Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.46640/imr.13.24.2

Digitalna izvođenja: problemski pristup

Divna Vuksanović ; Fakultet dramskih umetnosti, Univerzitet umetnosti, Srbija
Dragan Ćalović ; Fakultet savremenih umetnosti, Beograd, Srbija


Puni tekst: engleski pdf 336 Kb

str. 3967-3979

preuzimanja: 16

citiraj


Sažetak

Polazeći od Austinove teorije govornih akata i razlike koja se na metajezičkom nivou uspostavlja između dve vrste iskaza: performativa i konstativa, autori sa stanovišta filozofije medija iznose stav da je u digitalnom univerzumu, gdje se jezički i svaki drugi izraz medijski transponira, svaka interakcija, ustvari, performativna, pošto i doslovno, kao medijska tvorevina ne može imati podmet u stvarnosti. Krenuvši sa stanovišta da je osnova digitaliziranja, odnosno radnji i postupaka koje ga interakcijom potvrđuju, isključivo ekonomske prirode, pa je, stoga, dakle, cjelokupni digitalni prostor vezan za vladajuću kapitalističku društveno-ekonomsku paradigmu, autori postavljaju pitanje je li u tom smislu dovoljno tvrditi da performativnost digitalnih uređaja i algoritamsko organiziranje predstavljaju nužan i dovoljan uvjet za sveukupnu digitalnu performativnost, bez razlike? Odnosno, ukoliko bi se sve interakcije u digitalnom svijetu svele isključvio na logičke identitetske operacije, ne bi postojao „simbolički višak“ koji jezik čini jezikom, a umjetnost umjetnošću, neovisno od njihove materijalne osnove. U tekstu se zaključuje da digitalna kultura uspostavlja jednu novu distopijsku liniju kulturalnog razvoja koja na planu performativnosti svoju manifestaciju dobija u digitalnim izvođenjima. Riječ je o obliku koji ishodište pronalazi u naročitoj softverskoj kulturi kao antikulturnoj devijaciji digitalne kulture. Digitalna izvođenja, na tom nivou promatrano, u tekstu su shvaćena kao ne-izvođenja ili entiteti koji postoje tek u svojoj povezanosti sa izvođenjima, koja, opet, nikada ne mogu postati.

Ključne riječi

digitalizacija; digitalna kultura; digitalno izvođenje; filozofija medija; novi mediji; softverska kultura; umjetnost

Hrčak ID:

317535

URI

https://hrcak.srce.hr/317535

Datum izdavanja:

29.5.2024.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 62 *