Pregledni rad
https://doi.org/10.47960/2831-0322.2022.2.26.81
RODNO UVJETOVANA PERCEPCIJA LUDILA: ŽENSKA HISTERIJA I MUŠKA MELANKOLIJA U SHAKESPEAREOVU HAMLETU, MACBETHU I KRALJU LEARU
Matea Džaja
orcid.org/0000-0002-4174-3404
; Filozofski fakultet Sveučilišta u Mostaru
Nina Dugandžić
orcid.org/0000-0003-0354-3476
; Filozofski fakultet Sveučilišta u Mostaru
Sažetak
Na ludost, kao jednu od najkontroverznijih i najizazovnijih renesansnih tema, nije znatno utje- calo samo njezino srednjovjekovno naslijeđe, nego i srednjovjekovna shvaćanja dominantne muževnosti i podložne, ranjive ženstvenosti. Stoga su brojne renesansne rasprave žarko pokušavale objasniti brojne, ali često identične, mentalne poremećaje. No pri određivanju postojale su brojne poteškoće. Cilj je ovoga rada analizirati i objasniti rodnu percepciju dvaju mentalnih poremećaja, ponajprije „ženske“ histerije i „muške“ melankolije. Histerija se prvotno estetizirala i eroticizirala, dok se melankolija intelektualizirala. Kao čovjek svoga vremena Shakespeare je zasigurno bio upoznat s rodnim percepcijama ludosti. Njegov opis ženskih likova u tragedijama raznolik je upravo zbog njegova izravnoga preispitivanja tih kategorija. Njegov prvi ženski histerični lik, Ophelia, neupitno je konvencionalan, dok lady Macbeth preispituje ustaljene rodne uloge. Kralj Lear, s druge strane, poseban je slučaj čovjeka koji boluje od ženske bolesti.
Ključne riječi
ludost; histerija; melankolija; Shakespeare; Ophelia; lady Macbeth; kralj Lear.
Hrčak ID:
293319
URI
Datum izdavanja:
3.2.2023.
Posjeta: 1.689 *