Skoči na glavni sadržaj

Pregledni rad

https://doi.org/https://doi.org/10.17234/RadoviZHP.55.10

Dinka Jeričević – Željezna dama hrvatske scenografije (Sažetak)

Martina Petranović orcid id orcid.org/0000-0002-9368-0353


Puni tekst: engleski pdf 691 Kb

str. 167-181

preuzimanja: 15

citiraj


Sažetak

Rad istražuje kazališnu karijeru i umjetnički izričaj Dinke Jeričević (Vukovar, 26. rujna 1947.), istaknute hrvatske scenografkinje i jedne od rijetkih žena u toj profesiji, posebno u vrijeme njezinih formativnih godina kada je obavljala funkciju jedine tehničke ravnateljice u hrvatskim kazalištima. Stvarajući preko šest stotina scenografija, surađujući s najistaknutijim hrvatskim redateljima i radeći u gotovo svim hrvatskim kazalištima te nekoliko inozemnih, kako kao stalna članica tako i kao gostujuća scenografkinja, Dinka Jeričević značajno je utjecala i osobno obilježila povijest hrvatskog scenografskog stvaralaštva tijekom posljednjih pedeset godina. Čvrsto je vjerovala da je osnovni zadatak njezinih scenografija odražavati opću svrhu predstave ili duh scenske glazbe, te zamisao redatelja, odbijajući vizualnu površnost ili spektakl kao svrhu samu po sebi. Za Dinku Jeričević, ključni zahtjev koji scenografija mora zadovoljiti jest fluidnost i glatkoća prijelaza između potrebnih scenskih prostora, naglašena njezinom sklonosti da promjene prostora učini smislenima i da ih pretvori u dramaturški relevantan i značajan proces. U njezinim scenografijama scena rijetko ostaje statičan i nepomičan objekt ili pozadina, već se različiti scenski elementi mogu lako i jednostavno modificirati i transformirati kako bi stvarali različite scenske prostore. Oni istovremeno mogu funkcionalno stupati u aktivnu suigru sa scenskim izvođačima, stvarajući nove forme i prostorne odnose, a time i nova značenja. Nadalje, njezin dugogodišnji pedagoški rad s redateljima i producentima na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu, te strastveno mentoriranje mladih dizajnera u kazališnoj praksi, značajno su doprinijeli obrazovanju brojnih mladih kazališnih profesionalaca i oblikovanju suvremene hrvatske scenografije. Predavanjem na Akademiji dramske umjetnosti i vođenjem asistenata u kazališnoj praksi, osigurala je prijenos svojeg scenografskog znanja i iskustva, a radeći kao tehnička ravnateljica i stalna scenografkinja u tri hrvatska kazališta, osigurala je profesionalne standarde za izvođenje scenografskih ideja, kako vlastitih tako i drugih scenografa. Aktivnim sudjelovanjem u radu.Hrvatske udruge likovnih umjetnika primijenjenih umjetnosti (ULUPUH) te mnogih odbora i radnih skupina, kao i sudjelovanjem u organiziranju izložbi hrvatske scenografije i kostimografije, zalagala se i za poboljšavanje strukovnoga i pravnog statusa te uvjeta rada hrvatskih scenografa, kostimografa i oblikovatelja svjetla, pridonijevši značajno njihovome društvenom unaprjeđenju i umjetničkom priznanju. Unatoč velikom poštovanju i priznanju u svom neposrednom profesionalnom okruženju i široj hrvatskoj kazališnoj zajednici, te unatoč brojnim nagradama, njezina kazališna karijera do sada nije bila predmet znanstvene analize, a prvu samostalnu izložbu imala je u lipnju 2022. Stoga je ovaj rad pokušaj da se doprinese sistematizaciji, vrednovanju i kontekstualizaciji njezinih mnogobrojnih, raznovrsnih i izuzetnih umjetničkih i profesionalnih postignuća u nacionalnom kazalištu.

Ključne riječi

scenografija, Dinka Jeričević, hrvatsko kazalište

Hrčak ID:

316275

URI

https://hrcak.srce.hr/316275

Datum izdavanja:

20.12.2023.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 47 *