Izvorni znanstveni članak
Opera Porin – neki aspekti odnosa Demetrova libreta i glazbe Vatroslava Lisinskoga
Rozina Palić Jelavić
Sažetak
U radu se sagledavaju pojedini aspekti Demetrova libreta i partiture opere Porin: s jedne strane, literarna, jezična i dramaturgijska razina libreta (banalnost stihova i rime, arhaizmi, uvjerljivost dramaturgije) te, s druge strane, utjecaj glazbene komponente na njegovu strukturu i obrnuto, odnosno motri se skladateljevo nadahnuće Demetrovim libretom te određena odstupanja od libretističkog predloška u partituri. Komparativna analiza autografa libreta i autografa partiture ukazala je na određene novìne. Jedna se tiče izvora sadržaja, naime činjenice da je Demeter temeljio libreto i na XXX., a ne samo na XXXI. glavi Porfirogenetova spisa, a druga jest ta da se poznata Porinova arija Zorko moja većim dijelom ne podudara s Demetrovim stihovima. Pozornost se naposljetku posvećuje isticanju nacionalnih identitetskih motivskih žarišta, isticanju povijesnosti radnje, pa tako i starine hrvatskoga (političkog) naroda (nacije), te autentičnosti i povijesnim istinitostima zbivanja (u predlošku). Uz to, uočavaju se romantičarska obilježja u sižeu, zastupljenost junačkih poteza glavnih protagonista (Hrvata) kao i postupci (glazbene) konfrontacije sa suprotstavljenom stranom (Francima).
Ključne riječi
Vatroslav Lisinski; Dimitrija Demeter; Porin; opera 19. stoljeća; libreto
Hrčak ID:
302319
URI
Datum izdavanja:
16.5.2023.
Posjeta: 794 *