Izlaganje sa skupa
Globalizacija: hrvatska točka gledišta
Dag Strpić
; Fakultet političkih znanosti Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska
Sažetak
Europski poduzetnički pothvat, materijaliziran u obliku ekipiranog i naoružanog trgovačkog broda sposobnog da oplovi i osvoji globus, stvorio je moderni svijet – kao svijet sa samo jednom, ali mondijaliziranom stranom, Zapadom. Da bi takav svijet danas bio globaliziran, on se mora iznova umrežiti, ali sada kao mnogostruka i višesmjerna poduzetnička povratna sprega. Suvremeni globalni liberalni intervencionizam i vladino poduzetništvo, segmentirani su danas u opasno pojednostavljenu multifunkcionalnu svjetsku piramidu vladavine kroz jednosmjerne kaskade. Da bi to uistinu bila globalizacija, ona mora biti barem dvosmjerna: od centra k periferiji, ali također i od periferije prema centru. Inače joj, na početku novoga “stoljetnog trenda” i novog “velikog ciklusa”, prijeti opasnost ponavljanja sloma liberalne civilizacije 19. stoljeća, zbog slabih periferija svjetskoga sustava. Pitanje kako osnažiti “anonimne” globalne ekonomske, kulturne i političke procese ove dvosmjerne vrste, glavno je globalno strategijsko pitanje za današnju politiku i političku znanost. A pokazalo se da se procesi u realnome globalnom okruženju mogu uspješno analizirati i efikasno praktično koristiti samo cijelom, ni u jednom elementu okrnjenom metodičkom frontom politologije, odnosno politike i ekspertski vođenih javnih politika, čak i širim od uobičajenog. S hrvatske točke gledišta, mogućnost ulaženja u svjetsko središte krila se uvijek u nalaženju jedne ili više “niša” na svjetskom tržištu, nikada u stvaranju čak ni minicarstva ili kontroli mondijalizirane ili meganacionalne mreže. No, i bez metodički globalnoga politologijskog pristupa, oslonjenog i na srednjoeuropske i mediteranske kulturne tradicije, takav hrvatski interes neće moći biti realiziran.
Ključne riječi
Hrčak ID:
27147
URI
Datum izdavanja:
28.7.2000.
Posjeta: 2.963 *