Skoči na glavni sadržaj

Pregledni rad

https://doi.org/10.31784/zvr.11.1.14

Ekonomija dijeljenja u kontekstu dijeljene mobilnosti: istraživanje stavova korisnika i preferencija digitalnih platformi u Hrvatskoj

Saša Hirnig ; Polytechnic of Rijeka, Rijeka, Croatia
Ljerka Tomljenović orcid id orcid.org/0000-0001-6569-0004 ; Polytechnic of Rijeka, Rijeka, Croatia
Karla Višić orcid id orcid.org/0009-0004-4709-7310 ; Polytechnic of Rijeka, Rijeka, Croatia


Puni tekst: engleski pdf 462 Kb

str. 247-266

preuzimanja: 170

citiraj


Sažetak

Ekonomija dijeljenja vrlo je dinamično istraživačko područje u različitim istraživačkim kontekstima. Ona omogućuje potrošačima da bolje upravljaju svojim vremenom, resursima, proračunima i iskustvima. Općenito, ekonomija dijeljenja, sa svojom većom resursnom efikasnošću, a uz podršku IKT tehnologije, otvara nove mogućnosti za rješavanje društvenih, ekonomskih i ekoloških problema. U prometnom sektoru, dijeljena mobilnost postaje sve važnija u posljednjem desetljeću, posebice u kontekstu
suočavanja s problemima održivosti i učinkovitosti prometnog sustava koji proizilaze iz prekomjerne motorizacije i načina uporabe osobnih automobila. Ovaj rad istražuje ekonomiju dijeljenja u kontekstu transportnog sektora, posebno dijeljenu mobilnost kao ekonomski, prometni i ekološki fenomen. U empirijskom dijelu rada prikazani su rezultati istraživanja provedenog na uzorku od 172 ispitanika u Republici Hrvatskoj. Istraženi su stavovi prema korištenju usluga dijeljenja prijevoza i preferencije
prema dostupnim digitalnim platformama za posredovanje. Od 172 ispunjena upitnika, 68 ispitanika (39,5%) koristi usluge dijeljenja prijevoza, dok 104 (60,5%) ne koristi. Istodobno, 65% ovih ispitanika ih ne planira koristiti ni u budućnosti. Glavni motiv za korištenje dijeljenja prijevoza je financijski. Korisnici su iskazali preferencije za korištenje specijaliziranih digitalnih platformi zbog njihovih funkcionalnosti pri čemu se ističe mogućnost ocijenjivanja vozača i putnika. Cilj ovoga rada je dodatno razjasniti specifične motivacijske čimbenike koji potiču korisnike na korištenje usluga dijeljene mobilnosti kako bi se dale smjernice za osmišljavanje ciljanih politika za promicanje i podizanje svijesti o prednostima i važnosti ovih usluga za pojedinačne korisnike, ali i za šire društveno-ekonomsko i ekološko okruženje

Ključne riječi

ekonomija dijeljenja; dijeljena mobilnost; digitalne platforme

Hrčak ID:

302833

URI

https://hrcak.srce.hr/302833

Datum izdavanja:

31.5.2023.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 459 *