Skoči na glavni sadržaj

Stručni rad

https://doi.org/10.11608/sgnj.28.3.8

Informirani pristanak pacijenta – zaštita za pacijenta ili liječnika

Matea Koščević orcid id orcid.org/0009-0009-4973-9977 ; Zavod za endourologiju, Klinika za urologiju, KBC Zagreb, Kišpatićeva 12, 10 000 Zagreb, Hrvatska
Slađana Režić orcid id orcid.org/0000-0002-2360-8508 ; Odjel za osiguranje i unapređenje kvalitete zdravstvene zaštite, KBC Zagreb, Kišpatićeva 12, 10 000 Zagreb *

* Dopisni autor.


Puni tekst: hrvatski pdf 127 Kb

str. 187-194

preuzimanja: 243

citiraj

Puni tekst: engleski pdf 127 Kb

str. 187-194

preuzimanja: 227

citiraj


Sažetak

Informirani je pristanak obrazac u kojem pacijent daje svoj pristanak ili odbija medicinski postupak s obzirom na informacije koje mu je pružio liječnik. Osnovna je svrha informiranog pristanka osiguranje zaštite pacijentovih prava, potvrđivanje autentičnosti pacijenta te dobivanje privole za izvršenje postupka. Informirani se pristanak najčešće upotrebljava u kliničkoj praksi i kliničkim istraživanjima. Informacije koje pacijent putem informiranog pristanka, na njemu razumljiv način, dobije od liječnika, omogućuju pacijentu da odlučuje o daljnjim postupcima vezanima za vlastito zdravlje. Povijesno gledano, počeci informiranog pristanka potječu iz 14. stoljeća, ali tek početkom 20. stoljeća informirani pristanak dobiva na važnosti. Razlog tomu jest razvoj invazivnih postupaka u medicinskoj praksi.
U bolničkim zdravstvenim ustanovama informirani pristanak obavezan je za svaki visokorizični postupak koji se u toj zdravstvenoj ustanovi provodi, a najčešće podrazumijeva invazivne dijagnostičke i terapijske postupke te operativne zahvate.

Ključne riječi

informirani pristanak; pacijent; zaštita; proces; pružanje informacija

Hrčak ID:

311121

URI

https://hrcak.srce.hr/311121

Datum izdavanja:

15.12.2023.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 980 *