Skoči na glavni sadržaj

Pregledni rad

Važnost informiranosti učitelja razredne nastave i studenata učiteljskog studija o šećernoj bolesti

Marija Pejičić ; Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti; Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku
Marija Kišmartin orcid id orcid.org/0009-0003-3797-9873 ; Medicinski fakultet u Osijeku; Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku
Željko Popović orcid id orcid.org/0000-0002-6631-1384 ; Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti; Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku
Irella Bogut orcid id orcid.org/0000-0001-8270-9918 ; Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti; Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku


Puni tekst: hrvatski pdf 861 Kb

str. 65-88

preuzimanja: 217

citiraj


Sažetak

Značajan porast učestalosti šećerne bolesti u učeničkoj populaciji u posljednjem desetljeću nameće nužnost edukacije učitelja i studenata učiteljskih studija o ovoj bolesti, načinima njenog kontroliranja i važnim postupcima u liječenju (davanje inzulinske terapije, mjerenje šećera i davanje injekcije glukagona u slučaju teške hipoglikemije ili inzulinske kome). Zbog navedenog, provedeno je istraživanje koliko su učitelji razredne nastave i studenti učiteljskog studija informirani o šećernoj bolesti te su dane preporuke za bolju informiranost i educiranost o istoj. Istraživanje je obuhvatilo 110 sudionika koji su popunili anketu. Gotovo svi sudionici prepoznaju drugi naziv za dijabetes, znaju da od dijabetesa mogu oboljeti djeca i odrasli, informirani su o prepoznatljivim simptomima dijabetesa, znaju da je inzulin hormon gušterače, kolike trebaju biti normalne vrijednosti glukoze u krvi prije i nakon obroka. Veliki broj sudionika prepoznaje oralne hipoglikemike kao tablete za liječenje šećerne bolesti tipa 2. Rezultati pokazuju kako su sudionici slabije upoznati s pojmom hiperglikemije za razliku od hipoglikemije. Od izuzetne je važnosti da učitelj razumije značenje i razliku između hiperglikemije i hipoglikemije, kako bi mogao prepoznati simptome koji se javljaju kod pojedinog stanja te da može pružiti odgovarajuću pomoć učeniku oboljelom od dijabetesa. Rezultati su pokazali i slabo razlikovanje šećerne bolesti tipa 1 od šećerne bolesti tipa 2, kao i vrste terapije koja se uzima uz pojedini tip šećerne bolesti. Najviše oboljelih učenika boluje od dijabetesa tipa 1, stoga svaki učitelj treba biti upoznat s učenikovom individualnom inzulinskom terapijom, kao i svim vrstama pomagala pomoću kojih se inzulin primjenjuje. Ukoliko učenik nije sposoban samostalno uzeti terapiju, dužnost je učitelja pružiti odgovarajuću pomoć učeniku. Dobra informiranost o šećernoj bolesti i njezinim posljedicama, kao i provedene edukacije o istoj, smanjit će strah kod osoba koje pomažu oboljelom učeniku. Upravo su edukacija i informiranost ključni čimbenici za pomoć oboljelom učeniku koji se u školi treba osjećati prihvaćeno i sigurno.

Ključne riječi

diabetes mellitus; djeca mlađe školske dobi; inzulinska terapija; simptomi dijabetesa

Hrčak ID:

299825

URI

https://hrcak.srce.hr/299825

Datum izdavanja:

12.4.2023.

Posjeta: 395 *