Original scientific paper
Utjecaj prometne dostupnosti na promjenu broja stanovnika i starenje stanovništva u Koprivničko-križevačkoj županiji od 1961. do 2021.
Nikola Šimunić
orcid.org/0009-0008-7331-4365
; Institute for Migration and Ethnic Studies, Zagreb, Croatia
Ivo Turk
orcid.org/0000-0001-6090-1327
; Institute of Social Sciences Ivo Pilar, Zagreb, Croatia
Dražen Živić
orcid.org/0000-0002-5293-568X
; Institute of Social Sciences Ivo Pilar, Zagreb, Croatia
Abstract
Demografski pokazatelji u Hrvatskoj su izrazito nepovoljni, a Koprivničko-križevačka županija pri tome nije izuzetak. Koprivničko-križevačka županija još od 1961. godine kontinuirano bilježi međupopisni pad broja stanovnika. Cilj je rada istražiti kako vremenska prometna dostupnost cestovnim prometom, u odnosu na županijsko sjedište Koprivnicu, utječe na promjenu broja stanovnika i razinu njegove ostarjelosti. Istraživanje smo proveli za razdoblje od maksimuma naseljenosti nakon Drugoga svjetskog rata (1961. godine) do posljednjeg popisa stanovništva iz 2021. godine. Prostor Koprivničko-križevačke županije podijelili smo u sedam zona vremenske prometne dostupnosti izokronama od 10 minuta u odnosu na Koprivnicu. Analizom intenziteta depopulacije putem GIS-a utvrdili smo trend njegova povećanja smanjenjem vremenske prometne dostupnosti prema Koprivnici. To znači da smo, uz određena odstupanja, utvrdili veći intenzitet depopulacije u prometno manje dostupnim dijelovima županije. Analiza indeksa starenja pokazala je da ne postoji trend povećanja razine ostarjelosti stanovništva koji se može povezati sa smanjenjem vremenske prometne dostupnosti naselja cestovnim prometom u odnosu na Koprivnicu te da je prisutan upravo suprotan trend, no nije jasno je li riječ o pravilnosti ili anomaliji.
Keywords
prometna dostupnost; depopulacija; starenje stanovništva; deperiferizacija; Koprivničko-križevačka županija
Hrčak ID:
320067
URI
Publication date:
14.12.2023.
Visits: 272 *