (ili egzistencijalnim) tumačenjem.

Ključne riječi

Navještenje; Van Eyck; hermeneutika; kenoza; Ratzinger; Kierkegaard

Hrčak ID:

292518

URI

https://hrcak.srce.hr/292518

Datum izdavanja:

31.1.2023.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 482 *