Arti musices, Vol. 54 No. 2, 2023.
Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.21857/ygjwrc2lly
Od patrimonijalnog do građanskog standarda glazbe za sve. Transformacije glazbenih institucija u Češkoj u 19. stoljeću i problemi njihove glazbenopovijesne interpretacije
Tomáš Slavický
orcid.org/0000-0002-5121-8128
; National Museum of the Czech Republic, Czech Museum of Music, Prague, Czech Republic
Sažetak
Tema uspostave modernih glazbenih institucija izazov je za novu perspektivu transformacijskih procesa u multinacionalnoj Austriji. Kraljevina Češka (Böhmen) primjer je dvojezične zemlje u kojoj se prilično uspješno provela modernizacija glazbenog obrazovanja, a ujedno i razvoj češkog nacionalnog pokreta, uključujući izgradnju kulturnih institucija građanskih udruga. Ti su se procesi odvijali načelno mirnim putem bez revolucija, u međusobnoj suradnji različitih slojeva društva. Od velike je važnosti bilo dugotrajno nastojanje da se postigne konsenzus između Čeha i Nijemaca, aristokracije i buržoazije, češkog narodnog predstavništva i austrijske države. Međutim, taj se konsenzus tijekom 19. stoljeća narušio zaoštravanjem nacionalizma s obiju strana, a nakon obaju svjetskih ratova u 20. stoljeću odbacio se i retroaktivno negirao u interpretaciji nacionalne kulturne povijesti. Stoga se u češkoj glazbenoj historiografi ji čvrsto ustalilo tumačenje češkog jezičnog i kulturnog preporoda kao nacionalne i socijalne borbe. Studija se fokusira na pojavu modernih glazbenih institucija kao priču o transformacijama, ali i na problematiku različitih koncepata češkog narodnog preporoda. Predmet su interesa procesi uspostave glazbenih institucija, modeli njihove interakcije i nastojanje da se ostvari međusobna komunikacija novonastalih nacionalnih kultura Austrije.
Ključne riječi
povijest glazbe u Češkoj; češki glazbeni život u 19. stoljeću; češki narodni preporod; austroslavizam; glazbeni mecenat
Hrčak ID:
313367
URI
Datum izdavanja:
16.1.2024.
Posjeta: 660 *