Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/clanka

PRIHVAĆANJE OTVORENOG PRISTUPA U ZNANOSTI I OBRAZOVANJU

Elena Krelja Kurelović ; Mr. sc., viši predavač, Veleučilište u Rijeci Vukovarska 58, Rijeka, Hrvatska
Sabrina Rak ; Mr. sc., viši predavač, Veleučilište u Rijeci Vukovarska 58, Rijeka, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 688 Kb

str. 1-14

preuzimanja: 23

citiraj


Sažetak

Kratak sadrzaj
Utemeljenost rada leži u inicijativi otvorenog pristupa znanstvenim
informacijama (budimpeštanska i berlinska deklaracija, Pantonov princip) kao
i u pariškoj deklaraciji o otvorenom pristupu obrazovnim resursima (OER).
Fokus rada je na uporabi otvorenog pristupa znanstvenim i obrazovnim
sadržajima od strane akademske zajednice, s naglaskom na njihovu aktivnu
participaciju, tj. publiciranje. Kod publiciranja u otvorenom pristupu treba
razlikovati „zlatni put“ (elektroničke časopise) i „zeleni put“ (načelo
samoarhiviranja, npr. repozitoriji). Kad je riječ o otvoreno dostupnim
obrazovnim resursima, osnovna nit vodilja je realizirati pravo svakog
pojedinca na informaciju i obrazovanje, što je ključno za društvo znanja.
Pri tome treba razlikovati otvorene obrazovne resurse od otvorenih
e-tečajeva i otvorenog obrazovanja. Karakteristično za OER je da su u
digitalnom obliku te da se mogu slobodno preuzimati, koristiti,
preslikavati, mijenjati, dalje distribuirati i dijeliti; koriste se u svrhu
poučavanja, učenja i istraživanja, a najčešće se ustupaju uz licenciju
Creative Commons. U radu se analiziraju rezultati
pilot-istraživanja čiji je cilj utvrditi zastupljenost uporabe i
objavljivanja otvoreno dostupnih znanstvenih i obrazovnih resursa u odnosu
na one s ograničenim pristupom, na nekolicini hrvatskih visokoškolskih
ustanova. Utvrđeno je da su ispitanici s veleučilišta ostvarili veću razinu
dostupnosti obrazovnih resursa od onih sa sveučilišta. Rezultati također
ukazuju da ispitanici za potrebe vlastitog usavršavanja više koriste
informacijske resurse s otvorenim nego ograničenim pristupom, ali se radovi
više publiciraju u klasičnim nego u otvorenim publikacijama. Za šire
prihvaćanje otvorenog pristupa u akademskoj zajednici potrebno je strateško
planiranje na institucionalnoj i nacionalnoj razini.

Ključne riječi

otvoreni pristup; znanstvene publikacije; otvoreno publiciranje; nastavni materijali; OER

Hrčak ID:

103442

URI

https://hrcak.srce.hr/103442

Datum izdavanja:

21.5.2013.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 2.394 *