Prethodno priopćenje
https://doi.org/10.46640/imr.12.22.1
Problematika utjelovljenja u online gleda(c)torstvu
Mihai Băcăran
orcid.org/0000-0002-3665-9232
; Doktorski kandidat, Sveučilište u Melbourneu, Australija
Sažetak
Digitalni mediji, a posebno raširena uporaba interneta, izazivaju naše iskustvo utjelovljene prisutnosti i posljedično nas tjeraju da preispitamo definiciju ‘ljudskog’ tijela koje informira naše društvene prakse. Polazeći od internetske dokumentacije o bio-umjetničkom djelu Guya Ben-Aryja cellF (2015.), temeljnom eksperimentalnom glazbenom djelu Alvina Luciera Music for Solo Performer (1965.) i Stelarcovoj izvedbi RE-WIRED / RE-MIXED (2015.), ovaj članak sudjeluje u ovu raspravu postavljajući pitanje: koja je vrsta utjelovljenog identiteta oblikovana u online gledateljstvu?
S metodološkog stajališta, članak je u skladu s inzistiranjem Mieke Bal na važnosti studije slučaja u teoriji umjetnosti iu filozofiji umjetnosti. Cilj mu je izvršiti filozofsku intervenciju u odnosu na suvremeno razumijevanje utjelovljenja polazeći od iskustva koje sugerira susret s određenim umjetničkim djelima.
Oslanjajući se na gore spomenute studije slučaja i na teorije utjelovljenja formulirane u različitim kontekstima — poput teorije afekta (Seigworth i Greg, Clough), feminističke kritike (Grosz, Butler), studija izvedbe (Salazar Sutil) i filozofije Gillesa Deleuze —, članak tvrdi da je problematika utjelovljenog subjekta, kakva se pojavljuje na internetu specta(c)torship, jest stalno pogrešno prepoznavanje: trajno decentriranje subjekta koji razmišlja (kartezijanskog cogita) u neprekidnom ponovnom pregovaranju biotehnološkog ‘ja’ koje utemeljuje ‘ja’ i zauzvrat je njome utemeljena.
Ključne riječi
online gledalište; utjelovljenje; filozofija medija; suvremena umjetnost; novomedijska umjetnost; teorija umjetnosti; filozofija umjetnosti
Hrčak ID:
302915
URI
Datum izdavanja:
21.5.2023.
Posjeta: 633 *