Skoči na glavni sadržaj

Pregledni rad

https://doi.org/10.31823/d.31.4.4

Oblikovnica djelovanja pučkih učitelja u srijemskom dijelu Vojne krajine

Mirko Lukaš orcid id orcid.org/0000-0003-2725-3035 ; Filozofski fakultet Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, Osijek, Hrvatska
Dominik Hudolin orcid id orcid.org/0009-0002-9877-6044 ; Osnovna škola Stjepana Antolovića Privlaka, Privlaka, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 227 Kb

str. 549-570

preuzimanja: 83

citiraj


Sažetak

Na promatranom području zapadnoga Srijema i u posebnom povijesnom kontekstu nalazio se veliki dio Vojne krajine sa specifičnim društvenim uređenjem i militariziranim odgojno-obrazovnim sustavom. Odredbama o institucionaliziranju obrazovanja i sustavnom stjecanju znanja i na prostoru Vojne krajine dolazi do reformskih zahvata u tadašnje oblike organizacije školstva. U to se doba u javnosti promiču težnje o ciljanom i svrhovitom usvajanju znanja, vještina i navika učenika, kao i njihovih učitelja. Propisi koji reguliraju tadašnje školstvo donose odredbe o stručnim i dopunskim kompetencijama koje učitelji moraju posjedovati kako bi udovoljili zahtjevima graničarskih škola. Pojedine kompetencije nisu se u odgojno-obrazovnoj praksi promatranoga razdoblja uopće zamjećivale što u javnom diskursu rezultira izrazitim podcjenjivanjem učiteljskoga zanimanja. Stoga se ovim radom, analizom sadržaja povijesne literature i dokumentacije, donosi oblikovnica koja upućuje na nedostatke i naputke za poboljšanja navedene profesije u promatranom razdoblju. Navedenim spoznajama cilj je istaknuti pokušaje kojima se namjeravalo poboljšati tadašnje stanje i kvaliteta te iskazati pozitivni stavovi koji upućuju na moguće doprinose stvaranja modernijega školstva na tom prostoru.

Ključne riječi

graničarsko područje; kompetencije; militarizacija; nadzor; oblikovanje; pedagoško osposobljavanje; pučke škole

Hrčak ID:

313585

URI

https://hrcak.srce.hr/313585

Datum izdavanja:

24.1.2024.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 195 *