Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.5673/sip.61.1.7
Kad se susretnu potresi i pandemija COVID-19: Utjecaj istovremenih kriza na psihološko funkcioniranje adolescenata u završnim razredima srednjoškolskog obrazovanja
Zrinka Ristić Dedić
orcid.org/0000-0002-7520-2139
; Institut za društvena istraživanja u Zagrebu, Hrvatska
Boris Jokić
orcid.org/0000-0001-6640-9755
; Institut za društvena istraživanja u Zagrebu, Hrvatska
Anita Penić Jurković
orcid.org/0000-0002-9044-9498
; Institut za društvena istraživanja u Zagrebu, Hrvatska
Sažetak
Jedinstvena situacija u kojoj je Hrvatsku 2020. godine pogodila serija snažnih potresa tijekom
globalne pandemije COVID-19 omogućila je istraživanje istodobnih učinaka dvaju kriza na
psihološko funkcioniranje adolescenata. Suočena s nedaćama kriznih situacija, većina adolescenata
uspijeva se nositi s jednim ili dva rizična čimbenika bez značajnih štetnih posljedica. Kumuliranje
rizičnih čimbenika povećava vjerojatnost doživljavanja psihološkog stresa, posebno
kod adolescenata koji su zbog razvojne faze u kojoj se nalaze osjetljiviji na takve traumatične
događaje. Usmjeravajući se na učenike završnih razreda srednje škole, u radu se istražuje u
kojoj mjeri su percipirani učinci istodobnih kriza povezani s pozitivnim psihološkim funkcioniranjem
adolescenata (zadovoljstvom životom, blagostanjem, otpornošću i optimizmom).
Osim toga, istraživanje pruža uvid u ulogu školske lokacije, stupnja oštećenja domova, osobnih
pozitivnih resursa i percepcije utjecaja potresa na psihološki status u predviđanju straha od
potresa. Istraživanje je provedeno na reprezentativnom uzorku 2579 učenika srednjih škola.
Kumulativni negativni utjecaj istodobnih velikih kriza čini se da ima veći učinak na pozitivno
psihološko funkcioniranje od jedne prijetnje same po sebi. U skladu s prethodnim istraživanjima,
blizina epicentra i oštećenje imovine kao objektivne karakteristike potresa te niža razina
otpornosti pokazale su se značajnim prediktorima straha. Međutim, veći učinak na strah
pokazuje percipirani utjecaj potresa na psihološki status adolescenata, što naglašava važnost
subjektivnih procjena traumatičnog događaja.
Ključne riječi
potres; pandemija; kumulativne krize; adolescencija; psihološko funkcioniranje; strah od potresa
Hrčak ID:
303951
URI
Datum izdavanja:
29.5.2023.
Posjeta: 1.485 *