Skoči na glavni sadržaj

Pregledni rad

https://doi.org/10.15291/ai.4514

Descartesova matematička metoda i problem spoznaje materijalnog svijeta

Ivana KNEŽIĆ orcid id orcid.org/0000-0002-8089-7166 ; Odjel za filozofiju Sveučilišta u Zadru, Zadar, Hrvatska *
Maja POLJAK orcid id orcid.org/0009-0003-2252-2993 ; Odjel za filozofiju Sveučilišta u Zadru, Zadar, Hrvatska *
Domenika PALIĆ *

* Dopisni autor.


Puni tekst: hrvatski pdf 238 Kb

str. 109-132

preuzimanja: 76

citiraj


Sažetak

U članku se istražuje Descartesova matematička metoda, s ciljem upozoravanja
na posljedice koje njezina primjena u filozofiji ima na ljudsku
spoznaju, a napose na spoznaju materijalnog svijeta. U tu svrhu,
najprije se u prvom dijelu članka detaljno objašnjava Descartesovo
shvaćanje metode, pri čemu se upućuje na novost njegova metodološkog
pristupa u odnosu na dotadašnju filozofsku tradiciju. Potom se
u drugom dijelu članka pokazuje kako je Descartes u Metafizičkim
meditacijama primijenio prvo pravilo svoje metode, koje uključuje
metodičku, ali univerzalnu sumnju u sve u što se može posumnjati.
Naposljetku, u trećem dijelu članka pokazuje se kako Descartes izlazi
iz stanja sumnje te, osobito, na koji način pokušava dokazati postojanje
materijalnog svijeta, pri čemu se upućuje na poteškoće i logičke
pogreške u Descartesovu dokazu. U istraživanju je korištena metoda
analize izvornih Descartesovih tekstova – Rasprava o metodi, Pravila
o upravljanju duhom, Metafizičke meditacije zajedno s primjedbama
i odgovorima na primjedbe te Načela filozofije, a kao pomoć u
interpretaciji tekstova korištena je i relevantna sekundarna literatura.
Rezultati istraživanja upućuju na višestruke negativne posljedice koje
proizlaze iz pokušaja univerzalizacije matematičke metode na sve
objekte ljudske spoznaje, a napose na spoznaju materijalnog svijeta.

Ključne riječi

R. Descartes; matematička metoda; sumnja; analiza; sinteza; spoznaja; materijalni svijet

Hrčak ID:

319585

URI

https://hrcak.srce.hr/319585

Datum izdavanja:

22.7.2024.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 295 *