Arti musices, Vol. 54 No. 2, 2023.
Prethodno priopćenje
https://doi.org/10.21857/y26kecge49
Tri skice o multikulturnom Trstu i njegovoj glazbi u 19. stoljeću: obnova društvenih klasa, koloplet nacionalnih buđenja
Ivano Cavallini
; Università degli Studi di Palermo, Palermo, Italy
Sažetak
Za vrijeme vladavine Marije Terezije i njezina sina Josipa II. Trst je temeljito nanovo izgrađen i tako postao privlačna luka Habsburškog Carstva oslobođena poreza. Od početka 18. stoljeća do prvog desetljeća 20. stoljeća stanovništvo Trsta povećalo se s 5000 na 230 000 stanovnika. Nevjerojatan broj došljaka stigao je iz srednje Europe i sredozemnih obalnih područja. Multietnička srednja klasa dobila je brojne privilegije koje nikada nisu bile dodijeljene plemstvu, a njezin status prepoznaje se u strasti za komornu glazbu i simfonije bečke klasike koje su se izvodile na privatnim i javnim koncertima.
Tijekom 1860-ih uz pomoć čeških intelektualaca i glazbenika Slovenci starosjedioci osnovali su skupinu društava u kojima se izvodila glazba romantizma, nacionalne himne i popijevke (Lieder). Taj je smjer kretanja kulminirao utemeljenjem Narodnog doma i slovenskog društva Glasbena matica. Talijanski nacionalisti istodobno su ostvarili djelomičnu kontrolu nad opernom kućom, a njemačka manjina odgovorila je osnutkom Udruge Schiller (Schillerverein), u kojoj je Julius Heller ulagao energiju u širenje glazbe romanizma i kasnoromantičkih autora. Unatoč političkim sukobljavanjima, ove su tri skupine znatno unaprijedile instrumentalnu glazbu koja je obilježila glazbenu kulturu Trsta onoga doba.
Ključne riječi
19. stoljeće; Trst; glazba; društvene klase; nacionalno buđenje; Talijani; Nijemci/Austrijanci; Slovenci; Hrvati
Hrčak ID:
313373
URI
Datum izdavanja:
16.1.2024.
Posjeta: 626 *