Acta Iadertina, Vol. 19 No. 2, 2022.
Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.15291/ai.3971
Je li (već) vrijeme da spremimo LGBTIQ teme ad acta? Kontekstualna primjerenost (de)esencijalizacije kao odgojno-obrazovne strategije
Marija BARTULOVIĆ
orcid.org/0000-0001-5570-3406
; Odjel za pedagogiju, Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska
Barbara KUŠEVIĆ
; Odjel za pedagogiju, Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska
Sažetak
Etabliranjem queer teorije kao polazišta za istraživanja seksualne i
rodne različitosti u obrazovanju proširena je debata o njenom odnosu
s politikom identiteta, dotad dominirajućim okvirom istraživanja,
snažnog aplikativnog potencijala. Točkom je prijepora tako postalo
pitanje svrhovitosti strategijskog esencijalizma, uz snažno naglašavanje
svih zamki nedostatnog intersekcijskog poimanja identiteta, čija
je seksualna i rodna različitost tek jedna od dimenzija, ali su predmetom
analize postale i različite zamke deesencijalizacije. Na tragu
tih polariteta u radu donosimo prikaz dijela podataka prikupljenih u
istraživačkome projektu usmjerenom na LGBTIQ inkluzivnost odgojno-
obrazovnih institucija. Cilj je rada analizirati moguće prednosti i
nedostatke korištenja teorijski progresivne strategije deesencijalizacije
u heteronormativnome odgojno-obrazovnom kontekstu. Podaci prikupljeni
u četirima fokus grupama provedenima s odgojno-obrazovnim
djelatnicima zagrebačkih srednjih škola pokazuju da se sudionici
istraživanja u svojim stavovima i svakodnevnoj odgojnoj-praksi spram
LGBTIQ tema pozicioniraju na različite točke kontinuuma od esencijalizacije
do deesencijalizacije, pri čemu je točna pozicionalnost snažno
kontekstualno determinirana. Zaključni dio rada daje smjernice za
buduća istraživanja.
Ključne riječi
heteronormativnost; inkluzivnost odgojnoobrazovnog sustava; queer teorija; seksualna i rodna različitost
Hrčak ID:
296252
URI
Datum izdavanja:
23.3.2023.
Posjeta: 754 *