Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.5559/di.32.4.03
Oblikovanje dojmova o prostoru: učinci ulične umjetnosti/grafita u različitim kontekstima javnog prostora
Marina Štambuk
orcid.org/0000-0001-6637-3676
; Tartajûn, obrt za savjetovanje u vezi s poslovanjem i ostalim upravljanjem, Zagreb, Hrvatska
*
Margarita Bahmatova Nerlović
; Ahn's Design, 233-6 Nonhyeon-dong Gangnam-gu, Seoul, Južna Koreja
Kristina Komšo
orcid.org/0009-0009-3294-8262
; Oikon d.o.o. – Institut za primijenjenu ekologiju, Zagreb, Hrvatska
Antonela Miholić
orcid.org/0009-0005-1591-263X
; Vrtni design, Zagreb, Hrvatska
Lara Spajić
orcid.org/0009-0003-9449-8566
; Vrtlar d.o.o. za javno zelenilo i hortikulturu, Dubrovnik, Hrvatska
* Dopisni autor.
Sažetak
Umjetnost ima istaknutu ulogu u oblikovanju urbane estetske
vrijednosti, dojma i identiteta javnih prostora. Cilj istraživanja
bio je ispitati ulogu ulične umjetnosti/grafita u oblikovanju
dojma o prostoru putem korelacijske i eksperimentalne
metode u on-line istraživanju s 874 sudionika (69 % žena,
dobi od 15 do 66 godina). Sudionici su procjenjivali dojam
prostora putem skale od osam čestica za fotografije različitih
kombinacija ulične umjetnosti/grafita i javnih prostora.
Rezultati su pokazali da ulična umjetnosti/grafiti mijenjaju
dojam prostora iz relativno neutralnog u ugodniji, privlačniji,
razigraniji, zanimljiviji i sigurniji. Dok tag uglavnom nije
imao značajne učinke, style writing i mural su imali snažne i
pozitivne učinke. Implikacije rezultata istraživanja daju
smjernice za obnovu i planiranje javnih prostora.
Ključne riječi
ulična umjetnost; grafiti; tag; style writing; mural; javni prostor; subjektivni dojam
Hrčak ID:
312361
URI
Datum izdavanja:
22.12.2023.
Posjeta: 1.161 *