Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Opera Porin – neki aspekti odnosa Demetrova libreta i glazbe Vatroslava Lisinskoga

Rozina Palić Jelavić


Puni tekst: hrvatski pdf 804 Kb

str. 113-141

preuzimanja: 179

citiraj


Sažetak

U radu se sagledavaju pojedini aspekti Demetrova libreta i partiture opere Porin: s jedne strane, literarna, jezična i dramaturgijska razina libreta (banalnost stihova i rime, arhaizmi, uvjerljivost dramaturgije) te, s druge strane, utjecaj glazbene komponente na njegovu strukturu i obrnuto, odnosno motri se skladateljevo nadahnuće Demetrovim libretom te određena odstupanja od libretističkog predloška u partituri. Komparativna analiza autografa libreta i autografa partiture ukazala je na određene novìne. Jedna se tiče izvora sadržaja, naime činjenice da je Demeter temeljio libreto i na XXX., a ne samo na XXXI. glavi Porfirogenetova spisa, a druga jest ta da se poznata Porinova arija Zorko moja većim dijelom ne podudara s Demetrovim stihovima. Pozornost se naposljetku posvećuje isticanju nacionalnih identitetskih motivskih žarišta, isticanju povijesnosti radnje, pa tako i starine hrvatskoga (političkog) naroda (nacije), te autentičnosti i povijesnim istinitostima zbivanja (u predlošku). Uz to, uočavaju se romantičarska obilježja u sižeu, zastupljenost junačkih poteza glavnih protagonista (Hrvata) kao i postupci (glazbene) konfrontacije sa suprotstavljenom stranom (Francima).

Ključne riječi

Vatroslav Lisinski; Dimitrija Demeter; Porin; opera 19. stoljeća; libreto

Hrčak ID:

302319

URI

https://hrcak.srce.hr/302319

Datum izdavanja:

16.5.2023.

Posjeta: 332 *