Skoči na glavni sadržaj

Prethodno priopćenje

https://doi.org/10.21464/mo.29.2.5

Školska arhitektura tradicionalne škole i njezina implementacija u didaktičko-metodičku organizaciju nastave

Snježana Dubovicki orcid id orcid.org/0000-0003-4770-3371 ; Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti, Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, Osijek, Croatia
Emerik Munjiza ; Velika Kopanica, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 1.520 Kb

str. 127-151

preuzimanja: 367

citiraj


Sažetak

U radu je istražena veza između školske arhitekture i didaktičko-metodičke organizacije nastave u uvjetima tradicionalne (stare) škole. Školska arhitektura analizirana je u području školskih zgrada (učionica i opreme) i školskog okružja (igrališta s posebnim naglaskom na školske vrtove). Tradicionalna (stara) škola u hrvatskim uvjetima vremenski je određena od uvođenja državnog javnog školstva (Opći školski red, 1774.) do tridesetih godina XX. stoljeća. Istraživanje se temelji na analizi arhivske i objavljene građe, recentne i relevantne literature te terenskog istraživanja koje je provedeno na školskom području Velike Kopanice u dva navrata (1980. i 2021. godine). U istraživanju je korištena deskriptivna i post kauzalna metoda pri čemu je utvrđena veza između školske arhitekture i didaktičko-metodičke organizacije nastave. Školske zgrade (učionice), školske klupe i oprema uz veliki broj učenika u razredu ograničili su didaktičko-metodičku organizaciju nastave unutar tradicionalne nastave (frontalna, verbalna, pasivna za učenike, asocijalna i represivna). Istovremeno, školsko okružje s posebnim naglaskom na školske vrtove otvara niz mogućnosti koje su karakteristične za pokret nove škole: grupni i individualni oblici, samorad i aktivnost učenika, socijalizacija i suradnički odnosi, povezivanje teorije s praktičnim radom. Školski vrtovi omogućavaju unošenje dijela prirode u učionice pružajući učenicima zornost, sustavno promatranje i početak intelektualne spoznaje. Školska arhitektura u direktnoj je vezi s didaktičko-metodičkom organizacijom nastave. Pitanje je kako je moguće da i u suvremenoj školskoj arhitekturi ima niz oblika karakterističnih za tradicionalnu (staru) školu?

Ključne riječi

didaktičko-metodička organizacija nastave; školska arhitektura; odgojno-obrazovna ekologija; igrališta; školski vrtovi; tradicionalna (stara) škola

Hrčak ID:

296365

URI

https://hrcak.srce.hr/296365

Datum izdavanja:

28.2.2023.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 865 *