Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.31823/d.32.2.3

Povratak bivših katolika iz Srpske pravoslavne Crkve u Katoličku Crkvu u Bosanskoj ili Đakovačkoj i Srijemskoj biskupiji od 1941. do 1945. godine

Grgo Grbešić orcid id orcid.org/0000-0003-0140-6697 ; Katolički bogoslovni fakultet u Đakovu, Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, Đakovo, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 476 Kb

str. 221-255

preuzimanja: 82

citiraj

Preuzmi JATS datoteku


Sažetak

Na temelju arhivske građe u Bosanskoj ili Đakovačkoj i Srijemskoj biskupiji (Đakovačko-osječkoj nadbiskupiji) istražene su molbe za povratak bivših katolika u Katoličku Crkvu. Od 455 molbi ordinarijat u Đakovu odobrio je povratak za 433 osobe. Bivši katolici – povratnici – prelazili su u Srpsku pravoslavnu Crkvu zbog sklapanja mješovitoga braka, zbog bračne rastave i mogućnosti sklapanja novoga crkvenoga braka, kao i zbog pritiska države na katoličke učitelje, državne službenike, vojno osoblje, liječnike i odvjetnike.

Ključne riječi

Katolička Crkva; Srpska pravoslavna Crkva; Bosanska ili Đakovačka i Srijemska biskupija; povratnici; prijelaznici

Hrčak ID:

320351

URI

https://hrcak.srce.hr/320351

Datum izdavanja:

30.8.2024.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 315 *




Uvod

Jedna od prvih mjera ustaške vlasti protiv Srpske pravoslavne Crkve bila je zakonska odredba o prijelazima od 3. svibnja 1941. godine. Među brojnim prijelaznicima u Katoličku Crkvu našli su se i bivši katolici koji su zbog mješovitoga ili ponovnoga braka te pritiska državnoga aparata od 1918. do 1941. godine prešli na pravoslavlje.

U arhivu Đakovačko-osječke nadbiskupije obrađen je svaki pojedinačni slučaj na temelju molbi koje su povratnici uputili preko župnih ureda Biskupskom ordinarijatu u Đakovu. U molbama su opisani razlozi prelaska na pravoslavlje. Najveći broj katolika prešao je na pravoslavlje sklapanjem braka u pravoslavnoj Crkvi. Budući da je Srpska pravoslavna Crkva dopuštala rastavu, jedan broj katolika prešao je na pravoslavlje kako bi mogao ponovno sklopiti crkveni brak.

Cilj istraživanja bio je utvrditi broj katolika koji su u međuratnom razdoblju prešli u Srpsku pravoslavnu Crkvu te utvrditi uzroke prijelaza u Bosanskoj ili Đakovačkoj i Srijemskoj biskupiji.

Velik broj dokumenata, zbog preglednosti, stavljen je u tablice s grafičkim prikazom. Radi praćenja tijeka povratka bivših katolika u Katoličku Crkvu načinjena je usporedba s prijelazom pravoslavaca i židova. Krivulje na svim trima grafičkim prikazima pokazuju veliku sličnost.

1. Pad broja katolika u Kraljevini Srba, Hrvata i Slovenaca

Od 1921. do 1931. u Kraljevini Srba, Hrvata i Slovenaca1 katoličko stanovništvo smanjilo se s 39,3 % (4 716 000) na 37,4 % (4 488 000), dok se broj pravoslavnoga stanovništva povećao s 46,7 % (5 604 000) na 48,7 % (5 844 000).2 U novonastaloj državi od 12 milijuna stanovnika u deset godina broj katolika pao je za 228 000, a broj pravoslavaca povećao se za 240 000. Do sada nije provedeno istraživanje o uzrocima smanjivanja katoličkoga stanovništva. Bivši tajnik izaslanstva Svete Stolice kod hrvatskoga episkopata dr. Giuseppe Massuci u svom dnevniku koji je vodio od 1. kolovoza 1941. do 28. ožujka 1946. godine zabilježio je razgovor s profesorom Kerubinom Šegvićem, svećenikom i dopisnikom lista L’Osservatore Romano.3 Šegvić je iznio podatak kako je od 1918. do 1941. godine dvije stotine tisuća Hrvata izgubilo svoju vjeru prešavši na pravoslavlje sklapanjem mješovitih ženidba.4 O mješovitim ženidbama katolika s pravoslavcima govorio je i nadbiskup Alojzije Stepinac. Na suđenju koje je protiv njega organizirala komunistička vlast 1946. godine govorio je o prijelazu katolika u Srpsku pravoslavnu Crkvu ( dalje SPC): »Hrvatima se nije dozvoljavalo da napreduju u vojsci ili da uđu u diplomaciju osim da promijene vjeru ili oženi inovjerku.«5 Srbi su u odnosu na druge narode u novoj državi u svim tijelima državne uprave bili prezastupljeni. U skupštini su imali 68 % mandata, u senatu 54 %, u Ministarstvu prosvjete 96 %, u Centralnom prezbirou 78 %, u Hipotekarnoj i Narodnoj banci 98 %.6 Od samih početaka u novonastaloj državi dolazilo je do represije prema hrvatskoj političkoj oporbi. Politički teror očitovao se na svim razinama izbora, u nasilju nad seljacima, organiziranim suđenjima i političkim ubojstvima. Najpoznatije je ubojstvo atentat na Stjepana Radića i prvake Hrvatske seljačke stranke u Narodnoj skupštini 1928. godine.7

Atentat na Stjepana Radića i uvođenje »šestosiječanjske diktature« 1929. godine produbilo je nezadovoljstvo hrvatskoga naroda. Ante Pavelić8 u Italiji 1930. godine utemeljio je ustaški pokret. Pokret je zloupotrijebio i iskrivio je ideologiju Ante Starčevića u njegovoj velikohrvatskoj koncepciji. Ustaški pokret definiran je kao »oslobodilački pokret« koji ima zadaću »da svim sredstvima, pa i oružanim ustankom, oslobodi ispod tuđinskog jarma Hrvatsku, da ona postane potpuno samostalna i nezavisna država na cijelom svom narodnom i povijesnom području«.9

Vidovdanski ustav od 28. lipnja 1921. godine prihvaćao je načelo ravnopravnosti priznatih vjera. U praksi je dolazilo do protežiranja SPC-a. Njegovo uplitanje u odnos Katoličke Crkve i države vidljiv je već u prvim raspravama o konkordatu 1922. godine između Svete Stolice i Kraljevine Srba, Hrvata i Slovenaca. Arhijerejski sinod SPC-a tražio je sudjelovanje i pravoslavnoga predstavnika u komisiji koja je osnovana radi konkordata. Sveta Stolica na taj zahtjev nikada nije pristala.

Patrijarh Varnava, koji je bio ustoličen 1930. godine, »bio je bliz shvaćanju nekih ruskih pisaca, da pravi Slaven ne može biti katolik«.10 On je propovijedao da su Hrvati »bratski deo našega naroda […] duhovno s nama i oni će morati biti s nama«.11 U rušenju konkordata, službeno potpisanoga između Kraljevine Jugoslavije i Svete Stolice u Rimu 25. srpnja 1935. godine, prednjačio je Arhijerejski sabor SPC-a. U pismu premijeru Milanu Stojadinoviću Sabor piše »da taj ugovor bitno i nepovoljno menja položaj Srpske pravoslavne Crkve u državi i da je štetan i po državne interese«, da priznaje Katoličkoj Crkvi »da slobodno i javno vrši svoju misiju u Kraljevini«, što daje »rimokatoličkoj crkvi ceo niz isključivih imovinskih prava, koje nemaju druge veroispovesti«, obvezuje državu »da ne samo uredi nastavu u javnim školama sa rimokatoličkim učenjem i da udžbenici i za druge predmete ne mogu biti u suprotnosti sa verskim načelima, i osećajima učenika rimokatolika, nego određuje da i tamo, gde su učenici rimokatolici isključivo, ili u velikoj većini, budu i učitelji iste veroispovesti«, »ostavlja rimokatoličkom kanonskom pravu rešavanje pitanja o mešovitom braku«, »projekat konkordata stavlja iznad državne volje volju rimske kurije« i »daje isključive privilegije rimokatolicima«.12 Na kraju pisma Sveti arhijerejski sabor traži da se parafirani konkordat ne ozakoni.

Osim pritiska na vladu Sveti arhijerejski sabor zaprijetio je kaznama svima pravoslavcima koji u skupštini i senatu budu glasali za konkordat. »Sveštenim licima« (svećenicima) prijetilo se »zabranom sveštenodejstva« (zabrana svećeničke službe) i sudskim postupkom. Ostali pravoslavci trebali bi biti lišeni »svih prava i počasti« u SPC-u te bi se zabranilo svećenicima da ulaze u njihove domove. U slučaju da se konkordat izglasa, donesena je odluka da se na svim crkvama i manastirima istakne crna zastava na 15 dana.13

Srpska pravoslavna Crkva veoma oštru kritiku konkordata prenijela je na ulice. Organizirana litija14 za ozdravljenje patrijarha Varnave pretvorila se u politički prosvjed protiv konkordata. Premijer Milan Stojadinović15 u pismu banu Savske banovine Viktoru Ružiću16 postavlja si pitanje: »Vladaju li državom ministri ili pravoslavni episkopi?« On smatra da »crkva ne može biti nad državom«, da se ne smije uzdrmati vjerska ravnopravnost zajamčena ustavom. Stojadinović je uvažavao činjenicu da u državi živi 50 % nepravoslavnoga stanovništva i da se zbog toga nije smjelo popustiti pravoslavnom kleru.17

Nakon što je konkordat ratificiran u Narodnoj skupštini, 23. srpnja 1937. godine, poslan je na ratifikaciju u senat. Istoga dana umro je patrijarh Varnava, a velikosrpski krugovi proširili su glasine da ga je vlada otrovala. Zbog uzavrele situacije premijer Stojadinović odgodio je ratifikaciju u senatu. Konkordat je konačno odbačen u drugoj polovici 1938. godine.

Nakon pada Kraljevine Jugoslavije, 1941. godine, uspostavljena je Nezavisna Država Hrvatska. Među prvim mjerama nove vlasti bila je i zakonska odredba o prijelazima iz SPC-a u Katoličku Crkvu 3. svibnja 1941. godine. Ustaška je vlast u SPC-u vidjela instrument srpske politike. Nadbiskup Stepinac u pismu predsjedniku Zakonodavnoga povjerenstva pri poglavniku dr. Milovanu Žaniću prosvjedovao je zbog uplitanja države u crkvena pitanja jer je odredba o prijelazima donesena bez znanja Katoličke Crkve. Stepinac piše:

»Mislimo, da bi bilo u javnom i općem interesu ne samo Crkve, nego u prvom redu i Nezavisne Države Hrvatske i Hrvatskog narod, da se spremljeni nacrti ovakovih zakonski [sic!] odredaba, na bilo koji način, makar i neslužbeno i kratkim povjerljivima putem saopće i zakonitom Predstavništvu katoličke Crkve kod nas u tu svrhu, da ono stavi svoje možebitne primjedbe i sugestije.«18

Istraživanje pitanja prijelaza vjernika iz SPC-a u Katoličku Crkvu od 1941. do 1945. godine na području Bosanske ili Đakovačke i Srijemske biskupije otkriva podatke o povratku u Katoličku Crkvu bivših katolika koji su najvećim dijelom prešli na pravoslavlje od 1918. do 1941. godine.19

Na temelju molbi bivših katolika koji su se željeli vratiti u Katoličku Crkvu utvrđeni su uzroci zbog kojih su prešli u međuratnom razdoblju u SPC:

1. sklapanje braka u SPC-u

2. rastavljeni katolici prelazili su na pravoslavlje da bi mogli ponovno sklopiti crkveni brak

3. prisila državnih organa na katolike da prijeđu u SPC

4. roditelji koji su prešli u SPC (2. točka) preveli su i svoju djecu na pravoslavlje.20

1.1. Sklapanje braka u Srpskoj pravoslavnoj Crkvi

Najveći broj katolika prešao je na pravoslavlje prije ili nakon vjenčanja u SPC-u.21 U Katoličku Crkvu vratile su se od 1941. godine 334 ženske osobe (73,4 %) i 121 (26,5 %) muška osoba. To je samo na području Bosanske ili Đakovačke i Srijemske biskupije, a prijelazi su se događali na području cijele države. U kronici kukujevačke župe (Srijemska biskupija) navodi se da je pod dinastijom Karađorđevića »bilo puno prijelaza s katoličke vjere na pravoslavnu«.22 Tako se navodi primjer katolika Ante Matende koji se trebao vjenčati s pravoslavkom Martom Bulat iz Kuzmina. »Uslov je za ženidbu bio da pređem iz rimokatoličke vere u srpsko pravoslavnu.«23 Tu je riječ o prisili, a ne o »lepom načinu« kojim će se nastojati privesti bračnoga druga na pravoslavnu vjeru kako stoji u Bračnim pravilima Srpske pravoslavne Crkve.24

Marko Kljajić piše i o pokušajima prijelaza sa srpske pravoslavne na rimokatoličku vjeru. Kao ogledni primjer kako je to završavalo donosi slučaj pravoslavke Drenke Krstonošić. Ona je pred pravoslavnim parokom u Baćincima i dvojicom svjedoka 15. i 30. srpnja 1930. godine te pred sreskim načelnikom u Šidu 16. kolovoza 1930. izjavila da želi prijeći na rimokatoličku vjeru. Sresko načelstvo 6. prosinca 1930. godine poništilo je prijelaz Drenke Krstonošić jer »nema pravne valjanosti u smislu paragrafa 19. zakona o veroispovednim odnosima od 6. I. 1906. jer je preduzet mimo odredbe ovog zakona, a ujedno se kažnjavaju sva trojica globom od 100 dinara svaki u korist državne kase u smislu paragrafa 24. citiranog zakona«.25 U obrazloženju stoji »da je Drenka Krstonošić postupila mimo uputa datog joj od po srpsko-pravoslavnom paroku u Baćincima«.26 Marko Kljaić zaključuje da je tom »nedopuštenom prelazu« suvišan bilo kakav komentar.

1.2. Mješoviti brakovi u Srpskoj pravoslavnoj Crkvi

Bračna pravila SPC-a objašnjena su prvi put u Glasniku, službenom listu Srpske pravoslavne patrijaršije, od 7. rujna 1933. godine. Tako se mješoviti brakovi mogu sklapati pod sljedećim uvjetima:

1. Osoba druge vjeroispovijesti mora se pismeno obvezati pred nadležnim parokom i dvojicom svjedoka »da neće svog budućeg bračnog druga pravoslavne vere odvraćati od pravoslavnog ispovedanje vere, ni pokušati da ga ma kojim načinom navede da pređe u drugu veru ma kojim načinom navede«.27 Isto tako mora se obvezati da ne će ometati osobu pravoslavne vjere u obavljanju vjerskih dužnosti.

2. Osoba druge vjeroispovijesti mora se pismeno »obvezati da će svoju decu iz toga braka krštavati i vaspitavati u pravoslavnoj veri« (br. 2.). Pravoslavna osoba mora svečano obećati »da će stalno, lepim načinom, nastojati da svoga budućeg druga privodi pravoslavnoj veri« (br. 3.).

3. Pravoslavna osoba mora s osobom druge vjeroispovijesti sklopiti brak u pravoslavnom hramu i pred pravoslavnim svećenikom (br. 4.).

1.3. Mješoviti brakovi u Katoličkoj Crkvi

Katolička Crkva u Kodeksu kanonskoga prava iz 1917. godine u kan. 1061. odredila je u kojim slučajevima daje oprost od mješovitih brakova. Tako u § 1., točki prvoj, navodi da moraju postojati pravedni i važni razlozi. U 2. točki stoji da nekatolički ženidbeni drug mora pružiti jamstvo »da će od nekatoličkog ženidbenog druga biti otklonjena pogibao otpada« i da će djeca biti krštena i odgajana u katoličkom duhu. Jamstvo u pravilu treba biti dano u pismenom obliku. U kanonu 1062. stoji da će katolički ženidbeni drug »razborito nastojati oko toga, da se nekatolički ženidbeni drug obrati«.28

Može se zaključiti da su službene odredbe SPC-a i Katoličke Crkve o mješovitim brakovima veoma slične. Razlika se nalazila u primjeni. Primjer iz kronike kukujevačke župe otkriva nam praksu u SPC-u koja je prisiljavala katolike na prijelaze na pravoslavlje.

1.4. Rastavljeni katolici koji su prešli na pravoslavlje da bi mogli ponovno sklopiti crkveni brak

Jedan dio katolika prešao je na pravoslavlje nakon što su bili rastavljeni. Zakonik Katoličke Crkve iz 1917. godine o nerazrješivosti valjano sklopljenoga braka odredio je: »Valjana ženidba tvrda i izvršena ne može se razriješiti ni od koje ljudske vlasti ni iz kojeg razloga, osim smrću« (kan. 1118.). SPC pružala im je mogućnost ponovnoga sklapanja crkvenoga braka.29 Bračna pravila Srpske pravoslavne Crkve odredila su u kojim slučajevima crkveni sud može proglasiti prestanak braka za života obaju bračnih drugova. Kao brakorazvodne uzroke navode »preljub« (§ 88. – 91.), »rađenje o glavi bračnom drugu« (§ 92. – 93.), »hotimičan pobačaj« (§ 94.) »zlobno napuštanje bračnog druga« (§ 95. – 96.), »nestanak bračnog druga« (§ 97. – 104.), »moralna pokvarenost« (§ 105. – 106.) i »otpadništvo od pravoslavne vere« (§ 107. – 109.) Za razliku od SPC-a, u Katoličkoj Crkvi ti navedeni uzroci nakon valjano sklopljene i izvršene ženidbe nisu utjecali na njezinu valjanost. Katolici koji su valjano sklopili ženidbu, a poslije se rastali, nisu mogli sklopiti drugi brak u Katoličkoj Crkvi. Izlaz su pronašli tako što su prešli u SPC koji im je to dopuštao.

2. Katolici koji su zbog prisile prešli u Srpsku pravoslavnu Crkvu30

Među povratnicima u Katoličku Crkvu nalaze se učitelji,31 državni službenici i činovnici,32 vojna lica,33 liječnici, veterinari i odvjetnici.34 Budući da mnogi župni uredi, kada su slali molbe Biskupskom ordinarijatu u Đakovo, nisu pisali zanimanje povratnika, može se pretpostaviti da je broj visokoobrazovanih osoba koji su pod pritiskom prešli na pravoslavlje, sigurno, bio mnogo veći. Navedeni primjeri jasno će pokazati pod kakvim su pritiskom bili katolici prije nego što su prešli na pravoslavlje.

Matilda Alagaić iz župe Zemun I u svojoj molbi za povratak u Katoličku Crkvu navela je da je, među ostalim, pristala na prijelaz na pravoslavlje zato što su je muž i njegova rodbina na to nagovarali. Tek je pod pritiskom direktora pošte popustila. On ju je stavio pred izbor da »pređe na pravoslavlje ili da izgubi službu«.35 Nikola Kelemen, direktor pošte u Borovu, pod pritiskom civilne vlasti prešao je na pravoslavlje kada se vjenčao s pravoslavkom u pravoslavnoj crkvi u Osijeku 1928. godine.36 Franjo Hornung 1920. godine prelazi na pravoslavlje. To je bio uvjet da dobije službu gradskoga veterinara u Mitrovici.37 Na Rudolfa i Margaretu Marek vršili su pritisak njihovi pretpostavljeni iz Državnoga aerodroma. Jednoga dana bili su odvedeni u »jednu beogradsku crkvu, gdje je neki pravoslavni svećenik neku molitvu čitao, nakon čega su svi dobili, da su prešli na pravoslavnu vjeru«.38 Pavao Drobina iz Vinkovaca prešao je 1940. godine na pravoslavlje zajedno s kolegama Nijemcima, zrakoplovnim mehaničarima. Njihovi su ih pretpostavljeni prisilili na prijelaz na pravoslavlje.39 Marija Karaica, r. Maiksner, vjenčana za pravoslavca koji je bio žandar, prešla je pod pritiskom suprugova zapovjednika 1931. godine u Pravoslavnu Crkvu.40 Hrvoje Fischer Hugo kao činovnik u ministarstvu u Beogradu prelazi na pravoslavlje 1938. godine da ne izgubi službu.41 Đuro Varga, rođen u Zemunu, prešao je na pravoslavlje 1938. godine jer se bojao da će izgubiti posao »budući da su se ondašnje vlasti javno prijetile, kako će sve ne-pravoslavce otpustiti«.42 Marko Čavka vjenčao se u Pravoslavnoj Crkvi i dao privolu da se djeca krste i odgajaju u pravoslavlju »da se barem donekle zaštiti i izbjegne persekucijama i zapostavljanju u službi, kojem su bili pod bivšim režimima izloženi žandari hrvatske narodnosti«.43 Antonija Tamaši, r. Šuvaković, radila je kao učiteljica u Srijemu u Privinoj Glavi. Ona piše: »Radi moga hrvatstva bila sam mnogo proganjana od strane mojih srpskih pretpostavljenih. Da bih imala mira od progona prešla sam na nagovor svojih pretpostavljenih na grko-istočnu vjeru.«44 Andrija Zetaković kao redarstveni narednik zbog službe je prešao na pravoslavlje45, kao i Josip Ivan Žinko koji je radio na željeznici.46

3. Odbijene zamolbe za povratak u Katoličku Crkvu i one koje su primljene pro foro civili

Biskupski ordinarijat u Đakovu nije odobrio povratak u Katoličku Crkvu za 22 osobe.47 U njegovim rješenjima kao razlozi za neodobravanje povratka u Katoličku Crkvu jesu nepotpuna dokumentacija, život u konkubinatu48, jedan od bračnih drugova odbijao je ukrjepljenje braka49 ili roditelji nisu dali dopuštenje za povratak.

Dvadeset i jedna osoba primljena je pro foro civili (samo za civilno područje).50 Na temelju rješenja Svetog oficija od 1. kolovoza 1941. godine, br. 230./1941. prijelaznici ili povratnici u Katoličku Crkvu zbog konkubinata ili živoga prijašnjega bračnoga druga mogli su biti primljeni pro foro civili. Oni nisu mogli pristupati sakramentima, osim u trenutku smrti, sve dok ne otpadne razlog zbog kojeg se ne mogu crkveno vjenčati. Nad tim se osobama ne čini nikakav obred, »nego se jednostavno upisuju u knjigu prelaza tako da se pred državnim vlastima izvatkom iz knjige prelaza, ako to ustrebaju, mogu prikazati kao katolici«.51

Tablica 1.52 Popis svih bivših katolika koji su podnijeli molbu  za povratak u Katoličku Crkvu535455

1941.
r. br. datum i br. urudž. zap. župa god. S opaske
1.10. 5. 1941./862Osijek I1906.MNapustio svoju ženu i prešao na pravoslavlje.
2. 53 6. 5. 1941./870Zemun IŽNepotpuna dokumentacija.
3.20. 6. 1941./877GunjaŽ
4.10. 5. 1941./878Vrbica1922.Ž
5.12. 5. 1941./886VinkovciŽPrešla na pravoslavlje da joj muž ne izgubi službu.
6.27. 5. 1941./887VinkovciM
7. 8. 5. 1941./893Gundinci1899.ŽUdovica.
8.9. 5. 1941./899Osijek I1897.Ž
9.9. 5. 1941./904Osijek II1901.Ž
10.9. 5. 1941./905Osijek II1911.Ž
11.9. 5. 1941./910Zemun I1876.MOboje su bili rastavljeni. Prešli su na pravoslavlje da bi se mogli vjenčati.
12.9. 5. 1941./910Zemun I1885.Ž
13.10. 5. 1941./918VinkovciMPrisiljen prijeći na pravoslavlje 1940. god.
14.20. 5. 1941./938VinkovciŽUdovica.
15.3. 6. 1941./986VukovarŽRastala se od pravoslavca.
16.3. 6. 1941./990Slavonski Brod1881.ŽPrešla na pravoslavlje da bi se mogla ponovno vjenčati.
17. 2. 5. 1941./741VukovarMNepotpuna dokumentacija.
18.12. 5. 1941./753Slavonski Brod1869.MUdovac.
19.19. 5. 1941./1991Slavonski Brod1892.M
20.13. 8. 1941./784Golubinci1892.M
21.9. 5. 1941./795Zemun IŽMuž ne odobrava prijelaz dvojice sinova.
22.23. 7. 1941./797Putinci1894.M
23.19. 5. 1941./1941Osijek IŽPrešla na pravoslavlje da bi dobila radnu knjižicu.
24.20. 5. 1941./1011Slavonski Brod1885.Ž
25.30. 5. 1941./1017Vukovar1888.MU matici krštenih nije upisan prijelaz na pravoslavlje.
26.5. 6. 1941./1029Vukovar1913.M
27.31. 5. 1941./1052Vukovar1901.M
28.28. 5. 1941./1065Osijek I1896.Ž
29. 26. 5. 1941./1081VinkovciMŽivi u konkubinatu.
30.16. 6. 1941./1082VinkovciŽRastavljena od pravoslavca.
31.3. 6. 1941./1091Osijek III1886.MBračni par. Rješenje je izdano uz uvjet da se poništi pravoslavni brak.
32.3. 6. 1941./1092Osijek III1896.Ž
33.10. 10. 1941./1094Irig1909.ŽUkrjepljenje braka.54
34.27. 5. 1941./1121Inđija1910.ŽUkrjepljenje braka.
35.30. 5. 1941./1126Osijek II1903.ŽUdovica.
36.3. 6. 1941./1130Vukovar1908.ŽUdovica.
37.18. 7. 1941./1153Slavonski Brod1869.MUkrjepljenje braka.
38.10. 6. 1941./1159ĐakovoŽRastavljena od pravoslavca. Djeca su katolici.
39.10. 7. 1941./1183Vukovar1909.Ž
40. 31. 5. 1941./1187IlokŽPrešla na pravoslavlje da bi se mogla ponovno vjenčati. Živi u konkubinatu.
41.14. 7. 1941./1225Vrbica1910.ŽPrešla na pravoslavlje na nagovor pravoslavnoga paroka.
42.23. 6. 1941./1251Osijek I1909.ŽPrešla na pravoslavlje da bi se mogla ponovno vjenčati.
43.4. 7. 1941./1254Osijek I1895.MUkrjepljenje braka i obveza krstiti djecu u Katoličkoj Crkvi.
44. 6. 6. 1941./1256Slavonski Brod1893.MNepotpuna dokumentacija. Sklopljen brak u SPC-u.
45.19. 6. 1941./1281Osijek I1884.ŽSklopljen brak u SPC-u. Sada je udovica.
46. 5. 7. 1941./1290RumaMOboje prešli na pravoslavlje da bi se mogli ponovno vjenčati.
47. 5. 7. 1941./1290RumaŽ
48.14. 7. 1941./1318VinkovciŽMuž joj je ostao pravoslavac. Ukrjepljenje braka.
49.8. 7. 1941./1351Vinkovci1899.MMajka udovica udala se za pravoslavca pa je i njega prevela na pravoslavlje.
50.21. 6. 1941./1364Osijek I1880.ŽSklopljen brak u SPC-u. Udovica.
51.23. 6. 1941./1365Osijek I1896.ŽSklopljen brak u SPC-u. Rastavljena.
52.21. 6. 1941./1371Slavonski Brod1922.MPrešao na pravoslavlje u II. razredu gimnazije.
53. 24. 6. 1941./1398Srijemska MitrovicaM
54.23. 6. 1941./1410Vukovar1908.M
55.18. 6. 1941./1441VinkovciŽSklopljen brak u SPC-u.
56.18. 6. 1941./1442VinkovciŽUkrjepljenje braka.
57.24. 6. 1941./1462Osijek I1896.Ž
58.25. 6. 1941./1470VinkovciŽSklopljen brak u SPC-u.
59.25. 6. 1941./1502Gundinci1899.ŽPrešla na pravoslavlje zbog mogućnosti ponovnoga vjenčanja.
60.25. 6. 1941./1504Osijek I1919.MOtac ga je 1932. godine preveo na pravoslavlje. Majka mu je katolkinja.
61.2. 7. 1941./1545VinkovciM
62.8. 10. 1941./1553Slavonski Brod1909.Ž
63. 5. 7. 1941./1563Ruma1906.ŽOdbijen povratak zato što sadašnji muž odbija ukrjepljenje braka.
64. 5. 7. 1941./1609Ćerević1898.M
65.27. 6. 1941./1615VinkovciŽSklopljen brak u SPC-u. Udovica.
66.7. 7. 1941./1620VinkovciŽ
67.7. 7. 1941./1629Osijek I1894.MBrak ukrijepljen. Sin je prijelaznik.55
68.7. 7. 1941./1629Osijek I1898.Ž
69.28. 6. 1941./1635Osijek I1915.ŽSklopljen brak u SPC-u.
70.7. 7. 1941./1637Nuštar1910.MSklopljen brak u SPC-u.
71.16. 7. 1941./1659Osijek III1914.M
72.8. 7. 1941./1666Vukovar1907.M
73.3. 7. 1941./1768Osijek I1900.ŽUkrjepljenje braka. Muž ostao pravoslavac.
74.14. 7. 1941./1778Slavonski Brod1921.M
75.14. 7. 1941./1780Vukovar1887.ŽSklopljen brak u SPC-u. Udovica.
76.14. 7. 1941./1791VinkovciŽSklopljen brak u SPC-u.
77.14. 7. 1941./1759Srijemska KamenicaŽPrešla na pravoslavlje radi ponovnoga vjenčanja.
78.14. 7. 1941./1941VrpoljeMPrešao na pravoslavlje radi ponovnoga vjenčanja.
79.5. 8. 1941./1875Slavonski Brod1876.ŽUdovica.
80.18. 7. 1941./1892Slavonski Brod1897.MUkrjepljenje braka.
81.18. 7. 1941./1958VinkovciŽUkrjepljenje braka.
82.12. 7. 1941./1966Slavonski Brod1906.Ž
83.14. 7. 1941./1978Vinkovci1903.M
84.14. 7. 1941./1985Zemun I1906.MPrešao na pravoslavlje zbog prijetnje da će izgubiti posao.
85.19. 7. 1941./1994VinkovciMUkrjepljenje braka.
86.30. 7. 1941./2033Vinkovci1915.ŽUkrjepljenje braka.
87.28. 7. 1941./2057Osijek I1902.ŽUdovica.
88.17. 7. 1941./2099Đakovo1890.Ž
89.18. 7. 1941./2104Zemun I1895.ŽSklopljen brak u SPC-u. Udovica.
90.1. 9. 1941./2120Ruma1904.ŽSklopljen brak u SPC-u. Ukrjepljenje braka.
91.21. 9. 1941./2155Slavonski Brod1911.ŽPrešla na pravoslavlje kada ju je usvojila pravoslavna obitelj.
92.22. 7. 1941./2157Petrovaradin IŽ
93.22. 7. 1941./2158Zemun III1885.ŽUdovica.
94.30. 7. 1941./2169Hrtkovci1882.MPrešao na pravoslavlje zbog sukoba sa župnikom.
95.22. 7. 1941./2170Hrtkovci1882.ŽPrešla na pravoslavlje radi sklapanja drugoga braka.
96.22. 7. 1941./2173Petrovaradin IIŽ
97.23. 7. 1941./2193Slavonski Brod1889.ŽKao udovica udala se za pravoslavca i prešla na pravoslavlje.
98.21. 7. 1941./2199Ruma1895.ŽSklopljen brak u SPC-u.
99.22. 7. 1941./2204TordinciŽ
100.30. 7. 1941./2237Vinkovci1903.ŽUkrjepljenje braka.
101.20. 8. 1941./2252Slavonski Brod1914.ŽUkrjepljenje braka.
102.21. 8. 1941./2271Osijek I1885.MSklopljen brak u SPC-u 1921. godine.
103.30. 7. 1941./2274Osijek I1905.ŽSklopljen brak u SPC-u 1928. godine.
104.30. 7. 1941./2275Osijek I1901.ŽSklopljen brak u SPC-u 1936. godine.
105.30. 7. 1941./2282Osijek I1888.ŽPrešla na pravoslavlje 1915. godine.
106.23. 7. 1941./2293Ruma1890.ŽSklopljen brak u SPC-u 1922. godine.
107.25. 7. 1941./2299Osijek I1879.ŽSklopljen brak u SPC-u 1901. godine.
108.25. 7. 1941./2310Zemun I1884.M
109.6. 10. 1941./2314Zemun I1917.MPrešao na pravoslavlje za vrijeme konkordatske politike.
110.25. 7. 1941./2318Zemun I1912.ŽSklopljen brak u SPC-u.
111. VinkovciŽMolba pod br. 1660. 3. 8. 1941. Nepotpuna dokumentacija.
112.22. 8. 1941./2354Osijek I1890.Ž
113.22. 7. 1941./2356Osijek I1892.ŽPrešla na pravoslavlje 1922. godine.
114.30. 8. 1941./2365Slavonski Brod1900.MPrešli na pravoslavlje 1919. godine.
115.30. 8. 1941./2365Slavonski Brod1901.Ž
116.20. 9. 1941./2373Drenje1913.M
117.29. 9. 1941./2379Hrvatska MitrovicaŽPrešla na pravoslavlje 1925. godine. Sada je udovica.
118.27. 7. 1941./2380Vukovar1897.ŽSklopljen brak u SPC-u 1916. godine.
119.21. 8. 1941./2391Đakovo1905.MPrešao na pravoslavlje zbog obiteljskih prilika.
120.22. 8. 1941./2403Osijek I1905.ŽUkrjepljenje braka.
121.4. 9. 1941./2426Ilok1890.ŽPrešla na pravoslavlje 1931. godine. Muž i kći prijelaznici.
122.30. 7. 1941./2451Osijek III1898.M
123.11. 11. 1941./2453VinkovciŽSklopljen brak u SPC-u 1932. godine.
124.2. 8. 1941./2475Vrbanja1903.ŽPrešla na pravoslavlje 1933. godine zbog obiteljskih prilika.
125.31. 7. 1941./2479Slavonski Brod1901.ŽUdovica. Četvero djece jesu prijelaznici.
126.2. 8. 1941./2522Drenovci1871.Ž
127.28. 8. 1941./2532Osijek I1893.ŽUkrjepljenje braka. Suprug i dvoje djece jesu prijelaznici.
128.1. 8. 1941./2537Zemun I1915.Ž
129.22. 12. 1941./2593VinkovciŽPovratak u Crkvu pro foro civili.
130.25. 8. 1941./2617Osijek II1895.ŽUdovica.
131.23. 9. 1941./2652VinkovciMBaka ga je prevela na pravoslavlje.
132.12. 8. 1941./2690TrnjaniŽSklopljen brak u SPC-u.
133.23. 8. 1941./2725Osijek I1903.ŽPrešla na židovstvo, a zatim na pravoslavlje radi vjenčanja.
134.16. 8. 1941./2730Petrovaradin I1911.ŽPrešla na pravoslavlje 1935. godine. Udovica.
135.23. 8. 1941./2755Osijek I1906.ŽPrešla na pravoslavlje i vjenčala se u Pravoslavnoj Crkvi 1936. godine.
136.29. 8. 1941./2815Zemun I1893.ŽZbog vjenčanja prešla u Pravoslavnu Crkvu.
137. 21. 8. 1941./2839Osijek II.ŽOdbijen povratak zato što muž pravoslavac ne dopušta prijelaz sina u KC.
138.23. 8. 1941./2858Osijek I1919.ŽSklopljen brak u SPC-u. Rastavljena.
139.2. 9. 1941./2886Hrvatska Mitrovica1883.ŽSklopljen brak u SPC-u. Rastavljena.
140.23. 8. 1941./2888Hrvatska Mitrovica1888.MSklopljen brak u SPC-u 1912. god.
141.2. 9. 1941./2919Osijek II1893.ŽSklopljen brak u SPC-u. Rastavljena.
142.4. 9. 1941./2931VukovarŽSklopljen brak u SPC-u. Ukrjepljenje.
143.2. 9. 1941./2952RumaŽKao udovica prešla na pravoslavlje 1936. god.
144.2. 9. 1941./3954Osijek IŽSklopljen brak u SPC-u 1929. godine. Udovica.
145.3. 9. 1941./2985Slavonski Brod1920.ŽPrešla na pravoslavlje 26. 1. 1941. Muž joj je prijelaznik. Ukrjepljenje.
146. 16. 9. 1941./3018Nuštar1912.ŽNepotpuna dokumentacija.
147.4. 9. 1941./3030Hrvatska Mitrovica1902.MPrešao na pravoslavlje da bi dobio posao.
148.10. 9. 1941./3101Osijek I1860.ŽSklopljen brak u SPC-u 1904. godine. Udovica.
149.16. 9. 1941./3133Osijek II1920.ŽSklopljen brak u SPC-u 1938. godine. Muž i sin prijelaznici.
150.17. 9. 1941./3135Osijek II1923.M
151.20. 9. 1941./3163Đakovo1895.MPrešao na pravoslavlje prije ženidbe.
152.16. 9. 1941./3169VinkovciŽSklopljen brak u SPC-u.
153.16. 9. 1941./3184VinkovciŽSklopljen brak u SPC-u 1936. godine. Muž ju je napustio.
154.16. 9. 1941./3217Vinkovci1920.ŽPrešla na pravoslavlje prije vjenčanja u pravoslavnoj crkvi 1940. godine. Do udaje nije došlo.
155.17. 9. 1941./3269VinkovciŽSklopljen brak u SPC-u 1896. godine.
156.19. 9. 1941./3272Hrvatska Mitrovica1910.Ž
157.18. 9. 1941./3287Hrvatska Mitrovica1878.ŽMuž ju je napustio.
158.23. 9. 1941./3318Osijek III1914.ŽSklopljen brak u SPC-u 1935. godine. Rastavljena šest godina.
159.23. 9. 1941./3366Podvinje1903.ŽSklopljen brak u SPC-u 1928. godine. Udovica.
160.24. 9. 1941./3382Osijek III1879.ŽPrešla na pravoslavlje zbog obiteljskih prilika.
161.1941./3384IrigMOdobren povratak pro foro civili zato što joj je muž iz prvoga braka još živ. Djeca su prijelaznici.
162.1941./3384IrigŽ
163.

10. 10. 1941./

3388

VinkovciŽSklopljen brak u SPC-u 1921. godine. Sin joj je prijelaznik.
164.

25. 10. 1941./

3391

Osijek III1917.ŽMajka ju je prevela na pravoslavlje kada se drugi put vjenčala u PC-u.
165.

25. 10. 1941./

2292

Osijek III1916.Ž
166.26. 9. 1941./3392Osijek IIŽSklopljen brak u SPC-u 1935. godine. Rastavljena.
167.26. 9. 1941./3425Zemun I1894.M
168.6. 10. 1941./3468Inđija1911.Ž
169.3. 10. 1941./3505Vukovar1899.ŽSklopljen brak u SPC-u 1937. godine.
170.3. 10. 1941./3521Ruma1912.ŽSklopljen brak u SPC-u 1938. godine.
171.

29. 10. 1941./

2524

Podvinje1888.MPrešao na pravoslavlje da izbjegne plaćanje alimentacije za ženu.
172.7. 10. 1941./3560Osijek I1899.ŽSklopljen brak u SPC-u 1929. godine. Ukrjepljenje.
173.8. 10. 1941./3598Osijek I1902.ŽUkrjepljenje braka. Suprug i kći prijelaznici.
174.9. 10. 1941./3655Osijek I1913.ŽSklopljen brak u SPC-u. Muž i kći u zarobljeništvu.
175.15. 10. 1941./3681Osijek I1896.ŽSklopljen brak u SPC-u 1914. godine. Suprug i djeca prijelaznici.
176.15. 10. 1941./3684Osijek I1886.ŽPrešla na pravoslavlje prije vjenčanja 1911. godine. Do vjenčanja nije došlo.
177.14. 10. 1941./3690Osijek I1891.ŽSklopljen brak u SPC-u 1911. godine. Muž joj je prijelaznik.
178.14. 10. 1941./3744Osijek II1915.ŽMajka i sin prešli na pravoslavlje prije majčine udaje u pravoslavnoj crkvi 1938. godine. Muž joj je u logoru.
179.14. 10. 1941./3744Osijek II1932.M
180.15. 10. 1941./3765Osijek III1881.Ž
181.15. 10. 1941./3767Osijek III1869.ŽUdovica.
182.15. 10. 1941./3770Osijek III1870.ŽUdovica.
183.14. 10. 2141./3780Osijek I1914.ŽUkrjepljenje braka. Muž i sin jesu prijelaznici.
184.20. 10. 1941./3783Hrvatska Mitrovica1891.MPrešao na pravoslavlje da bi dobio posao.
185.14. 10. 1941./3823Osijek I1885.ŽSklopljen brak u SPC-u 1911. godine. Muž i djeca prijelaznici.
186.14. 10. 1941./3828Osijek I1908.ŽSklopljen brak u SPC-u 1930. godine. Rastavljena. Sinovi prijelaznici.
187.15. 10. 1941./3855Osijek i1891.ŽSklopljen brak u SPC-u 1926. godine. Primljena pro foro civili.
188.14. 10. 1941./3856Osijek I1919.ŽSklopljen brak u SPC-u 1938. godine. Suprug i dijete prijelaznici.
189. 1905.MNema rješenja Biskupskog ordinarijata. Zamolba 14. 10. 1941.
190.14. 10. 1941./3862Hrvatska MitrovicaŽUdovica bez djece.
191. 14. 10. 1941./3863Zemun IŽSklopljen brak u SPC-u. Nepotpuna dokumentacija. Muž u zarobljeništvu.
192.31. 10. 1941./3874Osijek I1890.ŽSklopljen brak u SPC-u 1929. godine. Primljena pro foro civili.
193.14. 10. 1941./3877Osijek I1930.MUsvojio ga pravoslavac i preveo u Pravoslavnu Crkvu 1931. godine.
194.14. 10. 1941./3880Osijek I1891.ŽSklopljen brak u SPC-u 1915. godine. Suprug i sin prijelaznici.
195.21. 10. 1941./3904Osijek I1909.ŽSklopljen brak u SPC-u 1928. godine. Ukrjepljenje braka.
196.16. 10. 1941./3948Osijek I1911.ŽSklopljen brak u SPC-u 1940. godine. Udovica.
197.21. 10. 1941./3950Osijek I1894.ŽSklopljen brak u SPC-u 1922. godine. Ukrjepljenje braka.
198.16. 10. 1941./3975Osijek III1874.ŽSuprug prijelaznik.
199.22. 10. 1941./3996Osijek I1898.ŽSklopljen brak u SPC-u 1922. godine. Ukrjepljenje braka.
200.18. 10. 1941./4002Slavonski BrodŽPrešla na pravoslavlje 1924. godine.
201.24. 10. 1941./4003Zemun I1918.MOtac pravoslavac preveo ga na pravoslavlje 1941. godine. Ukrjepljenje braka.
202.22. 10. 1941./4012Osijek II1923.ŽDvije sestre čiji je otac prijelaznik.
203.22. 10. 1941./4012Osijek II1925.Ž
204.22. 10. 1941./4043Osijek II1896.ŽPrešla na pravoslavlje 1921. Suprug i sin jesu prijelaznici.
205.21. 10. 1941./4086Zemun I1908.ŽPrešla na pravoslavlje 1934. godine. Brak proglašen ništavnim.
206.21. 10. 1941./4100Slavonski Brod1873.ŽVjenčana u Katoličkoj Crkvi za pravoslavca. Poslije je prešla na pravoslavlje.
207.23. 10. 1941./4129Hrvatska Mitrovica1899.MOtac ga je 1905. godine preveo na pravoslavlje.
208.23. 10. 1941./4138Osijek I1918.ŽMuž joj je u Beogradu. Djeca su prijelaznici.
209.22. 10. 1941./4147GibaracŽUkrjepljenje braka. Suprug joj je prijelaznik.
210.23. 10. 1941./4179Osijek II1911.ŽPrešla na pravoslavlje 1930. godine.
211.24. 10. 1941./4159Osijek II1885.ŽUkrjepljenje braka. Suprug prijelaznik.
212.24. 10. 1941./4198Osijek III1898.ŽMuž i djeca jesu prijelaznici.
213.25. 10. 1941./4239Osijek I1897.M
214.25. 10. 1941./4248Osijek I1913.ŽPrešla na pravoslavlje s djecom jer se htjela udati za pravoslavca.
215.25. 10. 1941./4248Osijek I1936.M
216.25. 10. 1941./4248Osijek I1938.Ž
217.25. 10. 1941./4248Osijek I1940.M
218.25. 10. 1941./4253Đakovo1909.ŽSuprug i djeca jesu prijelaznici.
219.25. 10. 1941./4262Osijek III1882.ŽUdovica.
220.28. 10. 1941./4286Zemun I1904.ŽSklopljen brak u SPC-u 1925. godine.
221.27. 10. 1941./4294Osijek I1892.ŽSklopljen brak u SPC-u 1919. godine. Muž u njemačkom logoru.
222.27. 10. 1941./4308Osijek II1897.ŽMajka i sin.
223.27. 10. 1941./4308Osijek II1919.M
224.28. 12. 1941./4344VinkovciŽUdajom svoje majke za pravoslavca prevedena je u Pravoslavnu Crkvu.
225.31. 10. 1941./4346VinkovciŽPrešla na pravoslavlje iako joj je muž grkokatolik.
226.28. 10. 1941./4348Osijek II1916.ŽUkrjepljenje braka. Sin i suprug prijelaznici.
227.28. 10. 1941./4352Osijek I1901.M
228.29. 10. 1941./4392Osijek I1919.ŽUkrjepljenje braka. Suprug prijelaznik.
229.29. 10. 1941./4397Osijek I1917.ŽMajka i sin. Otac je u Njemačkoj na radu.
230.29. 10. 1941./4397Osijek I1939.M
231.30. 10. 1941./4421Osijek III1904.ŽSklopljen brak u SPC-u 1938. godine. Ukrjepljenje braka.
232.30. 10. 1941./4432Osijek III1881.ŽUdovica.
233.30. 10. 1941./4433Osijek III1901.ŽSuprug i djeca prijelaznici.
234.30. 10. 1941./4434Osijek III1891.ŽSklopljen brak u SPC-u 1912. godine. Muž u logoru.
235.30. 10. 1941./4435Osijek III1900.ŽSuprug i sin prijelaznici.
236.11. 12. 1941./4438Osijek III1895.MUkrjepljenje braka. Supruga i sin prijelaznici.
237.30. 10. 1941./4451Osijek III1905.ŽSklopljen brak u SPC-u 1932. godine. Suprug i djeca prijelaznici.
238.30. 10. 1941./4454Osijek III1910.ŽUkrjepljenje braka. Suprug i djeca prijelaznici.
239.31. 10. 1941./4460Osijek III1918.MMajka pravoslavka prevela ga je u Pravoslavnu Crkvu 1929. god.
240.31. 10. 1941./4469Osijek III.MPozakonili ga pravoslavci.
241.31. 10. 1941./4470Osijek III1904.ŽMajka i sin prešli na pravoslavlje 1930. Majka udovica.
242.31. 10. 1941./4470Osijek III1925.M
243.5. 11. 1941./4498Osijek I1888.MUkrjepljenje braka. Suprug i djeca prijelaznici.
244.7. 11. 1941./4551Osijek I1862.MSupruga i kći prijelaznice.
245.8. 11. 1941./4558Osijek I1867.ŽSuprug je prijelaznik.
246.11. 11. 1941./4564Vukovar1878.ŽSklopljen brak u SPC-u 1915. godine. Povratak na smrtnoj postelji.
247.8. 11. 1941./4664Ruma1921.MMajka ga je prije udaje prevela na pravoslavlje.
248.8. 11. 1941./4680Zemun I1922.ŽRoditelji su je preveli na pravoslavlje.
249.8. 11. 1941./4689Hrvatska Mitrovica1922.ŽOčuh pravoslavac preveo ju je na pravoslavlje.
250.21. 11. 1941./4691Hrvatska Mitrovica1914.ŽSklopljen brak u SPC-u.
251.10. 11. 1941./4704Osijek I1920.ŽSklopljen brak u SPC-u.
252.11. 11. 1941./4747Hrvatska Mitrovica1893.ŽSklopljen brak u SPC-u.
253. 18. 11. 1941./4759Slavonski BrodŽOdgođen povratak radi dopune dokumentacije.
254.14. 11. 1941./4816Osijek II.1913.ŽRastavljena.
255.15. 11. 1941./4839Osijek III1910.ŽUkrjepljenje braka. Suprug je prijelaznik.
256.15. 11. 1941./4850Hrvatska Mitrovica1905.ŽSklopljen brak u SPC-u 1934. godine. Muž prijelaznik.
257.14. 11. 1941./4857GibaracŽ
258.17. 11. 1941./4882Hrvatska Mitrovica1895.ŽUdovica. Djeca su prijelaznici.
259.17. 11. 1941./4884Hrvatska Mitrovica1911.ŽKći joj je prijelaznica.
260. 20. 11. 1941./4885GibaracŽTraži se dopuna dokumentacije jer se dva puta udavala.
261.17. 11. 1941./4902Osijek I1887.Ž
262.17. 3. 1942./4926GibaracMBračni par. Ukrjepljenje braka. Dokumentacija prenesena iz 1941. godine.
263.17. 3. 1942./4926.GibaracŽ
264.18. 11. 1941./4947Osijek III1883.M
265.19. 11. 1941./4957Osijek II1903.ŽUdovica.
266.19. 11. 1941./4971HrtkovciŽSuprug i djeca prijelaznici.
267.19. 11. 1941./4980Osijek I1917.ŽSuprug i kći prijelaznici.
268.19. 11. 1941./4984Zemun I1904.ŽUdovica. Sklopljen brak u SPC-u.
269.19. 11. 1941./4989Slavonski Brod1890.ŽUdovica. Sklopljen brak u SPC-u.
270.21. 11. 1941./4998Osijek III1907.ŽSuprug i sin prijelaznici.
271.20. 11. 1941./5017Osijek II1911.ŽSuprug i djeca prijelaznici.
272.27. 11. 1941./5026Dalj1899.MPrimljen pro foro civili zato što mu je prva žena živa.
273.22. 11. 1941./5086Ćerević1908.ŽSklopljen brak u SPC-u.
274.22. 11. 1941./5091Lipovac1905.Ž
275.22. 11. 1941./5095Borovo1891.M
276.28. 11. 1941./5226Osijek II1912.ŽUkrjepljenje braka. Suprug je prijelaznik.
277.3. 12. 1941./5237IrigMPrimljen pro foro civili. Bivši svećenik.
278.29. 11. 1941./5347Osijek II1923.ŽKći je prijelaznica.
279.1. 12. 1941./5275Osijek III1913.ŽUkrjepljenje braka. Suprug i djeca prijelaznici.
280.1. 12. 1941./5281Osijek III1895.ŽSklopljen brak u SPC-u 1919. godine.
281.1. 12. 1941./5283Osijek III1896.MPovratak pro foro civili zbog konkubinata.
282.1. 12. 1941./5283Osijek III1901.Ž
283.1. 12. 1941./5294Slavonski Brod1911.ŽSklopljen brak u SPC-u.
284.4. 12. 1941./5312Sikirevci1922.M
285.3. 12. 1941./5327Hrvatska MitrovicaŽUkrjepljenje braka. Suprug i kći prijelaznici.
286.4. 12. 1941./5330Osijek I1918.ŽUkrjepljenje braka. Suprug i sin prijelaznici.
287.4. 12. 1941./5359Nuštar1912.ŽSinovi prijelaznici.
288.11. 12. 1941./5359GibaracŽ
289.6. 12. 1941./5399VukovarŽUkrjepljenje braka. Suprug je prijelaznik.
290.9. 12. 1941./5446VinkovciM
291.11. 12. 1941./5466Osijek III1905.MSuprug je u logoru, a djeca prijelaznici.
292.11. 12. 1941./5467Osijek III1912.ŽSklopljen brak u SPC-u 1931. godine. Ne živi s mužem.
293.12. 12. 1941./5503Ilok1867.ŽSklopljen brak u SPC-u.
294.12. 12. 1941./5507Gradište1882.MPrešli na pravoslavlje da bi se mogli ponovno crkveno vjenčati. Primljeni pro foro civili.
295.12. 12. 1941./5507GradišteŽ
296.13. 12. 1941./5565PrivlakaM
297.16. 12. 1941./5592Zemun I1906.ŽSklopljen brak u SPC-u 1926. godine.
298.15. 12. 1941./5594Ruma1911.ŽPrešla na pravoslavlje jer se htjela udati za pravoslavca.
299.17. 12. 1941./5636Podvinje1885.ŽSklopljen brak u SPC-u.
300.19. 12. 1941./5676Osijek II1896.MPrimljeni pro foro civili zbog konkubinata.
301.19. 12. 1941./5676Osijek II1896.Ž
302.19. 12. 1941./5687Osijek III1916.ŽUkrjepljenje braka. Suprug i sin prijelaznici.
303.19. 12. 1941./5693Osijek III1909.MSklopljen brak u SPC-u. Ukrjepljenje braka.
304.19. 12. 1941./5694Osijek III1890.ŽSklopljen brak u SPC-u 1919. godine.
305.30. 12. 1941./5845Gibarac1920.M
306.23. 1. 1942./5891VukovarŽSklopljen brak u SPC-u 1931. godine.
307.31. 12. 1941./5896Zemun III1908.ŽSklopljen brak u SPC-u 1937. godine.
1942.
1.2. 1. 1942./6Osijek I1874.ŽUdovica.
2.7. 1. 1942./117VinkovciŽSklopljen brak u SPC-u.
3.10. 1. 1942./191Stari Jankovci1916.ŽDjeca su prijelaznici.
4.10. 1. 1942./193ĆerevićMUkrjepljenje braka.
5.10. 1. 1942./193ĆerevićŽ
6.10. 1. 1942./194Ćerević1918.MUkrjepljenje braka. Sinovi prijelaznici.
7.19. 1. 1942./343Tordinci1915.MUkrjepljenje braka. Njega je majka prevela na pravoslavlje zbog oca koji je bio službenik na željeznici.
8.19. 1. 1942./343TordinciŽ
9. 21. 1. 1942./352SurčinŽOdbijen povratak zbog nepotpune dokumentacije.
10.12. 1. 1942./212Slavonski Brod1905.ŽUdovica. Sin je prijelaznik.
11.12. 1. 1942./214IrigŽMajka i sin. Majka primljena pro foro civili zato što živi u konkubinatu.
12.12. 1. 1942./214Irig1930.M
13.15. 1. 1942./287VinkovciMSklopljen brak u SPC-u.
14.22. 1. 1942./413Vukovar1910.ŽSklopljen brak u SPC-u.
15.24. 1. 1942./442Tompo-jevci1892.ŽSklopljen brak u SPC-u 1937. godine.
16.26. 1. 1942./456Osijek III1903.ŽPrimljena pro foro civili zbog konkubinata.
17.26. 1. 1942./469Slavonski Brod1887.Ž
18.30. 1. 1942./582Ilok1913.ŽSuprug i djeca prijelaznici.
19.30. 1. 1942./602Tordinci1891.MPrešao na pravoslavlje 1911. Supruga je prijelaznica.
20.3. 2. 1942./622Slavonski BrodŽSklopljen brak u SPC-u. Ukrjepljenje braka. Suprug i kći prijelaznici.
21.3. 2. 1942./638Slavonski Brod1892.ŽMajka i sin. Ukrjepljenje braka. Suprug i kći prijelaznici.
22.3. 2. 1942./638Slavonski Brod1921.M
23.3. 2. 1942./639Slavonski Brod1915.ŽUkrjepljenje braka. Suprug i sin prijelaznici.
24.31. 1. 1942./651Osijek II1883.ŽUkrjepljenje braka. Suprug prijelaznik.
25.6. 2. 1942./743Zemun I1889.MOtac i sin prešli na pravoslavlje 1938. godine. Kći prijelaznica.
26.6. 2. 1942./743Zemun I1928.Ž
27.7. 2. 1942./767Slavonski Brod1922.ŽKći prijelaznica.
28.7. 2. 1942./771InđijaM
29.14. 2. 1942./882Zemun III1887.ŽSklopljen brak u SPC-u.
30.19. 2. 1942./922IrigŽSuprug prijelaznik.
31.23. 2. 1942./959VukovarŽDjeca prijelaznici.
32.24. 2. 1942./1003Osijek I1909.ŽMajka i sin.
33.24. 2. 1942./1003Osijek I1939.M
34.24. 2. 1942./1004Osijek I1877.MPrimljen pro foro civili zbog konkubinata.
35.25. 2. 1942./1049Slavonski BrodŽSuprug prijelaznik.
36.25. 2. 1942./1058Slavonski Brod1923.MOtac prijelaznik.
37.25. 2. 1942./1059Slavonski Brod1866.MPrešao na pravoslavlje da bi se mogao ponovno oženiti. Supruga prijelaznica.
38.25. 2. 1942./1065Slavonski BrodŽSuprug prijelaznik.
39.25. 2. 1942./1114Slavonski BrodŽSuprug i sin prijelaznici.
40.25. 2. 1942./1134Slavonski BrodMSupruga i djeca prijelaznici.
41.27. 2. 1942./1195Ilok1913.ŽPrešla na pravoslavlje da bi se po drugi put mogla vjenčati.
42.4. 3. 1942./1250Ruma1892.ŽSklopljen brak u SPC-u.
43.4. 3. 1942./1233Zemun I1911.ŽSklopljen brak u SPC-u.
44.5. 3. 1942./1283Slavonski BrodMSklopljen brak u SPC-u. Ukrjepljenje braka. Supruga i kći prijelaznice.
45.5. 3. 1942./1311Slavonski BrodŽSuprug prijelaznik.
46.5. 3. 1942./1322Slavonski BrodŽSuprug i kći prijelaznici.
47.5. 3. 1942./1328Slavonski BrodŽSuprug prijelaznik.
48.5. 3. 1942./1331Slavonski BrodŽ
49.5. 3. 1942./1340Petrovaradin II1883.ŽMajka i dvoje djece povratnici. Dvoje djece prijelaznici.
50.5. 3. 1942./1340Petrovaradin II1916.M
51.5. 3. 1942./1340Petrovaradin II1919.Ž
52.5. 3. 1942./1343Petrovaradin II1911.ŽSklopljen brak u SPC-u.
53.9. 3. 1942./1419Petrovaradin II1898.MSklopljen brak u SPC-u.
54.10. 3. 1942./1430Inđija1921.ŽSklopljen brak u SPC-u. Ukrjepljenje braka.
55.10. 3. 1942./1431InđijaŽSuprug i kći prijelaznici.
56.11. 3. 1942./1478Ruma1916.MPoočim pukovnik preveo ga kao dijete na pravoslavlje.
57.7. 5. 1942./1588Hrvatski KarlovciŽ
58.16. 3. 1942./1592Hrvatski Karlovci1911.MSklopljen brak u SPC-u. Ukrjepljenje braka. Supruga i djeca prijelaznici.
59.16. 3. 1941./1594Hrvatski Karlovci1899.ŽSklopljen brak u SPC-u. Djeca prijelaznici.
60.16. 3. 1942./1622Ilok1906.MDjeca prijelaznici.
61.16. 3. 1942.1622Ilok1918.ŽSuprug i kći prijelaznici.
62.16. 3. 1942./1623Ilok1878Ž
63.16. 3. 1942./1678Osijek I1888.ŽMajka i kći.
64.16. 3. 1942./1678Osijek I1916.M
65.18. 3. 1942./1680Osijek I1888.Ž
66.23. 3. 1942./1745Ilok1904.ŽSklopljen brak u SPC-u.
67.26. 3. 1942./1821Hrvatski Karlovci1892.Ž
68.27. 3. 1942./1828Tovarnik1910.ŽUkrjepljenje braka. Suprug i sin prijelaznici.
69.28. 3. 1942./1862Đakovo1922.Ž
70.31. 3. 1942./1905Osijek I1900.MPrimljen pro foro civili zbog konkubinata.
71.31. 3. 1942./1908Vukovar1913.ŽSklopljen brak u SPC-u.
72.15. 4. 1942./2079Zemun I1886.MSklopljen brak u SPC-u. Djeca prijelaznici.
73.16. 4. 1942./2091Petrovaradin I1922.ŽSklopljen brak u SPC-u.
74.16. 4. 1942./2098.Osijek II1923.ŽMajka i kći.
75.16. 4. 1942./2098Osijek II1940.M
76.22. 4. 1942./2194Inđija1913.MBračni par.
77.22. 4. 1942./2194Inđija1921.Ž
78.23. 4. 1942./2206Petrovaradin II1916.ŽUkrjepljenje braka. Suprug i sin jesu prijelaznici.
79.26. 4. 1942./2218Stari Mikanovci1894.ŽMajka s troje djece prešla na pravoslavlje da bi se mogla drugi put vjenčati.
80.26. 4. 1942./2218Stari Mikanovci1922.M
81.26. 4. 1942./2218Stari Mikanovci1925.M
82.26. 4. 1942./2218Stari Mikanovci1927.Ž
83.30. 4. 1942./2301IrigŽPrimljena pro foro civili zbog konkubinata.
84.1. 6. 1942./2661Inđija1913.ŽMajka i kći prešle na pravoslavlje prije majčine udaje. Ostala djeca prijelaznici.
85.1. 6. 1942./2661Inđija1928.Ž
86.1. 6. 1942./2669Slavonski Brod1888.ŽSuprug prijelaznik.
87.2. 6. 1942./2679Petrovaradin IIŽSklopljen brak u SPC-u 1938. godine.
88.26. 6. 1942./2954Stari Mikanovci1902.ŽSinovi prijelaznici.
89.6. 7. 1942./3019Vrbica1919.M
90.20. 7. 1942./3172Ruma1902.ŽRadila kao kuharica u manastiru. Na nagovor monaha prešla na pravoslavlje.
91.18. 8. 1942./3450Zemun I1906.ŽSklopljen brak u SPC-u. Udovica. Sin prijelaznik.
92.20. 8. 1942./3468Zemun I1881.ŽSklopljen brak u SPC-u.
93.20. 8. 1942./3469Ruma1885.ŽSklopljen brak u SPC-u.
94.30. 9. 1942./3553Stari MikanovciŽSklopljen brak u SPC-u.
95.3. 10. 1942./3579Zemun I1907.MPrimljen pro foro civili zbog konkubinata. Supruga prijelaznica.
96.1. 9. 1942./3600Hrvatski Karlovci1904.ŽPrešla na pravoslavlje prije vjenčanja u pravoslavnoj crkvi s dvoje djece.
97.1. 9. 1942./3600Hrvatski Karlovci1926.M
98.1. 9. 1942./3600Hrvatski Karlovci1929.Ž
99.17. 9. 1942./3769Hrvatska Mitrovica1919.ŽPrešla na pravoslavlje prije vjenčanja u pravoslavnoj crkvi »pod presijom«. Suprug prijelaznik.
100.17. 9. 1942./3769Petrovaradin II1920.ŽSklopljen brak u SPC-u. Udovica.
101.23. 9. 1942./3864VinkovciŽSuprug prijelaznik.
102. 27. 11. 1941./3909ŽOdbijen povratak jer to čini samo radi mirovine. Rješenje Ordinarijata poslano privatno.
103.29. 9. 1942./3914Hrvatska Mitrovica1889.ŽSuprug prijelaznik.
104.16. 10. 1942./4080VinkovciŽSklopljen brak u SPC-u.
105.22. 10. 1942./4119GibaracŽ
106.23. 10. 1942./4148Hrvatska MitrovicaŽSuprug i kći prijelaznici.
107.14. 11. 1942./4172GolubinciMPrimljeni pro foro civili zbog konkubinata.
108.14. 11. 1942./4172GolubinciŽ
109.29. 10. 1942./4201TrnjaniŽSklopljen brak u SPC-u.
110.4. 11. 1942./4253Hrvatska Mitrovica1896.ŽSklopljen brak u SPC-u.
111.9. 11. 1942./4315Ilok1917.ŽSklopljen brak u SPC-u. Ukrjepljenje braka. Kći prijelaznica.
112.20. 11. 1942./4419Hrvatska Mitrovica1904.ŽSinovi prijelaznici.
1943.
1.4. 1. 1943./32Hrvatska Mitrovica1899.ŽSklopljen brak u SPC-u.
2.4. 1. 1943./34Hrvatska Mitrovica1911.ŽSin prijelaznik.
3.16. 1. 1943./165Hrvatski KarlovciŽSklopljen brak u SPC-u.
4.23. 1. 1943./227Zemun I1919.ŽSuprug prijelaznik.
5.16. 2. 1943./417Trpinja1908.ŽSklopljen brak u SPC-u.
6.16. 2. 1943./463Osijek I1863.MPrimljen na samrtnoj postelji.
7.13. 3. 1943./747Petrovaradin II1882.MSklopljen brak u SPC-u.
8.19. 4. 1943./1006Hrvatska Mitrovica1921.ŽSklopljen brak u SPC-u 1929. godine.
9.27. 4. 1943./1079Irig1905.ŽSuprug prebjegao u Srbiju. Djeca prijelaznici.
10.24. 5. 1943./1292Zemun I1886.ŽSklopljen brak u SPC-u. Rastavljena.
11.27. 4. 1943./1315Zemun I1904.ŽSklopljen brak u SPC-u. Rastavljena.
12.12. 6. 1943./1456Ilok1908.ŽKći prijelaznica.
13.1. 9. 1943./1504TompojevciŽSklopljen brak u SPC-u.
14.1. 7. 1943./1554Velika Kopanica1892.ŽMajka prijelaznica.
15.12. 7. 1943./1585Zemun I1906.ŽSklopljen brak u SPC-u. Sinovi prijelaznici.
16.3. 7. 1943./1599Hrvatska Mitrovica1912.ŽSklopljen brak u SPC-u.
17.2. 9. 1943./1907Hrvatska MitrovicaŽSklopljen brak u SPC-u.
18.21. 9. 1943./2181Hrvatska Mitrovica1918.ŽMajka i sin.
19.21. 9. 1943./2181Hrvatska Mitrovica1940.M
20.13. 10. 1943./2312Osijek I1913.ŽPrimljena pro foro civili. Kći prijelaznica, a muž povratnik.
21.3. 12. 1943./2493Zemun I1902.Ž
22.20. 11. 1943./2539Zemun I1915.ŽKći prijelaznica.
1944.
1.21. 3. 1944./403Zemun I1902.ŽSklopljen brak u SPC-u. Kći prijelaznica.
2.21. 3. 1944./610Zemun1937.ŽSklopljen brak u SPC-u.
3.6. 5. 1944./942Šid1915.ŽSklopljen brak u SPC-u.
4.20. 5. 1944./1040Zemun I1915.ŽUdovica.
5.28. 6. 1944./1135Vinkovci1885.ŽSklopljen brak u SPC-u.
6.30. 7. 1944./1315Zemun I1920.ŽSklopljen brak u SPC-u.
7.18. 7. 1944./1332Vukovar1876.MPrešli na pravoslavlje 1922. godine u Mitrovici da bi se mogli ponovno vjenčati.
8.18. 7. 1944./1332Vukovar1897.Ž
9.16. 8. 1944./1647Hrvatska MitrovicaŽSklopljen brak u SPC-u.
10. 25. 8. 1944./1682Cerna1921.ŽOdbijen povratak jer se ne zna gdje je otac bez čije se privole ne dopušta povratak.
11. 25. 8. 1944./1729CernaM
12.30. 8. 1944./1729Slavonski BrodM
1945.
1.26. 2. 1945./319Gunja1921.Ž
2.12. 4. 1945./599BorovoŽ

Tablica 2. Molbe bivših katolika da se vrate u Katoličku Crkvu raspoređene po župama56

red. br. župa br. povr. red. br. župa br. povr.
1.Borovo226.Privlaka1
2.Cerna227.Putinci1
3.Ćerević528.Ruma14
4.Dalj129.Srijemska Mitrovica (Hrvatska Mitrovica)30
5.Drenovci130.Sikirevci1
6.Drenje131.Slavonski Brod44
7.Đakovo 632.Sremska Kamenica1
8.Gibarac833.Stari Jankovci1
9.Golubinci334.Stari Mikanovci6
10.Gradište235.Surčin1
11.Gundinci236.Šid1
12.Gunja237.Tompojevci2
13.Hrtkovci338.Tordinci4
14.Hrvatski Karlovci839.Tovarnik1
15.Ilok1140.Trnjani2
16.Inđija941.Trpinja1
17.Irig942.Velika Kopanica1
18.Lipovac143.Vinkovci37
19.Nuštar344.Vrbanja1
20.Osijek I7645.Vrbica3
21.Osijek II2946.Vrpolje1
22.Osijek III3947.Vukovar21
23.Petrovaradin I348.Zemun I36
24.Petrovaradin II1049.Zemun III3
25.Podvinje3 UKUPNO 453

Povratak katolika iz SPC-a u Katoličku Crkvu dogodio se na području 49 župa Bosanske ili Đakovačke i Srijemske biskupije. Najveći broj povratnika potječe iz gradova. U Osijeku je bilo 144, Slavonskom Brodu 44, Zemunu 39, Vinkovcima 37 povratnika, u Vukovaru 21 povratnik, u Rumi 14, Petrovaradinu 13 i Iloku 11 povratnika. Istraživanje prijelaza u Katoličku Crkvu u Bosanskoj ili Đakovačkoj i Srijemskoj biskupiji donosi popis svih povratnika. Tako iz Srpske pravoslavne Crkve taj broj iznosi 413, sa židovstva 34 i 285 (starokatolici, evangelici, baptisti i dr.).57

Tablica povratnika – bivših katolika Srpske pravoslavne Crkve – u Katoličku Crkvu58

3. tablica59

I. II. III. IV. V. VI. VII. VIII. IX. X. XI. XII. ukupno
1941. 2124502128763232 284
1942. 202131121523855- 113
1943. 4213113-4111 22
1944. --2-2132---- 10
1945. -1-1-------- 2
431

I. grafički prikaz – povratnici u Katoličku Crkvu (3. tablica)

Tablica pojedinačnih prijelaza iz Srpske pravoslavne Crkve u Katoličku Crkvu u Bosanskoj ili Đakovačkoj i Srijemskoj biskupiji od 1941. do 1945. godine60

4. tablica

I. II. III. IV. V. VI. VII. VIII. IX. X. XI. XII. ukupno
1941. 109816559319328810996504433539
1942. 40663574210271923238997651222366
1943. 3615221815112547246265
1944. 67126116674-1-66
1945. 3233--------11
6147

II. grafički prikaz – prijelaznici u Katoličku Crkvu (4. tablica)

Tablica prijelaza židova u Katoličku Crkvu u Bosanskoj ili Đakovačkoj i Srijemskoj biskupiji od 1941. do 1945. godine61

5. tablica

I. II. III. IV. V. VI. VII. VIII. IX. X. XI. XII. ukupno
1941. 72342121364566134178652
1942. 7535521271412-3141216
1943. -1----5-11--8
1944. -2----------2
1945. ------1-----1
879

III. grafički prikaz – prijelaznici židovi u Katoličku Crkvu (5. tablica)

Krivulje grafičkih prikaza povratnika u Katoličku Crkvu, prijelaznika pravoslavaca i prijelaznika židova pokazuju veliku sličnost. Tri porasta događaju se:

u srpnju 1941. godine (I. grafički prikaz – 50 osoba; II. grafički prikaz – 593 osobe i III. grafički prikaz – 121 osoba)

u listopadu 1941. godine (I. grafički prikaz – 76, II. grafički prikaz – 1099 osoba i III. grafički prikaz – 134 osobe62)

u ožujku 1942. godine (I. grafički prikaz – 31 osoba, II. grafički prikaz – 742 i III. grafički prikaz – 52 osobe).

Poslije prvoga većega porasta u srpnju dolazi do pada broja prijelaznika i povratnika. Pad je povezan s uputom Nadbiskupskoga ordinarijata iz Zagreba koju je ordinarijat u Đakovu objavio kao cirkularno pismo. U njemu stoji da se pričeka s prijelazima jer se očekuju nove upute državne vlasti.63

Porast u listopadu povezan je s odredbom Ministarstva unutarnjih poslova od 16. rujna 1941. godine. U Odredbi se nalažu što žurniji prijelazi bez suvišnih formalnosti.64 Rezolucija hrvatskih biskupa poglavniku u kojoj se upozorava na preveliko miješanje države u crkvena pitanja, pa i pitanja prijelaza, utjecala je na pad prijelaza.65

U ožujku 1942. godine događa se zadnji porast zato što je u travnju osnovana Hrvatska pravoslavna Crkva (HPC).66 Sva tri grafikona pokazuju osjetni pad i gotovo prestanak prijelaza s osnivanjem HPC-a.

Zaključak

U Katoličku Crkvu u Bosanskoj ili Đakovačkoj i Srijemskoj biskupiji od 1941. do 1945. godine vratilo se 433 bivša katolika. Oni su najvećim dijelom prešli u Srpsku pravoslavnu Crkvu od 1918. do 1941. godine. Tek jedan mali dio prešao je na pravoslavlje prije toga razdoblja. Broj katolika od 1918. do 1931. godine pao je za 1,9 % (228 000), a broj pravoslavca povećao se za 2 % (240 000). U sljedećih 10 godina, od 1931. do 1941. godine, taj se broj, analizirajući pokazatelje od 1918. do 1941. godine, mogao i udvostručiti. Nažalost, u maticama katoličkih župa nisu evidentirani prijelazi katolika na pravoslavlje, bilo da katolici prijelaznici to uopće nisu ni tražili bilo da župnici nisu htjeli evidentirati te prijelaze.

Uzroci prijelaza katolika na pravoslavlje višestruki su. Događali su se zbog sklapanja braka katolika u SPC-u, zbog rastavljenih katolika koji su prešli na pravoslavlje da bi se mogli ponovno crkveno vjenčati i zbog prisile državnih organa na katolike da prijeđu u SPC.

Molbe za povratak u Katoličku Crkvu bivših katolika u Bosanskoj ili Đakovačkoj i Srijemskoj biskupiji mogu biti putokaz za daljnja istraživanja na područjima svih katoličkih biskupija. Do sada nije bilo relevantnih istraživanja o točnom broju katolika koji su prešli na pravoslavlje. Ovaj rad može biti poticaj za sveobuhvatnija istraživanja o približno točnom broju katolika koji su u Kraljevini Srba, Hrvata i Slovenaca i Jugoslaviji prešli na pravoslavlje.

The Return of Former Catholics from the Serbian Orthodox Church to the Catholic Church in the Diocese of Bosnia or Đakovo and Srijem from 1941 to 1945

67Grgo GRBEŠIĆ*

Summary: Based on archival material in the Diocese of Bosnia or Đakovo and Srijem (Archdiocese of Đakovo-Osijek), we investigated petitions for the return of former Catholics to the Catholic Church. Out of 455 petitions, the Ordinariate in Đakovo approved the return of 433 people. Former Catholics – reverts – transitioned to the Serbian Orthodox Church because of mixed marriages, because of divorce and the possibility of entering into a new church marriage, as well as because of state pressure on Catholic teachers, civil officials, military personnel, doctors and lawyers.

Keywords: Catholic Church, Serbian Orthodox Church, Diocese of Bosnia or Đakovo and Srijem, reverts, transitioners.

Notes

[1] * Doc. dr. sc. Grgo Grbešić, Katolički bogoslovni fakultet u Đakovu, Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, Petra Preradovića 17, p. p. 54, 31 400 Đakovo, Hrvatska, grgo.grbesic@gmail.com

Od 1929. godine Kraljevina Jugoslavija.

[2] Usp. J. KLOCZOVSKI, Katholiken und Protestanten in Ostmitteleuropa, u: J.-M. MAYEUR, K. MEIER i dr. (prir.), Die Geschichte des Christentums, XII/ Erster und Zweiter Weltkrig Demokratien und totalitäre Sisteme (1914–1958), Freiburg – Basel – Wien, 1992., 877., 892.

[3] L’Osservatore Romano jest vatikanski tiskani dnevnik koji izlazi od 1861. godine.

[4] Usp. G. MASSUCI, Misija u Hrvatskoj, Madrid, 1967., 39.

[5] M. ŠTAMBUK-ŠKALIĆ, J. KOLANOVIĆ, S. RAZUM (prir.), Proces Alojziju Stepincu – dokumenti, Zagreb, 1997., 91.

[6] Usp. S. PRIBIČEVIĆ, Diktatura Kralja Aleksandra, Beograd, 1952., 135.

[7] Usp. B. JANJATOVIĆ, Politički teror u Hrvatskoj, Zagreb, 2002., 257–262.

[8] Ante Pavelić, hrvatski političar i odvjetnik (Bradina kraj Konjica, BiH, 14. VII. 1889. – Madrid, 28. XII. 1959.).

[9] F. JELIĆ-BULIĆ, Prilog proučavanju djelatnosti ustaša do 1941., u: Časopis za suvremenu povijest 2(1970.)1–2, 55–90., ovdje 62.

[10] I. MUŽIĆ, Katolička Crkva u kraljevini Jugoslaviji, Split, 1978., 31.

[11] Isto, 32.

[12] Isto, 218–220.

[13] Isto, 223.

[14] Litija je svečana molitvena povorka pravoslavnih vjernika predvođena svećenicima.

[15] Milan Stojadinović (1888. – 1961.), srpski ekonomist, sveučilišni profesor i političar, bio je predsjednik Vlade Kraljevine Jugoslavije od 24. lipnja 1935. do 5. veljače 1939.

[16] Viktor Ružić (1893. – 1976.) bio je ban Savske banovine od 1936. do 1938.

[17] Usp. I. MUŽIĆ, Katolička Crkva u kraljevini Jugoslaviji, 224–225.

[18] Arhiv Hrvatske biskupske konferencije, 16. lipnja 1941., br. 124.

[19] O prijelazima iz SPC-a u Katoličku Crkvu od 1941. do 1945. godine vidi više kod G. GRBEŠIĆ, La questione dei »passaggi« dalla Chiesa Ortodossa Serba alla Chiesa Cattolica nella Diocesi Đakovo e Srijem dal 1941 al 1945., Dissertatio ad Doctoratum, Pontificia Universitas Gregoriana, Romae, 1999.; J. KRIŠTO, Vjerski prijelazi u NDH – primjer šibenske biskupije, u: Časopis za suvremenu povijest 29(1997.)2, 235–248.; F. ŠKILJAN, Vjerski prijelazi s pravoslavne na rimokatoličku i grkokatoličku vjeroispovijest na području Čazmanskog arhiđakonata između 1941. i 1945., u: Migracijske i etničke teme 33(2017.)3, 275–305.; F. ŠKILJAN, Vjerski prijelazi s pravoslavne na rimokatoličku vjeroispovijest u Ðakovačkoj i Srijemskoj biskupiji 1941. i 1942. godine, u: Radovi 52(2020.)2, 157–180.; Pokatoličavanje Srba u Nezavisnoj Državi Hrvatskoj. Zbornik radova, M. Radanović (prir.), Zagreb, 2019., 1–464.

[20] Usp. 1. tablicu: 1941./br. 49., 60., 164., 193., 201., 207., 224., 239., 240., 247., 248., 249.; 1942./br. 54., 97., 98.; 1943./br. 8.

[21] Usp. 1. tablicu: 1941./br. 44., 45., 51., 55., 65., 69., 70., 70., 76., 89., 90., 97., 98., 102., 103., 104., 106., 107., 118., 132., 133., 135., 138., 139., 140., 141., 142., 144., 148., 149., 152., 153., 155., 158., 163., 166., 169., 170., 172., 174., 176., 177., 178., 179., 185., 186., 187., 188., 191., 192., 194., 195., 196., 197., 199., 221., 231., 234., 237., 246., 250., 251., 252., 256., 268., 269., 273., 280., 292., 297., 298., 299., 303., 304., 306., 307.; 1942./br. 2., 13., 14., 15., 20., 29., 42., 43., 44., 52., 53., 54., 58., 59., 66., 71., 72., 73., 87., 91., 92., 93., 94., 96., 99., 100., 104., 109., 110., 111.; 1943./br. 1., 3., 5., 7., 10., 11., 13., 15., 16., 17.; 1944./br. 1., 2., 3., 5., 6., 9.

[22] M. KLJAJIĆ, Prekrštavanje za vrijeme dinastije Karađorđevića, u: Glas ravnice, br. 50., 17.

[23] Isto.

[24] Isto.

[25] M. KLJAJIĆ, Kukujevci: prekrštavanja, u: Glas ravnice, br. 51., 11.

[26] Isto.

[27] Bračna pravila Srpske pravoslavne Crkve, Beograd, 1973., 49., § 115.

[28] BENEDIKT XV., Kodeks kanonskoga prava iz 1917., prir. i uvod napisao M. Berljak, Zagreb, 1917.

[29] Usp. 1. tablicu: 1941./br. 1., 11., 12., 16., 40., 42., 46., 59., 77., 78., 95., 294.; 1942./br. 37., 41., 79., 80., 81., 82., 84., 85.; 1944./br. 8., 9.

[30] Usp. 1. tablicu: 1941./br. 13., 23., 147.; 1942./br. 8.

[31] Usp. 1. tablicu: 1941./br. 3., 4., 33., 93., 104., 116., 197., 274.; 1942./br. 7., 29., 70.; 1944./br. 7.

[32] Usp. 1. tablicu: 1941./br. 2., 11., 20., 21., 22., 27., 29., 36., 71., 114., 122., 207.

[33] Usp. 1. tablicu: 1941./br. 13., 140., 227., 275.

[34] Usp. 1. tablicu: 1941./br. 51., 53., 184., 189.; 1942./br. 25.; 1943./br. 6.

[35] Arhiv Đakovačko-osječke nadbiskupije (dalje AĐON), 9. svibnja 1941./795.

[36] AĐON, 31. svibnja 1941./1052.

[37] Usp. AĐON, 24. lipnja 1941./1398. Ordinarijat nije odobrio povratak u Katoličku Crkvu zbog nepotpune dokumentacije. U molbi nije navedeno je li Franjo Hornung oženjen, koje su vjere njegova žena i djeca.

[38] AĐON, 6. svibnja 1941./870. Zbog nepotpune dokumentacije Ordinarijat nije odobrio povratak u Katoličku Crkvu.

[39] Usp. AĐON, 10. svibnja 1941./918.

[40] Usp. AĐON, 24. lipnja 1941./1462.

[41] Usp. AĐON, 24. lipnja 1941./1483.

[42] AĐON, 14. srpnja 1941./1985.

[43] AĐON, 29. listopada 1941./4380.

[44] AĐON, 22. studenoga 1941./5091.

[45] Usp. AĐON, 22. studenoga 1941./5095.

[46] Usp. AĐON, 7. veljače 1942./771.

[47] Usp. 1. tablicu: 1941./br. 2., 7., 17., 29., 40., 44., 46., 47., 53., 63., 64., 111., 137., 146., 189., 191., 253., 260.; 1942./br. 9., 102.; 1944./br. 10., 11.

[48] Konkubinat je izvanbračna zajednica trajnoga značenja između muškarca i žene.

[49] Ukrjepljenje braka znači nevaljani brak učiniti valjanim. O ukrjepljenju braka vidi Zakonik kanonskog prava iz 1917. godine, kan. 1133–1141.

[50] Usp. 1. tablicu: 1941./br. 161., 162., 187., 272., 277., 281., 282., 294., 295., 300. i 301.; 1942./br. 11., 12., 16., 34., 70., 83., 95., 107., 108.; 1943./br. 20.

[51] Usp. AĐON, 26. listopada 1942./4081. Povratnik se upisuje u knjige prijelaza uz dodatak u opasci: »Primljeni u rkt. Crkvu ‘pro foro civili’ na temelju rješenja Biskupskog Ordinarijata u Đakovu od 26. listopada 1942. br 4081/942.«

[52] U tablicu su upisani sljedeći podatci: r. br. – redni broj; datum i br. urudžbenoga zapisnika – rješenje Biskupskoga ordinarijata u Đakovu; god. – godište; S – spol povratnika i opaske.

[53] Podebljanim slovima označene su odbijene molbe. 1941./br. 2., 7., 17., 29., 40., 44., 46., 47., 53., 63., 64., 111., 137., 146., 189., 191., 253., 260.; 1942./br. 9., 102., 1944./br. 10., 11.

[56] Na dvama mjestima nisu upisana imena župe. Usp. 1. tablicu br. 189./1941. i 102./1942.

[57] Usp. G. GRBEŠIĆ, La questione dei »passaggi« dalla Chiesa Ortodossa Serba alla Chiesa Cattolica nella Diocesi Đakovo e Srijem dal 1941 al 1945. Grbešić u popis povratnika iz SPC-a nije uračunao i 21 povratnika pro foro civili. Ukupan broj iznosi 434. Grbešić nije konzultirao rješenje Svetoga oficija od 1. kolovoza 1941. godine, br. 230./1941., po kojem su prijelaznici pro foro civili prešli u Katoličku Crkvu, ali im se uskraćuju sakramenti zato što im se brak ne može ukrijepiti.

[58] U dvama rješenjima Biskupskoga ordinarijata nije upisan mjesec, nego samo godina. Usp. 1. tablicu, br. 161. i 162. Dvadeset i jedna osoba primljena je pro foro civili.

[59] Ispod svake tablice nalazi se i grafički prikaz. Na vodoravnoj liniji prikazani su mjeseci od 1941. do 1945. godine u kontinuitetu.

[60] Usp. G. GRBEŠIĆ, La questione dei »passaggi« dalla Chiesa Ortodossa Serba alla Chiesa Cattolica nella Diocesi Đakovo e Srijem dal 1941 al 1945. 164.

[61] Usp. G. GRBEŠIĆ, Prijelazi židova u Katoličku Crkvu u Đakovačkoj i Srijemskoj biskupiji od 1941. do 1945., u: Croatica Christiana Periodica 27(2003.)52., 155–169., ovdje 161.

[62] Tu je malo odstupanje. Kod židova je primjetan blagi porast u studenome na 178 osoba.

[63] Đakovo, 25. VII. 1941., AĐB, 2088./1941.

[64] Usp. Odredba o prijelazima Ministarstva unutarnjih poslova, Zagreb, 16. IX. 1941., br. 34238., u: Glasnik Biskupija bosanske i srijemske 69(1941.)18, 155.

[65] Usp. Rezolucija hrvatskih biskupa Poglavniku, AHBK, S-1941-III.

[66] Zakonska odredba o osnutku Hrvatske pravoslavne Crkve potpisana je 3. travnja 1942., a njezin ustav donesen je 5. lipnja te godine. Usp. N. BARIĆ, Osnutak i djelovanje Hrvatske pravoslavne Crkve tijekom 1942. i 1943. godine: primjer velike župe Posavje, u: CCP (2014.)74, 135–163., ovdje 137.

[67] * Asst. Prof. Grgo Grbešić, Ph.D., Catholic Faculty of Theology in Đakovo, Josip Juraj Strossmayer University of Osijek, Petra Preradovića 17, P. O. box 54, 31400 Đakovo, Croatia, grgo.grbesic@gmail.com

References

 

I. II. III. IV. V. VI. VII. VIII. IX. X. XI. XII. ukupno , editor.

 

I. II. III. IV. V. VI. VII. VIII. IX. X. XI. XII. ukupno , editor.


This display is generated from NISO JATS XML with jats-html.xsl. The XSLT engine is libxslt.