Skoči na glavni sadržaj

Prethodno priopćenje

https://doi.org/10.18045/zbefri.2023.1.157

Stabla odlučivanja ne lažu: Zanimljivosti o sklonostima hrvatskih online potrošača

Ana Marija Filipas orcid id orcid.org/0000-0003-3539-0275
Nenad Vretenar orcid id orcid.org/0000-0003-4689-0865
Ivan Prudky orcid id orcid.org/0000-0001-9732-3276


Puni tekst: engleski pdf 1.729 Kb

str. 157-181

preuzimanja: 134

citiraj

Puni tekst: hrvatski pdf 1.729 Kb

str. 157-181

preuzimanja: 47

citiraj


Sažetak

Razumijevanje preferencija potrošača uvijek je bilo važno kako za ekonomsku
teoriju, tako i za operacijski menadžment, upravljanje lancem opskrbe, marketing i
druge poslovne aktivnosti. Iako se preferencije u teorijskom modeliranju često
smatraju stabilnima, to nije slučaj u donošenju odluka u stvarnom svijetu. Zbog
toga je preferencije potrošača potrebno dobro razumjeti, a to posebno vrijedi u
okolnostima kada dolazi do poremećaja na tržištu. Cilj ovog istraživanja bolje je
razumijevanje preferencija potrošača u internet kupovini nakon što su tržišta bila
pogođena pandemijom COVID-19. U tu svrhu, provedeno je anketno istraživanje
među hrvatskim potrošačima s prethodnim iskustvom u internet kupovini. Upitnik
je bio aktivan od svibnja do rujna 2022. godine, a ispunilo ga je 350 ispitanika. S
ciljem ustanovljavanja utjecaja analiziranih čimbenika kupovine i demografskih
karakteristika potrošača na ponašanje potrošača, korišteni su modeli stabla
odlučivanja uz pomoć tri klasifikacijska algoritma. Od tri odabrana algoritma,
algoritam J48 je na testnim podacima pokazao najveću stopu točnosti u
klasifikaciji. Glavne komponente pokazatelja koji utječu na ponašanje potrošača u
ovom istraživanju su stimulatori i destimulatori internet kupovine, a zatim i
važnost društvene incidencije. Rezultati istraživanja upućuju na značajne razlike u
potrošačkim navikama između muškaraca i žena, pri čemu muškarci koriste manje
varijabli pri donošenju odluka. Osim toga, analiza donošenja odluka pokazala je
razlike i prema nizu drugih demografskih čimbenika te razlike kod kupnje različitih
grupa proizvoda.

Ključne riječi

teorija odlučivanja; preferencije potrošača; rudarenje podataka; stabla odlučivanja; pokazatelji ponašanja potrošača

Hrčak ID:

305135

URI

https://hrcak.srce.hr/305135

Datum izdavanja:

30.6.2023.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 359 *