Logopedija, Vol. 14 No. 1, 2024.
Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.31299/log.14.1.2
Rana razvojna odstupanja iz roditeljske perspektive
Klara Popčević
orcid.org/0000-0002-2592-3210
; Sveučilište u Zagrebu Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Borongajska cesta 83f, 10000 Zagreb
Marija Magdalena Matković
; OŠ don Lovre Katića, Put Majdana 3, 21210 Solin
Jasmina Ivšac Pavliša
; Sveučilište u Zagrebu Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Borongajska cesta 83f, 10000 Zagreb
Sažetak
Sve veća pozornost danas se pridaje različitim komunikacijskim, jezičnim i govornim poremećajima, no unatoč tome velik broj djece s navedenim poremećajima prekasno se prepoznaje. Važnost ranog otkrivanja poremećaja neposredno je povezana s pravodobnim uključivanjem u sustav rane intervencije i posljedično boljim razvojnim ishodima. U tome jednu od ključnih uloga imaju roditelji. Cilj je ovog rada dobiti uvid u perspektivu roditelja djece predškolske dobi o ranim znakovima komunikacijskih, jezičnih i govornih teškoća. U istraživanju je sudjelovalo 96 roditelja djece predškolske dobi, podijeljenih na skupinu roditelja
djece s komunikacijskim, jezičnim i govornim teškoćama, te skupinu roditelja djece tipičnog razvoja. Analiza upitnika, koji su roditelji ispunili, pokazuje da 84 % roditelja uočava rane znakove odstupanja u komunikaciji, jeziku i govoru radi kojih bi se obratili stručnjacima. Unatoč tome, velik se postotak roditelja oprečno izjašnjava da nisu sigurni kada se obratiti logopedu. Nije pronađena statistički značajna razlika u potencijalno poduzetim koracima kod uočenih znakova odstupanja između roditelja djece tipičnog razvoja i roditelja djece s teškoćama. Ohrabruje podatak da mali postotak roditelja smatra opravdanim uvriježena pogrješna stajališta o ranom razvoju. Ustanovljeno je da spol i stupanj obrazovanja roditelja ne utječu značajno na njihovu perspektivu, no utvrđena je povezanost između dobi roditelja i njihove perspektive - stariji roditelji imaju jasniju perspektivu o ranim znakovima odstupanja i poduzetim koracima. Rezultati daju jasne smjernice o djelovanju logopeda u sustavu rane intervencije.
Ključne riječi
znakovi razvojnih odstupanja; roditeljska perspektiva; logopedi; svjesnost o razvojnim teškoćama; informiranje javnosti
Hrčak ID:
321018
URI
Datum izdavanja:
30.9.2024.
Posjeta: 0 *