Prethodno priopćenje
https://doi.org/10.17818/EMIP/2023/1.5
MENADŽERSKE PERCEPCIJE IZVOZNIH BARIJERA: UVID DOBIVEN ANKETOM PROVEDENOM U ICT TVRTKAMA NA KOSOVU
Zef Dedaj
orcid.org/0000-0002-8421-4414
; Kosovska agencija za investicije i podršku preduzećima (KIESA), Ministarstvo industrije, poduzetništva i trgovine, Kosovo
Besnik A. Krasniqi
; Sveučilište u Prištini, Kosovska akademija znanosti i umjetnosti, Priština, Kosovo
Sažetak
U ovom istraživanju ispituju se menadžerske percepcije izvoznih barijera kosovskih ICT tvrtki i predlažu strategije. U tu svrhu u istraživanju je provedena anketa među vlasnicima ili menadžerima ICT tvrtki na Kosovu. Analizirani su podaci prikupljeni online upitnikom na platformi Qualtrics. Rezultati ankete otkrivaju četiri značajne izvozne barijere: vanjske institucionalne barijere, kao što je vizni režim za građane Kosova za posjet tvrtkama u EU i pristup međunarodnim tržištima, pitanja financiranja za povećanje i rast i za prepreke u ljudskim resursima, te poteškoće u dobivanju sveobuhvatnih informacija o ciljanim tržištima i pronalaženje pravog partnera. Nalazi faktorske analize grupiraju izvozne barijere u četiri skupine: (1) formalne i neformalne institucije; (2) informacije o tržištu i umrežavanje; (3) vještine, tehnički kapaciteti i standardi kvalitete i (4) međunarodno brendiranje, vizni režim i nedostatak državne potpore. Nalazi će pomoći jačanju potencijala rasta ICT sektora, rješavanju njihovih potreba i podizanju političke svijesti o važnosti ICT sektora za stvaranje radnih mjesta i gospodarski rast. Ovo istraživanje pruža praktične implikacije i prijedloge strategija za vladu, poslovna udruženja i ICT tvrtke.
Ključne riječi
Menadžerske percepcije; izvozne barijere; institucionalne barijere; ICT; Kosovo; Analiza glavnih faktora
Hrčak ID:
303594
URI
Datum izdavanja:
7.6.2023.
Posjeta: 1.104 *