Skoči na glavni sadržaj

Ostalo

Integracija Hrvatske u međunarodnu trgovinu prema porijeklu dodane vrijednosti

Josip Tica orcid id orcid.org/0000-0001-7937-1573 ; Ekonomski fakultet Zagreb Sveučilište u Zagrebu
Nebojša Stojčić ; Sveučilište u Dubrovniku
Matija Matić orcid id orcid.org/0000-0001-6973-2902 ; Ekonomski fakultet Zagreb Sveučilište u Zagrebu


Puni tekst: hrvatski pdf 1.018 Kb

str. 1-31

preuzimanja: 147

citiraj


Sažetak

Globalni lanci vrijednosti (GVC) prepoznati su i istraženi u literaturi kao jedan od brzo rastućih procesa uzrokovanih globalizacijom, u snažnoj korelaciji sa stranim ulaganjima, tehnološkim i razvojnim mogućnostima te općom pozicijom u međunarodnoj trgovini. Iako se očekuje da će sudjelovanje u GVC-u donijeti opću korist svim sudionicima GVC-a, ovaj rad analizira različite koristi i mogućnosti za sudjelovanje između različitih GVC režima za 23 europske države i 45 industrijskih sektora za razdoblje 1996.-2018. Cilj ovog rada je identificirati različite trendove sudjelovanja u GVC-u za tri skupine europskih država (države jezgre, države periferije i tranzicijske države) te ih usporediti s Hrvatskom na razini pojedinih gospodarskih sektora i prosjeka svih sektora. U analizi se koristi najnovija baza podataka TiVa (Trade in Value Added) (OECD, 2021.) iz koje se izračunavaju integracija unatrag (udio strane dodane vrijednosti utjelovljene u domaćem izvozu) i integracija unaprijed (udio domaće dodane vrijednosti utjelovljene u inozemnom izvozu). Iako je Hrvatska uglavnom slična perifernim i tranzicijskim zemljama i potpuno drugačija od zemalja jezgre u većini segmenata, zanimljive su razlike prisutne na razini industrije. Većina razlika i odnosa između integracije unatrag i unaprijed često se objašnjava različitim razvojnim čimbenicima koji su u ovom radu aproksimirani s nekoliko varijabli - izdaci za istraživanje i razvoj koji aproksimiraju ulogu inovacija i tehnološkog napretka, oslanjanje na brojnost trgovinskih partnera mjereno Herfindahl-Hirschmanovim indeksom i postotna promjena u broju aktivnih poduzeća koja često signalizira konkurentnost i inovativnost, odnosno kreativnu destrukciju. Uzimajući u obzir podrijetlo samo najvećeg trgovinskog partnera u izvozu svake pojedinačne države, metodom analize mreža se vizualizira globalni lanac vrijednosti za početno i završno razdoblje analize. Rezultati pokazuju snažnu dinamiku promjena tijekom promatranog razdoblja globalizacije.

Ključne riječi

međunarodni lanac vrijednosti; integracija unazad; integracija unaprijed; međunarodna trgovina

Hrčak ID:

293375

URI

https://hrcak.srce.hr/293375

Datum izdavanja:

8.2.2023.

Posjeta: 333 *