Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.22210/suvlin.2024.097.03

Medijska lingvistika: postanak, suvremeni trendovi i preporuke za razvoj u Republici Hrvatskoj

Iva Gugo orcid id orcid.org/0000-0001-5821-128X ; Središte za strane jezike Katarina Zrinska, Hrvatsko vojno učilište Dr. Franjo Tuđman, Zagreb *

* Dopisni autor.


Puni tekst: hrvatski pdf 159 Kb

str. 68-83

preuzimanja: 124

citiraj


Sažetak

U ovom radu prikazana je medijska lingvistika, jezikoslovna disciplina koja istražuje odnos jezika i medija, odnosno analizira kako djelatnici masovnih medija jezik koriste za prikaz stvarnosti (Perrin 2015). Ova se disciplina etablirala krajem 20. i početkom 21. st., kada je dobila svoj naziv u engleskome, njemačkome i ruskome jeziku. No, istraživanja o jeziku medija provođena su i prije tog vremena.
Predstavnici kritičke lingvistike (npr. Fowler, Hodge, Tress i Krew 1979) te kritičke analize diskursa (npr. van Dijk 1985, 1988) promatrali su promicanje političke ideologije jezičnim sredstvima u medijima. Kasniji jezikoslovci poput Bella (1991), Juckera (1992) ili Fairclougha (1995) učinili su pomak od ideologije te analizirali leksička, sintaktička i pragmatička svojstva medijskih tekstova.
Danas medijska lingvistika surađuje s drugim disciplinama u provođenju multidisciplinarnih, interdisciplinarnih i transdisciplinarnih istraživanja. U tim se istraživanjima provodi jezična i diskursna analiza medijskih tekstova te se tekstovi kategoriziraju u žanrove, a žanrovi u veće funkcionalne i ine kategorije. Tekstovi se međusobno uspoređuju, a sagledava se i njihov nastanak te reakcija publike na njih. Ovaj rad nudi nekoliko prijedloga za razvoj ove discipline u Republici Hrvatskoj, počevši od prihvaćanja predloženoga hrvatskog naziva medijska lingvistika. Između ostaloga, preporuča se pokretanje kolegija o medijskoj lingvistici na filološkim i komunikološkim studijskim programima te tješnja suradnja jezikoslovaca i komunikologa u provođenju istraživanjâ o jeziku medija. Također, predlaže se proširivanje fokusa na nedovoljno istražene žanrove te primjena metoda ove discipline na istraživanje nastanka medijskih tekstova na hrvatskome jeziku.

Ključne riječi

medijska lingvistika; jezik medijâ; analiza diskursa

Hrčak ID:

319884

URI

https://hrcak.srce.hr/319884

Datum izdavanja:

1.7.2024.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 434 *