Izvorni znanstveni članak
Dragojla Jarnević i njezino učiteljevanje.
Ana Batinić
Sažetak
U ovome članku nastojat će se ponuditi analiza djela Moje učiteljevanje. Crtica iz života jedne – gospoje Dragojle (Karoline) Jarnević (1812. – 1875.). Riječ je o djelu koje je ostalo sačuvano u rukopisu, i to u književnoj ostavštini autoričina dugogodišnjeg prijatelja Ivana Trnskoga. Autograf, koji obuhvaća ukupno 39 stranica, nije datiran, no prema nekim indikacijama iz same naracije moguće je pretpostaviti da je nastao u zrelom razdoblju autoričina života, nakon 1850. godine. Književni je diskurs glavna odlika ovoga teksta, no ispod literarnog plašta, Dragojla Jarnević čitatelju predstavlja svoje pedagoške stavove koje je kao odgojiteljica i učiteljica unapređivala i promovirala, što uvelike pridonosi njegovu didakticizmu. U narativnom smislu, ona to čini na specifičan način, služeći se pripovjednom tehnikom »priče u priči« to jest strukturiranjem naracije pomoću dvostrukog pripovjednog subjekta. Narativ počinje kratkim uvodom koji iznosi glas prve pripovjedačice, a potom se nastavlja pripovijedanjem drugog pripovjednog subjekta, gospoje Ruž(ic)e – zapravo svojevrsnoga autoričina alter ega. Interpretacijom crtice Moje učiteljevanje, koju se osim u književnom ključu može čitati i analizirati i kao nefikcionalan, autoreferencijalni, pa i autobiografski tekst, nastojao se staviti naglasak na drugačija promišljanja o društvenoj ulozi žene te na isticanje važnosti omogućavanja obrazovanja djevojčicama, dakle na teme s kojima se višestruko susrećemo i u autoričinu Dnevniku.
Ključne riječi
Dragojla Jarnević; neobjavljeni autograf; Moje učiteljevanje. Crtica iz života jedne – gospoje; autoreferencijalnost; društveni položaj žene u 19. stoljeću
Hrčak ID:
302333
URI
Datum izdavanja:
16.5.2023.
Posjeta: 620 *