Arti musices, Vol. 55 No. 1, 2024.
Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.21857/m3v76t1n6y
»Kultura otkazivanja« u području izvedbenih (glazbenih) umjetnosti u hrvatskim elektroničkim publikacijama u prvih 30 dana ruske agresije na Ukrajinu
Jelena Vuković
orcid.org/0009-0008-3364-9312
; Muzički informativni centar Koncertne dvorane Vatroslava Lisinskog, Zagreb, Hrvatska
Sažetak
Početak ruske invazije na Ukrajinu, 24. veljače 2022, imao je snažne posljedice i za kulturno-umjetnički život. U umjetničkoj praksi dolazi do otkazivanja umjetničkih gostovanja ruskih glazbenika te likovnih i baletnih umjetnika, otkazivanja izvedbi djela ruskih autora i ruskih produkcija, pa sve do otkazivanja kulturne suradnje s Ruskom Federacijom i brojnih drugih reakcija, a koje se u medijskoj komunikaciji svode na sve prisutniji pojam »kulture otkazivanja«. U tom pogledu cilj ovoga rada bio je načiniti medijsku analizu sadržaja članaka s obzirom na »kulturu otkazivanja« u hrvatskim elektroničkim publikacijama u prvih trideset dana ruske invazije na Ukrajinu, tj. od 25. veljače do 25. ožujka 2022. godine. Medijskom analizom 98 članaka u 30 hrvatskih elektroničkih publikacija koji su se bavili otkazivanjem ili drugim negativnim posljedicama koje je u izvedbenim umjetnostima, napose glazbenoj, ostavila činjenica invazije nastojale su se definirati osnovne teme i događaji o kojima se pisalo, utvrditi značajke analiziranih članaka, novinarski pristup temi i reakcije čitatelja putem korisničkih objava. Pokazalo se da elektronički mediji, uzimajući u obzir podjelu na elektroničke publikacije općeg i specijaliziranog tematskog usmjerenja, različito pristupaju zadanim temama i samom fenomenu »kulture otkazivanja«. Dok u elektroničkim publikacijama općega tematskog usmjerenja, koje imaju i veći doseg i češće kao izvor koriste agencijske vijesti – uz intervenciju u naslovu kao autonomnom elementu kojim iskazuju kreativnost kako bi privukli čitatelje – prevladava informativnost, u elektroničkim publikacijama specijaliziranog usmjerenja primjećuje se fenomenološki pristup samom problemu »kulture otkazivanja« te kritički stav u odnosu na aktualizirane teme. Novinarski stav prema »kulturi otkazivanja« koji je moguće iščitati u najvećoj je mjeri neutralan, a čitateljski je stav negativan. Za potrebe medijske analize sadržaja načinila se analitička matrica s petnaest kategorija te se koristio program za mješovitu (kvalitativno-kvantitativnu) analizu MAXQDA Analytics Pro 2022 (Release 22.4.0).
Ključne riječi
ruska invazija na Ukrajinu; kultura otkazivanja; glazbena izvedbena umjetnost; medijska analiza sadržaja
Hrčak ID:
319640
URI
Datum izdavanja:
22.7.2024.
Posjeta: 403 *