Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.52685/pihfb.49.2(98).3
Kritika institucionalnog obrazovanja u misli Ivana Illicha
Bernard Hostić
orcid.org/0000-0003-0541-2912
; Institut za filozofiju, Zagreb, Hrvatska
Sažetak
U članku se istražuje kritika institucionalnog načina obrazovanja formirana od strane Ivana Illicha, svjetski poznatog mislioca druge polovice 20. st., koji je svoju društvenu kritiku implementirao na mnoga područja modernog društva: medicinu, obrazovanje, ekologiju, poslovnu etiku i gender raspravu. Razrada članka sastoji se od četiri dijela. Prvi dio osvjetljava Illichevo poimanje institucija tj. »ideju otuđenja« koja se nalazi u temelju gotovo svih njegovih opservacija i kritika. Drugi dio donosi pregled glavnih elemenata Illicheve kritike školstva i tako čini okosnicu cijelog članka. Treći dio prikazuje moguća rješenja tj. prijedloge realizacije prisutne u njegovim djelima i esejima. Četvrti dio sadrži usporedbu Illicheve pedagogije sa sve popularnijim waldorfskim načinom obrazovanja iz koje proizlaze moguće poveznice s idejama Rudolfa Steinera. Cilj članka je na temelju obrađene kritike i ideja zaključiti vrijednost i aktualnost Illicheve misli vezane uz institucionalno obrazovanje.
Ključne riječi
alternativni načini poučavanja; društvo; Ivan Illich; kurikulum; pedagogija; socijalna kritika; socijalna teorija; školski sustav; waldorfska pedagogija
Hrčak ID:
311320
URI
Datum izdavanja:
14.12.2023.
Posjeta: 800 *