Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.52685/pihfb.49.2(98).3

Kritika institucionalnog obrazovanja u misli Ivana Illicha

Bernard Hostić orcid id orcid.org/0000-0003-0541-2912 ; Institut za filozofiju, Zagreb, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 291 Kb

str. 253-272

preuzimanja: 97

citiraj


Sažetak

U članku se istražuje kritika institucionalnog načina obrazovanja formirana od strane Ivana Illicha, svjetski poznatog mislioca druge polovice 20. st., koji je svoju društvenu kritiku implementirao na mnoga područja modernog društva: medicinu, obrazovanje, ekologiju, poslovnu etiku i gender raspravu. Razrada članka sastoji se od četiri dijela. Prvi dio osvjetljava Illichevo poimanje institucija tj. »ideju otuđenja« koja se nalazi u temelju gotovo svih njegovih opservacija i kritika. Drugi dio donosi pregled glavnih elemenata Illicheve kritike školstva i tako čini okosnicu cijelog članka. Treći dio prikazuje moguća rješenja tj. prijedloge realizacije prisutne u njegovim djelima i esejima. Četvrti dio sadrži usporedbu Illicheve pedagogije sa sve popularnijim waldorfskim načinom obrazovanja iz koje proizlaze moguće poveznice s idejama Rudolfa Steinera. Cilj članka je na temelju obrađene kritike i ideja zaključiti vrijednost i aktualnost Illicheve misli vezane uz institucionalno obrazovanje.

Ključne riječi

alternativni načini poučavanja; društvo; Ivan Illich; kurikulum; pedagogija; socijalna kritika; socijalna teorija; školski sustav; waldorfska pedagogija

Hrčak ID:

311320

URI

https://hrcak.srce.hr/311320

Datum izdavanja:

14.12.2023.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 236 *