Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Ogledalo romantizma Petra Preradovića

Marina Protrka Štimec


Puni tekst: hrvatski pdf 324 Kb

str. 251-265

preuzimanja: 421

citiraj


Sažetak

Autoreferencijalnim postupcima u poeziji Petar Preradović temu pjevanja/pjesništva predstavlja kao sinegdohu umjetničkog stvaranja, odnosno kao povlašteni način bivanja i manifestiranja ljudskog postojanja. Nasuprot stereotipnom podređivanju poetike razdoblja romantizma politici nacionalnog preporoda kao angažmana usmjerenog kolektivnim identitarnim politikama i optimističnom zagovaranju buđenja nacionalne svijesti, u radu se pokazuje kako Preradović ovime funkcionira ne kao »najizrazitiji pjesnik novog pokreta, glasnik i propovjednik njegovih vidika i planova te pjesnik slavenstva« (Barac), nego prije svega kao pjesnik romantičarskog senzibiliteta, okrenut pitanjima slobode stvaralaštva, etičkog, ontološkog i ekonomskog položaja umjetnika kao posrednika među svjetovima i figure otvorene najdubljim i najsnažnijim emotivnim registrima. Metaforika stvaralaštva u njegovim pjesmama obuhvaća simbolički instrument (gusle), ali i imaginarna bića koja posreduju i štite stvaralački proces. Tu su najčešće vila ili ptica (sokol) kao instance ovjeravanja i refleksije pjevanja (pjesništva), povlaštenog načina kazivanja istine usklađene s ljepotom i smislom univerzuma. Umjetnik je u ovoj konstelaciji pjesnik-prorok ili bard koji posreduje među svjetovima, »među zemljom i međ nebom« što ga čini otvorenim najdubljim i najsuptilnijim ljudskim osjećajima i stanjima. Time, obrnuto od stereotipne predodžbe o pjesniku kolektivnog imaginarija i isključivo svijetlih i optimističnih tonova, 252Preradović pokazuje autentični romantičarski senzibilitet i autorefleksiju u kojoj je potraga za identitetom prije svega književna.

Ključne riječi

Petar Preradović; romantizam; emocije; autoreferencijalnost; stvaralaštvo

Hrčak ID:

302353

URI

https://hrcak.srce.hr/302353

Datum izdavanja:

16.5.2023.

Posjeta: 852 *