Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.31823/d.32.3.1

Return of Former Catholics from the Croatian Old Catholic Church to the Catholic Church in the Diocese of Bosnia or Đakovo and Srijem from 1941 to 1945

Grgo Grbešić ; Katolički bogoslovni fakultet u Đakovu, Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, Đakovo, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 226 Kb

str. 399-427

preuzimanja: 0

citiraj

Preuzmi JATS datoteku


Sažetak

Based on relevant literature, the paper presents the origin of the Old Catholic Church and the Croatian Old Catholic Church, and based on archival material in the Đakovo-Osijek archdiocese, it sheds light on the causes of the transition of Catholics to the Old Catholic Church in the interwar period from 1923 to 1941. The hostile attitude of the Ustasha authorities towards the Old Catholic Church led to the fact that 336 Old Catholics asked to return to the Catholic Church.

Ključne riječi

Old Catholic Church; Croatian Old Catholic Church; Catholic Church; papal infallibility; the Diocese of Bosnia or Đakovo and Srijem; Independent State of Croatia (NDH); transitions

Hrčak ID:

321600

URI

https://hrcak.srce.hr/321600

Datum izdavanja:

23.10.2024.

Podaci na drugim jezicima: hrvatski

Posjeta: 0 *




Uvod

U radu su obrađeni uzroci nastanka Starokatoličke Crkve. Svećenici i sveučilišni profesori u Njemačkoj i Švicarskoj koji su bili nezadovoljni odlukama Prvoga vatikanskoga sabora o papinoj nezabludivosti i primatu osnovali su Starokatoličku Crkvu 1871. godine. Ubrzo nakon osnutka Starokatolička Crkva uvela je narodni jeziku u liturgiju, dokinula je celibat i odbacila je nerazrješivost crkvenoga braka.

Hrvatska starokatolička Crkva osnovana je 1923. godine. Katolički svećenici koji su htjeli uvesti promjene u Katoličkoj Crkvi i vjernici izrazili su svoje nezadovoljstvo tako što su prelazili u Starokatoličku Crkvu. Na temelju rješenja Biskupskoga ordinarijata u Đakovu od 1941. do 1945. godine utvrđen je točan broj bivših katolika koji su se vratili iz Hrvatske starokatoličke Crkve u Katoličku Crkvu.

1. Nastanak Starokatoličke Crkve

Papa Pio IX. proglasio je dogmu o bezgrješnom začeću Blažene Djevice Marije 8. prosinca 1854. godine. Dogmu nije donio sabor, nego Papa, i to ex cathedra.1 Donošenje dogme rasplamsavalo je raspravu koliko može sam Papa proglašavati nepogrješive istine.

Deset godina poslije, 1864. godine, taj je Papa u enciklici Quanta cura dostavio svim biskupima spis zvan Sylabus, tj. popis 80 suvremenih zabluda koje se s katoličkoga stajališta moraju odbaciti.2 Spis je izazvao reakcije i katolika i protestanata. Papa je proglašen reakcionarnim neprijateljem kulture. Kada je najavljen opći sabor, pitanje papine nezabludivosti lebdjelo je u zraku. Pojavio se strah da bi Papa i spis Sylabus mogao ex cathedra proglasiti dogmom.

U Francuskoj se nakon Francuske revolucije (1789. – 1799.) razvio poseban odnos vjernosti papi, tzv. ultramontanizam. Papinski primat i nezabludivost ultramontanisti proširili su na sva službena i osobna papina djelovanja.3 U Njemačkoj je Ignaz von Döllinger (1799. – 1890.), svećenik i crkveni povjesničar, kritizirao papinu nezabludivost. Dokaze protiv nezabludivosti vidio je u jednom neslužbenom pismu pape Honorija I. (625. – 638.).4

Prvi vatikanski sabor 1870. godine donio je dogmu o papinoj nezabludivosti. Dogmatska konstitucija Pastor aeternus o rimskom prvosvećeniku donosi sljedeće:

»Kada govori sa Stolice (ex cathedre), to jest, kada vrši službu pastira i učitelja svih kršćana, i kada svojim vrhovnim apostolskim autoritetom definira učenje o vjeri i ćudoređu koje treba držati čitava Crkva, odlikuje onom nezabludivošću, koja mu je obećana u blaženom Petru, i kojom je božanski Otkupitelj želio da bude opremljena njegova Crkva kod definiranja učenja o vjeri i ćudoređu; zbog toga su takve definicije rimskog prvosvećenika nepromjenjive po sebi, a ne po suglasnosti Crkve.«5

Prosvjed protiv dogme o papinoj nezabludivosti i primatu proširio se već od ljeta 1870. godine, najviše u Njemačkoj i Švicarskoj. Jezgru prosvjeda činili su svećenici i sveučilišni profesori. Među njima potrebno je istaknuti Ignaza von Döllingera. Iz toga prosvjeda nastala je Starokatolička Crkva.

Na kongresu u Münchenu (1871.) Starokatolička Crkva odijelila se od Katoličke Crkve. Na drugom kongresu starokatolika (1872.) u Kölnu službeno je prihvaćeno ime starokatolički. Na trećem kongresu u Konstanzi (1873.) prihvaćen je ustav Starokatoličke Crkve, a od 1880. godine uveden je narodni jezik u liturgiji. Od 1879. godine dokinut je celibat.6 Prvoga starokatoličkoga biskupa zaredio je janzenistički biskup iz Deventera koji je imao apostolsku sukcesiju.7 Osim što su dokinuli celibat (disciplinsko područje), starokatolici su odbacili i nerazrješivost braka.

2. Hrvatska starokatolička Crkva

Hrvatska starokatolička Crkva osnovana je 1923. godine, a nastala je iz reformističkoga pokreta nižega svećenstva u Hrvatskoj. Za prvoga biskupa izabran je splitski svećenik Marko Kalođera (1877. – 1956.). Pokret je nazvan žuti pokret po knjižici žutih korica Suvremene želje katoličkog nižeg klera Države SHS. Inicijatori pokreta bili su svećenici Stjepan Menzinger, Rikard Korytnik, Stjepan Zagorac i Stjepan Haberstock. Oni su tajnim sastancima već prije Prvoga svjetskoga rata raspravljali o moralnim, disciplinskim, ekonomskim i socijalnim pitanjima u Crkvi. Rat je nakratko zaustavio sve aktivnosti.

Knjiga solinskoga župnika Nike Petrića Rane u Katoličkoj Crkvi i Svetokuzamska sinoda, održana u Bakru 1917. godine, mogu se nazvati pretečama reformističkoga pokreta. Prema Petrićevu mišljenju tri rane štete Katoličkoj Crkvi. To su farizejstvo ili formalizam, klerikalizam i celibat. Svećenici Bakarskoga kotara i grada Bakra na sinodi održanoj 27. travnja 1917. godine raspravljali su o teškom socijalnom položaju nižega svećenstva i pravednijoj raspodjeli crkvenih dobara.8 Zbog reakcije crkvene hijerarhije katolički su svećenici u nepotpisanim člancima ili pod pseudonim izražavali i dalje svoje nezadovoljstvo. Predstavnici reformističkoga pokreta tražili su potporu u Hrvatskoj pučkoj seljačkoj stranci (HPSS-u) i kod Stjepana Radića zbog njegova antiklerikalizma. Radićev je pojam Boga panteistički, a ne kršćanski. Biskup Antun Mahnić Stjepana Radića nazvao je hrvatskim Masarykom. »Masaryk je jedan od najodličnijih i najustrajnijih bojovnika proti katoličkoj vjeri.«9 Patafta smatra da je Radićeva podrška reformnom pokretu i starokatolicizmu oportunistička i politički motivirana kako bi oslabio utjecaj Katoličke Crkve na selo i seljaštvo. Radić je želio da se Hrvati odvoje od Rima. U tom smislu on podržava, nikada otvoreno, starokatolicizam. Radić u svojim govorima napada kler te pokazuje indiferentizam prema Crkvi i kršćanstvu.10

Pitanje celibata bilo je važno pitanje za pokret. Nakon ujedinjenja 1918. godine pokret će sve više stavljati naglasak na ujedinjenje katolicizma i pravoslavlja, kao i na narodno obilježje Katoličke Crkve. Osim Stjepana Radića i njegove stranke reformističkom pokretu dali su podršku i liberalni listovi koji su pokret doživljavali kao eksponent protuhrvatske politike, kao i Svetozar Pribićević, predsjednik Samostalne demokratske stranke.

Iz reformnoga pokreta nastala je 1923. godine Hrvatska starokatolička Crkva (HSC) koju je država službeno priznala. Katolička Crkva državno je priznanje doživjela kao politički čin. Katolički list nazvao je reformske svećenike oruđem u rukama narodnih i vjerskih neprijatelja: »Reformaški svećenici postali su puko oruđe u rukama onih naših narodnih i vjerskih neprijatelja, koji nastoje hrvatski narod prevesti na pravoslavlje, a u nas je pravoslavlje istovjetno sa srpstvom.«11 Srpska pravoslavna Crkva jest »zlurado promatrala probleme s kojima se susretala Rimokatolička crkva u Hrvatskoj«,12 a beogradski režim podupirao je Hrvatsku starokatoličku Crkvu radi slabljenja Katoličke Crkve, a time i slabljenja hrvatskoga nacionalnoga i kulturnoga identiteta. Narodna radikalna stranka poticala je starokatolički pokret ističući da bi habjanovački slučaj mogao dovesti do »popunog verskog oslobođenja i nezavisnosti« hrvatskoga naroda i »duševnog ujedinjenja« sa srpskim narodom.13 Udruženje srpskih četnika iz Osijeka dalo je podršku starokatolicima u Habjanovcima. U sukobu u župi Rokovci-Andrijaševci Beograd je stao na stranu starokatolika. Upravitelj župe Rokovci-Andrijaševci piše Biskupskom ordinarijatu u Đakovo da »starokatolici živo rade da dobiju rimokat. župsku crkvu u Andrijaševcima te se hvale, da im je to u Beogradu zajamčeno«14.

Sukob Katoličke i Starokatoličke Crkve rasplamsao se još više nakon što su čitava sela prelazila u starokatolike. To se dogodilo 1927. godine u Šaptinovcima pokraj Našica. U Stenjevcu kraj Zagreba 677 vjernika prešlo je tijekom 1926. i 1927. godine u HSC.15 U Starim Jankovcima pokraj Vinkovaca Mađari, nezadovoljni brojem rimokatoličkih misa na mađarskom jeziku, osnovali su Hrvatsku starokatoličku župu 1934. godine. Tako su učinili na Hvaru, u Pleternici, Habjanovcima i Podgoraču.16

Uzroci prijelaza iz Katoličke Crkve u Starokatoličku Crkvu:

1. mogućnost sklapanja drugoga crkvenoga braka u HSC-u17

2. nezadovoljstvo odlukama crkvene i civilne vlasti o ujedinjenju dvaju sela, Rokovaca i Andrijaševaca, u jednu župu18

3. nezadovoljstvo mađarske manjine u Starim Jankovcima brojem rimokatoličkih misa na mađarskom jeziku19

4. politička promidžba i podrška HSC-a

5. nezadovoljstvo rimokatoličkim svećenicima (Stenjevec i Tounje u kotaru Ogulin20)

6. Luknarska davanja (Podgorač pokraj Našica21, Imbiriovci22 u Podravini, Lipovljani23).

3. Osnivanje župe Rokovci-Andrijaševci

Dekretom od 6. ožujka 1929. godine biskup Antun Akšamović ukinuo je dvije župne ispostave u Rokovcima i Andrijaševcima i ujedinio ih je u jednu zajedničku s naslovom rimokatolička župa Rakovci-Andrijaševci sa sjedištem u Rokovcima. Franjo Kasper imenovan je upraviteljem župe od 1. travnja 1929. godine.24 Ta su dva sela, po riječima biskupa Akšamovića, bila toliko siromašna da nisu mogla uzdržavati dva župnika. To je bio razlog pristupanja ujedinjenju. Ni jedan stanovnik sela Andrijaševci nije u predviđenom roku podnio žalbu. »Tek nakon ujedinjenja u jednu parohiju, nastale su ondje borbe iz prkosa i otpornosti nekolicine ljudi, koje podupiru starokatolički svećenici Donković i Dubravčić za svoje prozelitske ciljeve.«25

Biskupski ordinarijat odredio je da nakon ujedinjenja svako selo uzdržava i popravlja svoju crkvu, a župni stan popravljat će oba sela razmjerno s brojem župljana. Oba sela brinut će se za uzdržavanje župnika.26 Proglašenje ujedinjena dvaju sela u jednu župu odgađano je zato što su »žitelji jednog i drugo sela uporno inzistirali na tome da svako selo imade posebnog svećenika, kome će oni osigurati dostojnu uzdržavanje«27.

Upravitelj župne ispostave u Andrijaševcima Vatroslav Oberan u pismu od 26. ožujka 1929. godine Biskupskom ordinarijatu u Đakovo piše da se u Andrijaševcima razmahao starokatolički pokret. »Govorka se da imao doći starokat. svećenik, čim ja odem. Jučer pak prolazeći kraj mene jedan nepoznat mi mlađi čovjek u civilno obućen povikao je drugovima koji su s njim išli navlaš da ja čujem 350 komada starokat. letaka je poslano iz Zagreba te se čita po Andrijaševcima. Bojati se incidenata prigodom primopredaje.«28 Ordinarijat je odmah reagirao na dopis i upozorio sreskoga poglavara u Vinkovcima da se u Andrijaševcima sprema akcija koja bi spriječila ujedinjenje dvaju sela u jednu župu. Biskupski ordinarijat moli naslov da pošalje svoga delegata na dan primopredaje koji treba biti 5. travnja 1929. godine.

Novi upravitelj ujedinjene župe Rokovci-Andrijaševci Franjo Kasper zapisao je: »Sinoć stigoh u Rokovce zatekoh Andrijaševačku crkvu okupiranu od starokatolika smetaju primopredaji kancelarije i crkve molim odredbu da se putem nadležnih vlasti postupi po zakonu radi uzurpacije crkve i da se odredi žandarmerijska patrola radi uspostavljanja reda u verskom pogledu a na trošak krivaca i bunitelja naroda.«29 Župni upravitelj župe Rokovci-Andrijaševci, kao i Biskupski ordinarijat u Đakovu poslali su različite dopise Sreskom poglavarstvu u Vinkovcima u kojima su upozoravali na protuzakonito starokatoličko djelovanje. Starokatolički svećenici 1. travnja provalili su u rimokatoličku crkvu u Andrijaševcima i ondje održali svoju službu i propagandističke govore pune pogrda na Katoličku Crkvu i njezino poglavarstvo.30 Traži se od Sreskoga poglavarstva da se spriječi vjerski prozelitizam, huškanje i bogoslužje starokatoličkih svećenika u rimokatoličkoj crkvi u Andrijaševcima, a rimokatoličkom župniku i vjernicima omogući nesmetano sudjelovanje na bogoslužju u andrijaševačkoj crkvi.31 Prijelazi u Starokatoličku Crkvu počeli su se događati tek nakon ujedinjenja dvaju sela u jednu župu. O tome piše Akšamović Sreskom poglavarstvu u Vinkovcima:

»Ujedno sa ovom prilikom mora istaknuti činjenica, da odpada do rimokatoličkog zakona u Andrijaševcima nije bilo nijednoga slučaja, dok se nije 1. aprilom ove godine pristupilo provedbi dekreta Ministarstva Vjera i provelo ujedinjenje sva sela u jednu župu sa sjedištem u Rokovcima. Svi odpadi od rimokatoličkog vjerozakona su izraziti prosvjedi protiv toga što je sjedište župnika u Rokovcima a ne u Andrijaševcima. Ako se to i ne naglašuje prigodom prelaza na drugu vjeru, to je toliko puta istaknuto po deputacijama i predstavkama današnjih nezadovoljnika, koji dva sela Andrijaševce i Rokovce drže u nerazumljivoj omrazi kroz punih 8 godina. Vođe te seoske klike jesu Adam Delić i Ilija Bosnić.«32

3.1. Prijelazi rimokatolika iz Andrijaševaca u Starokatoličku Crkvu

Načelnik općine Luka Dekanić priopćio je upravitelju župe Franji Kasperu da je 400 duša u općini tražilo i dobilo svjedodžbu identiteta radi prijelaza u Starokatoličku Crkvu. »Ima dakle izgubljenih ovčica oko 500 – 600 duša. I to sve radi toga što im se ne da župski dom u Andrijaševcima! Živo agitiraju i danju i noću.«33 Kasper je klonuo jer ne zna kako se boriti protiv takvoga fanatizma.34 U propovijedima je vjernicima objašnjavao njihove pogrješne stavove o papi, o liturgijskom jeziku, celibatu i prednostima ujedinjenja dvaju sela u jednu župu. Do vjernika teško dolaze razumni i istinski dokazi jer su fanatizirani. Agitatori osobito naglašavaju kako su Andrijaševčani sagradili lijepu i solidnu župnu kuću, »a Preč. Duhovna oblast im ipak ne daje župnika u njihovo selo nego ga daje Rokovcima, koji da imaju trošnu župsku kuću, koju će trebati iz temelja zidati itd. Što dakako ne stoji.«35 Šire se glasine da će oni koji ostaju rimokatolici snositi silno velike troškove za zidanje župne kuće u Rokovcima i plaćanje župnika. Načelnik općine moli biskupa Akšamovića da Andrijaševčani dobiju vlastitoga župnika kako bi »prestao taj žalosni krivovjerni pokret«.36

U pismu Sreskom poglavarstvu u Vinkovcima Akašamović objašnjava da 11 vjernika iz Andrijaševaca nije promijenilo vjeru zbog svoga uvjerenja, nego su ostvarili prijetnje da će prijeći u starokatolike »ako bisk. Ordinarijat ne bude sjedište župe odredio u Andrijaševcima«.37 Njihov prijelaz nije nastao kao plod uvjerenja, nego kao plod otpora prema državnoj i crkvenoj vlasti, »stoga bi se takvi prelazi u grupama morali odbiti a i pojedinicima za neko vrijeme otešćati, dok se zaborave borbe oko ujedinjenja župe.«38

Sresko poglavarstvo iz Vinkovaca obavijestilo je župni ured župe Rokovci-Andrijaševci da se 11. svibnja 1929. godine iz Andrijaševaca prijavilo za prijelaz u Starokatoličku Crkvu 216 osoba. Pet je prijelaza pravovaljano provedeno, a ostalima su nedostajale isprave o identitetu. Dvije su ženske osobe odustale od prijelaza. Župni upravitelj piše Biskupskom ordinarijatu 6. srpnja 1929. godine da je otpalo 123 katolika, a 16. srpnja 1929. godine taj se broj povećao na 217. Broj djece ispod sedme godine nije mu poznat zato što su ona automatski pripala starokatolicima po prijelazu roditelja. On nagađa da bi broj prijelaznika s djecom mogao biti od 400 do 500 duša.39 Po Zakonu o vjeroispovjednim odnosima iz 1906. godine djeca između 7. i 18. godine života ostaju katolička bez obzira na to što su im roditelji promijenili vjeru.40

Od srpnja 1929. godine počeli su se pojedini starokatolici vraćati u Katoličku Crkvu. Upravitelj župe Kasper dobio je odobrenje za primanje u Katoličku Crkvu i odrješenje. Za svaki pojedini slučaj upravitelj župe morao je pisati molbu i priložiti odluku Sreskoga poglavarstva.

U Katoličku Crkvu vratili su se Pavao Gerber,41 Marija Delić i njezin sin Marko Delić,42 Jakob Kljaković i supruga Cecilija Kljaković,43 Đuro Sabljak, supruga Marija Sabljak, Marija Jozić,44 Marija Galović,45 Kata Jozić,46 Đuro Blažić, Marija Jakić, Antun Kvakić, Franjo Dumandžić i Imra Kubiček.47

Povratak starokatolika ohrabrio je upravitelja župe Kaspera te je u dopisu od 7. studenoga 1929. godine Biskupskom ordinarijatu u Đakovo pisao:

»Pojavljuju se znakovi, koji navješćuju da će andrijaševački heretici poći u Canossu!48 Pouzdanici njihovi, koji su se dosad držali tako zvano »neutralno« pitaju me, da li bi bilo moguće da se rimokatolički župnik preseli u Andrijaševce? Vele, da bi svi starokatolici odmah natrag prešli u rimokatol. vjeru, ako bi se rimokatol. župnik nastanio u Andrijaševcima. Neki se viđeniji starokatolici navodno spremaju, da osobno pođu u Đakovo u takovu misiji.«49

Kasper smatra da ne će dugo trebati i da će starokatolici kapitulirati. Njihov zanos i žestina splasnuli su: »Zasad traže samo neki časni povod, da se ‘časno’ otresu svoje hereze, jer ih je stid da priznaju svoju zabludu.«50 On piše pet godina poslije, 1934. godine, da u početku kod starokatolika u Andrijaševcima nije bilo nikakvo uvjerenje, nego samo prkos i politika. »Sada vlada među hereticima vjersko uvjerenje, čak osvjedočenje, sad je položaj već neiskazano teži.«51 Andrijaševce je na proslavi mlade mise posjetio biskup Kalođera, nekoliko starokatoličkih svećenika, 25 seljačkih kola po četiri do šest osoba, Mađara iz Starih Jankovaca.

3.2. Sukob oko crkve, župnoga doma i groblja u Andrijaševcima

Upravitelj župe Franjo Kasper žalio se Sreskom poglavarstvu u Vinkovcima zbog starokatoličkoga nasilja. Starokatolici su 21. lipnja 1929. godine upali u crkveno dvorište u Andrijaševcima pod vodstvom Adama Delića starijega i Adama Delića mlađega i pozivali ga na odgovornost zbog crkvenoga ruha koje on navodno pakira i šalje u Đakovo. Držanje starokatolika bilo je izravno i uvredljivo. »Vidio sam, da kane fizički napadaj izvesti, valjda da otmu ključeve rimokat. crkve.«52 Nakon dolaska dvaju općinskih redara napustili su dvorište i pred crkvenim ulazom rogoborili. Širi se glas po selu već duže da će starokatolici silom provaliti u rimokatoličku crkvu da je okupiraju, a sada se ističe osobito glas da će provaliti u crkvu u nedjelju 23. lipnja. Agresivan nastup starokatolika kod Kaspera stvara uvjerenje da će to i napraviti. Zato on moli Sresko poglavarstvo da kazni sve sudionike zbog nasilja i da na njihov trošak postavi žandarmerijsku stražu tijekom dužega vremena u Andrijaševcima kako bi se spriječile veće nesreće. »Fanatizam nekih starokatolika u Andrijaševcima jako je velik.«53 Starokatolički svećenici Donković, Dubravčić, Ivanović i dr. agitiraju za starokatoličku vjeru od 1. travnja 1929. godine u Andrijaševcima. Oni su obavljali Božju službu po nekoliko dana iako nemaju ni jednoga vjernika. Kasperu smeta prozelitizam i zato traži od Sreskoga poglavarstva da se on obustavi.54

Prema Zakonu o vjerskim odnosima iz 1906. godine, § 15., starokatolici koji su obavili propisani prijelaz »nemaju niti dužnosti niti prava prema svojoj bivšoj župi od dana prelaza«.55 Na crkvu i crkveno ruho starokatolici nemaju nikakvo pravo. Međuvjerski zakon predviđa da se na katoličkom groblju mogu sahraniti inovjerci samo ako nemaju vlastitoga groblja. Đure Kiršner, starokatolik, sahranio je svoje dijete od tri dana starosti na rimokatoličkom groblju bez znanja rimokatoličkoga ureda. Kasper je tražio od Sreskoga poglavarstva da se na temelju međuvjerskoga zakona iz 1906. godine Đuro Kiršner kazni zato što je povrijedio pravo Rimokatoličke Crkve.

Poglavar Vinkovačkoga sreza u pismu biskupu Akšamoviću objašnjava pravni postupak prema onima koji su prešli s rimokatoličke vjere na starokatoličku. Sve je obavljeno prema međuvjerskom zakonu iz 1906. godine. Njemu je poznato da je bilo nezadovoljnika zbog ujedinjenja dvaju sela u jednu župu. Starokatolički je pokret u Andrijaševcima tinjao, a nakon ujedinjenja nezadovoljnici su počeli više prelaziti u Starokatoličku Crkvu. S obzirom na biskupovo traženje da se spriječi akcija prozelitizma, poglavar sreza odgovara: »Ovo sresko poglavarstvo nema nikakove zakone, a niti naredbene mogućnosti, kojom bi moglo prelazniku, koji je navršio 18 godina života, da zabrani prijelaz na drugu zakonom priznatu vjeroispovijest. Što se tiče prozelitske propagande u koliko ista postoji, postupa se u smislu naredbe Ministarstva Vjera od 4. XII. 1926. broj: V. K 6581, a koji se prekršaji na teritoriju bivše vojne krajine kažnjavaju po okružnici od 16. IX. 1873. broj 8121. § 3.«56 Sresko poglavarstvo ne može zabraniti obavljanje službe starokatoličkim svećenicima u Andrijaševcima i ne može zabraniti vjerske javne obrede starokatolicima u Andrijaševcima jer se oni vode kao župljani Starokatoličke Crkve u Zagrebu, koja je zakonom priznata. S obzirom na obavljanje starokatoličke službe u rimokatoličkom župnom domu u Andrijaševcima Sresko poglavarstvo najviše optužuje bivšega andrijaševačkoga župnika koji je ključeve doma predao glavaru zemljišne zajednice u Andrijaševcima, a koji je predao zgradu u zakup pripadnicima starokatoličke vjere.57

4. Povratak starokatolika u Katoličku Crkvu – Crkva u Nezavisnoj Državi Hrvatskoj

Nakon uspostave Nezavisne Države Hrvatske 10. travnja 1941. godine zagrebački nadbiskup Alojzije Stepinac uputio je 28. travnja kleru Okružnicu u kojoj piše o »davno sanjanom i željkovanom idealu« i ljubavi prema vlastitom narodu koja je »Božjim prstom upisana u ljudsko biće i Božja zapovijed«58. Te riječi pokazuju da je vrh Katoličke Crkve bio zajedno s cijelim narodom oduševljen stvaranjem hrvatske države.

Početci instrumentalizacije Crkve, koju je provodila država, dogodili su se zbog zakonske odredbe o prijelazima iz Srpske pravoslavne Crkve u Katoličku Crkvu 3. svibnja 1941. godine. Država se uplela u crkvena pitanja, a da uopće nije pitala službene predstavnike Katoličke Crkve.59 Stepinac je u uputama o okružnicama reagirao na miješanje države u crkvena pitanja. Tako u Okružnici o prijelazima on ističe da se moraju poštovati kanonski propisi, da se prijelazi obavljaju iskreno i s uvjerenjem i da prijelaznici budu poučeni u katoličkim vjerskim istinama.60 Na zasjedanju Biskupske konferencije od 17. do 19. studenoga 1941. godine biskupi su priopćili državnim vlastima da je jedino Katolička Crkva kompetentna u pitanju vjerskih prijelaza.61 NDH odredbama o prijelazima nije rješavala religiozno, nego političko pitanje. Preko vjerskoga jedinstva htjela je ojačati političko jedinstvo.

Iako je Upravno vijeće Hrvatske starokatoličke Crkve već 11. travnja 1941. godine pozdravilo uspostavu NDH-a i time pokazalo svoju lojalnost, ipak je HSC izgubio sva prava koja je imao u Kraljevini Jugoslaviji. Svećenicima i službenicima obustavljena su sva materijalna davanja, a HSC je proglašen odgovornim za podjelu među hrvatskim stanovništvom i za sukob s Katoličkom Crkvom. Pred vlastima NDH-a članovi HSC-a međusobno su se optuživali za novčane pronevjere, za usku suradnju s beogradskim vlastima. Budući da se u HSC-u dogodio rascjep, teško je bilo utvrditi tko je zakonit predstavnik. Sukob unutar HSC-a doveo je do raskola 1927. i 1928. godine, kada je Marko Kalođera svrgnut s biskupske funkcije. Njega su njegovi neprijatelji optuživali ustaškoj vlasti da je »u naseljima gdje nije bilo starokatoličkog svećenika preporučivao da sva starokatolička djeca idu na vjeronauk kod pravoslavnog svećenika«.62 HSC-u nije pomoglo ni zalaganje Njemačke starokatoličke Crkve pred ustaškim vlastima.

Ministar pravosuđa i bogoštovlja Mirko Puk na sjednici je Hrvatskoga državnoga sabora 25. veljače 1942. godine Hrvatsku starokatoličku Crkvu nazvao sektom. Do izglasavanja vidovdanskoga ustava (1921.) u Hrvatskoj nije bilo starokatolika i zato on smatra da HSC ne može biti zakonom priznata religija.

Ustaška vlast svoj neprijateljski stav prema Hrvatskoj starokatoličkoj Crkvi pokazivala je zatvaranjem crkava i progonstvima vjernika. Tako su zatvorene crkve u Habjanovcima, crkva Svetog Križa u Zagrebu i Stenjevcu, a crkve u Maradiku u Srijemu, na Krapnju i u Turanovcima srušene su. Zbog suradnje s narodnooslobodilačkim pokretom starokatolički svećenici Davorin Ivanović, Josip Ivelić, Ivan Cigula, biskup Ante Donković stradali su u Jasenovcu, a u Lepoglavi Luka Malinarić.

Kao primjer pritiska ustaških vlasti na starokatolike može nam poslužiti župa Šaptinovci. Ustaše su tako 14. lipnja 1941. godine vjernicima u Šaptinovcima izdali zapovijed da prijeđu u Katoličku Crkvu ili će biti strijeljani. Sljedeći dan ustaše su pucali po starokatoličkom župnom stanu i crkvi. Starokatolički je župnik Antun Cvek za pet dana prešao u Katoličku Crkvu. Vjernici su pružali otpor. To je dovelo do toga da je 31. svibnja 1943. godine u Šaptinovcima održana služba Božja.63

Neprijateljstvo NDH-a prema Hrvatskoj starokatoličkoj Crkvi bilo je izraženo 1941. i 1942. godine. Podatci iz tablice 1 pokazuju da su u prvim dvjema godinama (1941. – 1942.) 262 bivša katolika tražila povratak u Katoličku Crkvu, a u naredne tri godine (1943. – 1945.) taj je broj pao na 74 povratnika.

4.1. Popis svih bivših katolika koji su iz Starokatoličke Crkve tražili povratak u Katoličku Crkvu646566

1. tablica

1941.
r. br. datum i br. uruđ. zap. župa god. S opaske
1.6430. 5. 1941./1056Vukovar1906.M
2. 31. 5. 1941./ 188VinkovciMOdbijen povrat zato što žive u konkubinatu.65 Djeca mogu prijeći u KC uz uvjet da se dostavi potvrda gradskog poglavarstva i pismena izjava roditelja.
3. 31. 5. 1941./1188VinkovciŽ
4. 31. 5. 1941./1188Vinkovci1934.M
5. 31. 5. 1941./1188Vinkovci1936.M
6.19. 6. 1941./1321Rokovci-Andrijaševci661862.Ž
7.5. 7. 1941./1426Rokovci-A1897.Ž
8.25. 6. 1941./1474VinkovciMPoslije vjenčanja u Katoličkoj Crkvi (KC-u) prešli u Hrvatsku starokatoličku Crkvu (HSC).
9.25. 6. 1941./1474VinkovciŽ
10.25. 6. 1941./1476Osijek I1899.MNakon vjenčanja u KC-u prešao u HSC da bi se ponovno vjenčao.
11.27. 6. 1941./1536Rokovci-A1883.Ž
12.27. 9. 1941./1565Rokovci-A1878.MUdovac.
13.5. 7. 1941./1566Rokovci-A1874.Ž.Udovica.
14.5. 7. 1941./1567Rokovci-A1887.MPovrat je odobren uz uvjet da se crkveno vjenča.
15.26. 6. 1941./1568Rokovci-A1878.ŽUdovica. S mužem katolikom imala je devetero djece. Osmero je kršteno u KC-u.
16.8. 7. 1941./1647.Rokovci-A1899.MMuž i žena. Djeca su im prijelaznici.
17.8. 7. 1941./1647Rokovci-A1901.Ž
18.27. 9. 1941./1706Rokovci-A1879.MMuž i žena.
19.27. 9. 1941./1706Rokovci-A1883.Ž
20.11. 7. 1941./1748Osijek I1892.M
21.10. 7. 1941./1759Rokovci-A1910.M
22.10. 7. 1941./1760Rokovci-A1904.ŽMajka i kći.
23.10. 7. 1941./1760Rokovci-AŽ
24.11. 7. 1941./1761Rokovci-A1900.MŽena i djeca jesu katolici.
25.14. 7. 1941./1858Rokovci-A1869.MMuž i žena 1929. godine prešli su u HSC.
26.14. 7. 1941./1858Rokovci-A1876.Ž
27.14. 7. 1941./1859Rokovci-A1906.MMuž i žena1929. godine prešli u HSC. Četvero djece prijelaznici su jer su kršteni u HSC-u.
28.14. 7. 1941./1859Rokovci-A1910.Ž
29.14. 7. 1941./1860Rokovci-A1877.MMuž i žena 1929. godine prešli u HSC.
30.14. 7. 1941./1869Rokovci-A1883.Ž
31.25. 7. 1942./2044Stari Jankovci671891.MCijela obitelj.
32.25. 7. 1942./2044S. Jankovci1891.Ž
33.25. 7. 1942./2044S. Jankovci1866.Ž
34.25. 7. 1942./2044S. Jankovci1912.M
35.25. 7. 1942./2044S. Jankovci1914.Ž
36.2. 9. 1941./2159Rokovci-A1903.M
37.30. 7. 1941./2375Rokovci-A1904.MMuž i žena prešli u HSC 1929. godine.
38.30. 7. 1941./2375Rokovci-A1906.Ž
39.30. 7. 1941./2393Rokovci A1876.ŽUdovica prešla u HSC 1929. godine.
40.30. 7. 1941./2394Rokovci-A1860.ŽUdovica prešla u HSC 1929. godine.
41.29. 7. 1941./2434Ivankovo1914.ŽUdovica.
42.1. 8. 1941./2484Rokovci-A1883.M
43.14. 8. 1941./2656Rokovci-A1863.MGodine 1919. prešao u HSC.
44.16. 9. 1941./3225Osijek I1894.ŽPrešla u HSC 1933. godine.
45.26. 9. 1941./3424Rokovci-A1923.MMajka ga je 1929. godine prevela u HSC.
46.27. 9. 1941./3439Irig1922.ŽRoditelji su je 1938. godine preveli u HSC.
47.3. 10. 1941./3490Rokovci-A1878.MPrešao u HSC 1929. godine.
48.6. 10. 1941./3503Rokovci-A1879.Ž
49.21. 10. 1941./3616Osijek I1888.MPrešao u HSC 1930. godine da bi se mogao ponovno vjenčati.
50.10. 10. 1941./3762Rokovci-A1875.MBračni par prešao u HSC 1929. godine.
51.10. 10. 1941./3762Rokovci-A1874.Ž
52.10. 10. 1941./3763Rokovci-A1906.MPrešao 1929. godine u HSC.
53.10. 10. 1941./3764Rokovci-A1886.MBračni par prešao u HSC 1929. godine.
54.10. 10. 1941./3764Rokovci-A1882.Ž
55.17. 10. 1941./3892Rokovci-A1872.MBračni par prešao u HSC 1929. godine.
56.17. 10. 1941./3892Rokovci-A1879.Ž
57.17. 10. 1941./3893Rokovci-A1878.ŽPrešla u HSC 1929. godine.
58.22. 12. 1941./3934GorjaniMBračni par primljen »pro foro civili« zbog zapreke iz prvog braka.
59.22. 12. 1941./3934GorjaniŽ
60.18. 10. 1941./4041S. Jankovci1922.MPrešao je u HSC 1934. godine zbog propagande u Starim Jankovcima.
61.28. 10. 1941./4319Rokovci-A1926.ŽMajka je prešla u HSC i prevela je i nju.
62.11. 11. 1941./4512Hrvatska Mitrovica681907.MPrešao u HSC 1940. godine da bi se oženio s rastavljenom osobom.
63.30. 10. 1941./4516Zemun I1902.MPrešao u HSC nakon što se rastao od svoje žene.
64.7. 11. 1941./4627Rokovci-A1897.MBračni par prešao u HSC 1929. godine.
65.7. 11. 1941./4627Rokovci-A1899.Ž
66.10. 11. 1941./4721Rokovci-A1891.MBračni par prešao u HSC i preveo dvoje djece.
67.10. 11. 1941./4721Rokovci-A1892.Ž
68.10. 11. 1941./4721Rokovci-A1922.M
69.10. 11. 1941./4721Rokovci-A1925.Ž
70.10. 11. 1941./4722Rokovci-A1861.MPrešao u HSC 1929. godine.
71.? 11. 1941./4986Zemun I1884.MPrešao u HSC da bi se mogao ponovno vjenčati.
72.19. 11. 1941./4987Zemun I1884.MPrešli u HSC da bi se mogli ponovno vjenčati.
73.19. 11. 1941./4987Zemun I1889.Ž
74.26. 11. 1941./5099VinkovciMPrešli u HSC da bi se mogli ponovno vjenčati.
75.26. 11. 1941./5099VinkovciŽ
76.28. 11. 1941./5219Zemun I1896.MPrešli u HSC da bi se mogli ponovno vjenčati.
77.28. 11. 1941./5219Zemun I1903.Ž
78.3. 12. 1941./5324S. Jankovci1910.Ukrepljenje braka.
79.5. 12. 1941./5382S. Jankovci1871.Prešla u HSC za vrijeme agitacije 1934.
80.5. 12. 1941./5388Slavonski Brod691916.MUkrepljenje braka.
81.10. 12. 1941./5437Osijek I1910.M
82.13. 12. 1941./5542Osijek II1890.MPrimljen »pro foro civili« radi konkubinata.
1942.
83.7. 1. 1942./81Rokovci-A1899.MBračni par.
84.7. 1. 1942./81Rokovci-A1906.Ž
85.7. 1. 1942./82Rokovci-A1881.Ž
86.27. 1. 1942./142SikirevciMPovratak »prof foro civili« radi konkubinata.
87.9. 1. 1942./146S. Jankovci1883.MBračni par. Od 87. do 108. rednog broja svi su u molbama izjavili da su prešli u HSC 1934. jer su »bili zavedeni agitacijom«.
88.9. 1. 1942./146S. Jankovci1884.Ž
89.9. 1. 1942./146S. Jankovci1873.MBračni par.
90.9. 1. 1942./146S. Jankovci1876.Ž
91.9. 1. 1942./146S. Jankovci1910.MBračni par, kći i majka.
92.9. 1. 1942./146S. Jankovci1911.Ž
93.9. 1. 1942./146S. Jankovci1930.Ž
94.9. 1. 1942./146S. Jankovci1890.Ž
95.9. 1. 1942./146S. JankovciMRoditelji i djeca.
96.9. 1. 1942./146S. JankovciŽ
97.9. 1. 1942./146S. JankovciŽ
98.9. 1. 1942./146S. JankovciŽ
99.9. 1. 1942./146S. JankovciŽ
100.9. 1. 1942./146S. Jankovci1902.MRoditelji i sinovi.
101.9. 1. 1942./146S. Jankovci1902.Ž
102.9. 1. 1942./146S. Jankovci1925.M
103.9. 1. 1942./146S. Jankovci1927.M
104.9. 1. 1942./146S. Jankovci1898.MBračni par.
105.9. 1. 1942./146S. Jankovci1908.Ž
106.9. 1. 1942./146S. Jankovci1903.ŽMajka i djeca.
107.9. 1. 1942./146S. JankovciM
108.9. 1. 1942./146S. JankovciŽ
109.10. 1. 1942./152H. Mitrovica1921.MRoditelji ga preveli u HSC.
110.17. 1. 1942./315Rokovci-A1905.MPrešao u HSC 1929. godine.
111.26. 1. 1942./455Osijek III1902.ŽPrimljena radi konkubinata »pro foro civili«.
112.29. 1. 1942./562Vinkovci1879.MPrešao u HSC radi druge ženidbe.
113.31. 1. 1942./588IrigM
114.4. 2. 1942./683S. Jankovci1888.Majka i kći. Godine 1934. bile su izložene starokatoličkoj agitaciji.
115.4. 2. 1942./683S. Jankovci1925.
116.5. 2. 1942./718Osijek II1930.ŽKći i roditelji. Roditelji primljeni »pro foro civili«.
117.5. 2. 1942./718Osijek II1874.M
118.5. 2. 1942./718Osijek II1901.Ž
119.14. 2. 1942./886Inđija1913.ŽPrimljena »pro foro civili«.
120.14. 2. 1942./893S. Jankovci1867.Ž
121.14. 2. 1942./893S. Jankovci1886.MObitelj. Od 120. do 145. rednog broja svi su u molbama izjavili da su bili izloženi agitaciji 1934. godine.
122.14. 2. 1942./893S. Jankovci1888.Ž
123.14. 2. 1942./893S. Jankovci1922.M
124.14. 2. 1942./893S. Jankovci1922.Ž
125.14. 2. 1942./893S. Jankovci1897.MObitelj.
126.14. 2. 1942./893S. Jankovci1902.Ž
127.14. 2. 1942./893S. Jankovci1926.M
128.14. 2. 1942./893S. Jankovci1920.M
129.14. 2. 1942./893S. Jankovci1891.M
130.14. 2. 1942./893S. Jankovci1905.M
131.14. 2. 1942./893S. Jankovci1909.Ž
132.14. 2. 1942./893S. Jankovci1926.M
133.14. 2. 1942./893S. Jankovci1928.Ž
134.14. 2. 1942./893S. Jankovci1934.M
135.14. 2. 1942./893S. Jankovci1909.MObitelj.
136.14. 2. 1942./893S. Jankovci1907.Ž
137.14. 2. 1942./893S. Jankovci1928.Ž
138.14. 2. 1942./893S. Jankovci1930.Ž
139.14. 2. 1942./893S. Jankovci1868.Ž
140.14. 2. 1942./893S. Jankovci1910.MObitelj.
141.14. 2. 1942./893S. Jankovci1913.Ž
142.14. 2. 1942./893S. Jankovci1930.M
143.14. 2. 1942./893S. Jankovci1931.M
144.14. 2. 1942./893S. Jankovci1883.MBračni par.
145.14. 2. 1942./893S. Jankovci1886.Ž
146.23. 2. 1942./983S. Jankovci1895.Prešli u HSC zbog agitacije 1934.
147.23. 2. 1942./983S. Jankovci1901.
148.23. 2. 1942./983S. Jankovci1881.
149.2. 3. 1942./1222Rokovci-A1860.ŽPrešla u HSC 1929. godine.
150.10. 3. 1942./1436S. JankovciMPrimljeni »pro foro civili« zbog konkubinata.
151.10. 3. 1942./1436S. JankovciŽ
152.11. 3. 1942./1506S. JankovciŽSnaha i svekrva.
153.11. 3. 1942./1506S. JankovciŽ
154.14. 3. 1942./1580Hrvatski Karlovci701893.ŽPrimljena »pro foro civili« zbog konkubinata.
155.17. 3. 1942./1630Osijek II1905.MPrimljeni »pro foro civili« zbog konkubinata.
156.17. 3. 1942./1630Osijek II1910.Ž
157.20. 3. 1942./1700Osijek IIM
158.23. 3. 1942./1754Osijek II1893.M
159.27. 3. 1942./1816VukovarMPrešli u HSC zbog propagande 1932.
160.27. 3. 1942./1816VukovarŽ
161.27. 3. 1942./1816VukovarŽ
162.27. 3. 1942./1816VukovarM
163.27. 3. 1942./1816VukovarŽ
164.28. 3. 1942./1840Osijek I1888.MPrimljeni »pro foro civili«. Muž je bivši katolički svećenik.
165.28. 3. 1942./1840Osijek I1907.Ž
166.27. 3. 1942./1852Nikinci1882.MBračni par.
167.27. 3. 1942./1852Nikinci1898.Ž
168.27. 3. 1942./1852Nikinci1873.M
169.27. 3. 1942./1852Nikinci1886.M
170.27. 3. 1942./1852Nikinci1888.M
171.27. 3. 1942./1852Nikinci1881.M
172.27. 3. 1942./1852Nikinci1891.M
173.27. 3. 1942./1852Nikinci1884.M
174.28. 3. 1942./1870Rokovci-A1889.MBračni par. Prešli u HSC 1929. godine.
175.28. 3. 1942./1870Rokovci-A1893.Ž
176.28. 3. 1942./1984Rokovci-A1869.MObitelj prešla u HSC 1929. godine.
177.28. 3. 1942./1984Rokovci-A1871.Ž
17828. 3. 1942./1984Rokovci-A1907.Ž
179.28. 3. 1942./1984Rokovci-A1926.M
180.16. 4. 1942./2097Osijek II1879.M
181.22. 4. 1942./2191Zemun I1871.MBračni par.
182.22. 4. 1942./2191Zemun I1881.Ž
183.22. 4. 1942./2193Inđija1895.MPrešao u HSC zbog ženidbe.
184.23. 4. 1942./2207Vinkovci1893.MOna je prešla u HSC da bi se mogla drugi put udati.
185.23. 4. 1942./2207Vinkovci1892.Ž
186.2. 5. 1942./2332InđijaMPrimljeni »pro foro civili« zbog konkubinata.
187.2. 5. 1942./2332InđijaŽ
188.7. 5. 1942./2381H. Karlovci1913.MMajka ga je kao dijete prevela u HSC.
189.7. 5. 1942./2387VukovarMPrimljeni »pro foro civili« zbog konkubinata.
190.7. 5. 1942./2387VukovarŽ
191.12. 5. 1942./2445Zemun I1885.MPrimljen »pro foro civili« zbog konkubinata.
192.16. 5. 1942./2487S. Jankovci1886.MPrešli u HSC u vrijeme agitacije 1934.
193.16. 5. 1942./2487S. Jankovci1889.Ž
194.16. 5. 1942./2487S. JankovciŽ
195.26. 5. 1942./2566Petrovaradin I71MPrešli u HSC radi ponovnog vjenčanja.
196.26. 5. 1942./2566Petrovar. IŽ
197.26. 5. 1942./2568Rokovci-A1891.Muž joj je bio rastavljen. Prešla HSC 1929. godine.
198.26. 5. 1942./2566Petrovar. I1868.
199.22. 6. 1942./2639RetkovciPrimljeni »pro foro civili«.
200.22. 6. 1942./2639Retkovci
201.9. 6. 1942./2740Rokovci-A1869.MPrešao u HSC 1929. godine.
202.11. 6. 1942./2778Rokovci-A1895.Ž
203.11. 6. 1942./2779Rokovci-A1871.M
204.16. 6. 1942./2831Vinkovci1911.ŽMajka i kći. Majka je poslije rastave prešla u HSC.
205.16. 6. 1942./2831VinkovciŽ
206.17. 6. 1942./2841Rokovci-A1892.MObitelj.
207.17. 6. 1942./2841Rokovci-A1893.Ž
208.17. 6. 1942./2841Rokovci-AŽ
209.17. 6. 1942./2841Rokovci-AM
210.17. 6. 1942./2841Rokovci-AM
211.18. 6. 1942./2867S. Jankovci1895.MBračni par.
212.18. 6. 1942./2867S. Jankovci1901.Ž
213.22. 6. 1942./2904Rokovci-A1895.MBračni par.
214.22. 6. 1942./2904Rokovci-A1899.Ž
215.25. 6. 1942./2938Vukovar1891.ŽMajka i djeca.
216.25. 6. 1942./2938Vukovar1928.M
217.25. 6. 1942./2938Vukovar1932.M
218.8. 7. 1942./3048VukovarMPrimljeni »pro foro civili«.
219.8. 7. 1942./3048Vukovar1910.Ž
220.14. 7. 1942./3117Osijek II1892.MPrimljeni »pro foro civili«.
221.14. 7. 1942./3117Osijek II1898.Ž
222.20. 7. 1942./3161Osijek I1882.MNakon rastave braka prešao u HSC.
223.30. 7. 1942./3269S. Brod1889.MNakon rastave prešla u HSC.
224.14. 7. 1942./3117Osijek II1885.Ž
225.20. 7. 1942./3161Osijek I1882.MNakon rastave prešao u HSC.
226.30. 7. 1942./3269S. Brod1889.MSupruga je bila rastavljena.
227.30. 7. 1942./3269S. Brod1885.Ž
228.31. 7. 1942./3283Zemun I1890.MPrimljen »pro foro civili« zbog kokubinata.
229.8. 7. 1942./3351HrtkovciMPrešao u HSC radi drugog vjenčanja.
230.11. 8. 1942./3386Retkovci1912.ŽPrešla u HSC radi vjenčanja s oženjenim čovjekom.
231.11. 8. 1942./3390Rokovci-A1889.Ž
232.12. 8. 1942./3395Osijek I1908.ŽMajka i kći.
233.12. 8. 1942./3395Osijek I1932.Ž
234.13. 8. 1942./3414H. KarlovciPrimljen »pro foro civili« zbog konkubinata.
235.17. 8. 1942./3427Rokovci-A1902.MPrešao u HSC 1929. godine.
236.17. 8. 1942./3429S. Brod1865.MPrešao u HSC da bi se mogao ponovno vjenčati.
237.18. 8. 1942./3451Rokovci-A1875.ŽPrešla u HSC 1929. godine.
238.29. 8. 1942./3575H. KarlovciMPrimljeni »pro foro civili« zbog konkubinata.
239.29. 8. 1942./3575H. KarlovciŽ
240.31. 8. 1942./3586Irig1908.M
241.18. 9. 1942./3780Osijek I1900.MPrimljeni »pro foro civili«.
242.18. 9. 1942./3780Osijek I1910.
243.21. 9. 1942./3803H. KarlovciMPrimljeni »pro foro civili«. Prešli u HSC da bi se mogli ponovno vjenčati.
244.21. 9. 1942./3803H. KarlovciŽ
245.24. 9. 1942./3857Podvinje1909.Ž
246.1. 10. 1942./3917S. Jankovci1884.ŽPrešla je u HSC jer je zavedena agitiranjem 1934.
247.30. 9. 1942./3921Osijek I1900.MPrimljeni »pro foro civili« zbog konkubinata.
248.30. 9. 1942./3921Osijek I1911.Ž
249.3. 10. 1942./3954H. Karlovci1904.MPrimljeni »pro foro civili« zbog konkubinata.
250.3. 10. 1942./3954H. KarlovciŽ
251.3. 10. 1942./3956Velika Kopanica72MPrešao u HSC da bi se mogao drugi put oženiti.
252.15. 10. 1942./4073Ruma1911.MPrešla u HSC da bi se mogao drugi put udati.
253.25. 1. 1943./4077Irig1913.M
254.25. 1. 1943./4077Irig1919.Ž
255.26. 10. 1942./4081Zemun I1901.MPrimljeni »pro foro civili« zbog konkubinata.
256.26. 10. 1942./4081Zemun I1916.Ž
257.21. 10. 1942./4085Zemun I1911.ŽPrešla u HSC zbog druge ženidbe.
258.21. 10. 1942./4104VukovarMPrimljeni »pro foro civili« zbog konkubinata.
259.21. 10. 1942./4104VukovarŽ
260.4. 12. 1942./4271H. Mitrovica1904.Ž
261.16. 12. 1942./4610Osijek I1900.MPrimljeni »pro foro civili« zbog konkubinata.
262.16. 12. 1942./4610Osijek I1906.Ž
1943.
263.13. 1. 1943./143Rokovci-A1911.MPrešao u HSC 1929. godine.
264.17. 2. 1943./447Vinkovci1912.MPrimljen »pro foro civili« zbog konkubinata.
265. 17. 2. 1943./451Petrovar. IIMPrešao u HSC radi liturgije na hrvatskom jeziku. Molba odbijena jer ne pripada Bosanskoj ili Đakovačkoj i Srijemskoj biskupiji.
266.11. 3. 1943./468Osijek II1908.MPrimljeni »pro foro civili« zbog konkubinata.
267.11. 3. 1943./468Osijek II1916.Ž
268.20. 2. 1943./520Hrtkovci1908.M
269.20. 2. 1943./521Hrtkovci1887.M
270.5. 3. 1943./683Zemun I1891.Ž
271.29. 3. 1943./863Rokovci-A1881.Ž
272.1. 4. 1943./890Hrtkovci1882.Ž
273.1. 4. 1943./898Osijek I1902.MPrimljeni »pro foro civili« zbog konkubinata.
274.1. 4. 1943./898Osijek I1913.Ž
275.5. 4. 1943./920VinkovciM
276.5. 4. 1943./920VinkovciŽ
277.20. 4. 1943./1032Zemun IMPrešao u HSC radi drugog vjenčanja.
278.28. 4. 1943./1075Rokovci-A1900.MCijela obitelj prešla u HSC 1929. godine.
279.28. 4. 1943./1075Rokovci-A1902.Ž
280.28. 4. 1943./1075Rokovci-A1923.M
281.16. 7. 1943./1127Irig1920.MUkrepljenje braka.
282.16. 7. 1943./1127Irig1921.M
283.16. 7. 1943./1127Irig1940.Ž
284.16. 7. 1943./1127Irig1920.M
285.16. 7. 1943./1127Irig1920.Ž
286.4. 5. 1943./1135S. JankovciMObitelj prešla u HSC 1934. godine.
287.16. 7. 1943./1135S. JankovciŽ
288.16. 7. 1943./1135S. JankovciM
289.6. 7. 1943./1135S. JankovciM
290.6. 7. 1943./1617VukovarMPrimljen »pro foro civili«.
291.16. 7. 1943./1727Irig1898.Ž
292.16. 7. 1943./1127Irig1920.M
293.2. 9. 1943./2024Čerević1900MPrimljeni »pro foro civili«.
294.2. 9. 1943./2024Čerević1906.Ž
295.13. 10. 1943./2062VinkovciMPrimljeni »pro foro civili« zbog konkubinata.
296.13. 10. 1943./2062VinkovciŽ
297.21. 9. 1943./2140VinkovciŽVidi 13. 10. 1943./2062.
298. 15. 9. 1943./2149VinkovciMNije odobren povrat zbog nepotpune dokumentacije.
299. 15. 9. 1943./2149VinkovciŽ
300.23. 9. 1943./2195Zemun I1912.M
301.13. 10. 1943./2311Osijek I1932.M
302.13. 10. 1943./2312Osijek I1905.MPrimljen »pro foro civili«.
303.24. 12. 1943./2749Zemun IŽ
1944.
304.8. 1. 1944./78S. Brod1903.M
305.27. 1. 1944./217BošnjaciMPrimljeni »pro foro civili«. Prešli u HSC da bi se mogli ponovno vjenčati.
306.27. 1. 1944./217BošnjaciŽ
307.11. 2. 1944./339SlobodnicaŽ
308.21. 2. 1944./406Vinkovci1877.MPrešao u HSC 1930. godine zato »što je zaveden«.
309.21. 2. 1944./407Vinkovci1904.MPrimljeni »pro foro civili« zbog konkubinata.
310.21. 2. 1944./407VinkovciŽ
311.18. 2. 1944./408Vinkovci1888.ŽPrimljen »pro foro civili« zbog konkubinata.
312.10. 3. 1944./519S. Brod1902.Ž
313.13. 3. 1944./575VinkovciMPrimljen »pro foro civili« zbog konkubinata.
314.13. 3. 1944./575Vinkovci1907.Ž
315.14. 4. 1944./745Vinkovci1887.ŽPrimljen »pro foro civili« zbog konkubinata.
316.14. 4. 1944./745VinkovciM
317.24. 5. 1944./1073Osijek I1904.MPrešli u HSC radi drugog vjenčanja.
318.24. 5. 1944./1073Osijek I1897.Ž
319.24. 5. 1944./1074Osijek I1897.ŽPrešla u HSC 1941. godine.
320.7. 7. 1944./1367Zemun I1912.MPrešao 1940. godine prije vjenčanja s pravoslavkom.
321.13. 7. 1944./1421Vinkovci1907.ŽUdovica.
322.15. 7. 1944./1444Ruma1919.ŽPrešla u HSC da bi se mogla ponovno vjenčati.
323.20. 7. 1944./1466MaradikM
324.20. 7. 1944./1466MaradikŽ
325.20. 7. 1944./1466MaradikM
326.27. 7. 1944./1467Maradik1899.MPrešao u HSC da bi se mogao ponovno vjenčati.
327.27. 7. 1944./1507Babina Greda731881.ŽPrešla u HSC da bi se mogla ponovno vjenčati.
328.27. 7. 1944./1508B. Greda1858.M
329.29. 7. 1944./1536Osijek I1895.MCijela obitelj prešla u HSC 1929. godine.
330.29. 7. 1944./1536Osijek I1904.Ž
331.29. 7. 1944./1536Osijek I1932.M
332.29. 7. 1944./1536Osijek I1934.M
333.23. 9. 1944./1789Osijek IIMPrimljen »pro foro civili«.
1945.
334.7. 2. 1945./218Slobodnica1876.ŽPrešla u HSC zbog udaje.
335.26. 2. 1945./321DaljMPrimljeni »pro foro civili«.
336.26. 2. 1945./321DaljŽ
1945. nakon pada NDH
337.3. 7. 1945./943Vinkovci1904.ŽPrimljena »pro foro civili«.
338.26. 10. 1945./1764V. KopanicaŽ»Moj muž, sada pokojni Stjepan Novosel nije mogao nabaviti smrtni list svoje pok. žene, a kao činovnik nije mogao dizati plaću na obitelj dok nismo zakoniti, pa je iz nužde prešao na Hrv. starokat. Crkvu.«
339.26. 10. 1945./1764V. KopanicaM
340.26. 10. 1945./1764V. KopanicaM
341.26. 11. 1945./2018Osijek I1918.Ž
342.30. 11. 1945./2045Osijek III1900.Ž
343.3. 12. 1946./2233Zemun I1878.ŽSpis je iz 1945. prebačen u 1946. godinu.
344.22. 12. 1945./2235S. Kamenica1891.Ž

676869707172

73

Ukupan broj poslanih molbi Ordinarijatu u Đakovu iznosi 336. Odbijeno je 7 molbi. Razlog je odbijanja konkubinat, nepotpuna dokumentacija ili nepripadanje Đakovačkoj ili Bosanskoj i Srijemskoj biskupiji. U Katoličku Crkvu vratilo se 329 bivših katolika. Od toga primljeno je 38 osoba pro foro civili. Na temelju rješenja Svetoga oficija od 1. kolovoza 1941. godine prijelaznici ili povratnici koji nisu mogli ukrijepiti svoj brak postali su članovi Crkve, ali nisu mogli pristupati sakramentima.

U svojim molbama 34 osobe navele su da su prešle u Hrvatsku starokatoličku Crkvu zbog mogućnosti ponovnoga sklapanja crkvenoga braka.74 U Rokovcima su 34 osobe prešle u SC 1929. godine75, a u Starim Jankovcima zbog propagande 1934. godine prešle su 64 osobe.76

S padom NDH-a prestale su vrijediti zakonske odredbe o prijelazima. Unatoč tomu bivši katolici nastavili su se vraćati u Katoličku Crkvu.77

4.2. Popis svih molbi raspoređenih po župama

2. tablica78

red. br. župa br. povr. red. br. župa br. povr.
1.Babina Greda218.Petrovaradin II1
2.Bošnjaci219.Podvinje1
3.Čerević220.Retkovci3
4.Dalj221.Rokovci77
5.Gorjani222.Ruma2
6.Hrvatski Karlovci923.Slavonski Brod7
7.Hrvatska Mitrovica324.Sikirevci1
8.Hrtkovci425.Stari Jankovci77
9.Inđija426.Slobodnica2
10.Irig1227.Velika Kopanica1
11.Ivankovo128.Vinkovci30
12.Maradik429.Vukovar16
13.Nikinci830.Zemun I18
14.Osijek I27
15.Osijek II15
16.Osijek III1
17.Petrovaradin I3 ukupno 336

Povratak bivših katolika događao se na području 30 župa Đakovačke ili Bosanske i Srijemske biskupije. U vinkovačkom kraju bilo je najviše povratnika: u Rokovcima 77, Starim Jankovcima 77 i Vinkovcima 30. U svim trima osječkim župama vratile su se 43 osobe. Mogu se istaknuti i župe Zemun I s 18, Vukovar sa 16, Irig s 12 povratnika i Hrvatski Karlovci s 9 povratnika. U ostalim župama taj je broj zanemariv i kreće se od jednoga do četiri povratnika.

Filip Škiljan u članku Starokatolička crkva u Nezavisnoj Državi Hrvatskoj piše da je od 240 starokatolika u župi Habjanovci najveći dio prešao u Rimokatoličku Crkvu 1941. godine. Habjanovci su pripadali sjevernoj Slavoniji pod upravom đakovačkoga biskupa.79 Škiljan piše da su se sastali pripadnici Ustaškoga tabora i starokatolici, a ne navodi tko je odobrio povratak starokatolika u Katoličku Crkvu.80 U arhivu Đakovačko-osječke nadbiskupije među povratnicima nema spomena o prijelazu starokatolika iz Habjanovaca. Taj se slučaj može usporediti s masovnim prijelazima iz Srpsko pravoslavne Crkve u Katoličku Crkvu u Bosanskoj ili Đakovačkoj i Srijemskoj biskupiji od 1941. do 1945. godine.

Biskupski ordinarijat u Đakovu tražio je od župnih ureda u travnju 1942. godine potpun popis svih pravoslavaca koji su masovno prešli u Katoličku Crkvu.81 U odgovoru župnih ureda nalaze se 23 mjesta za koja u arhivu Đakovačko-osječke nadbiskupije ne postoje rješenja kojima se odobravaju ti prijelazi.82 Tko je onda odobrio te prijelaze? Postoji nekoliko odgovora:

1. Ustaška vlast obavila je prijelaze bez znanja i odobrenja đakovačkoga biskupa.

2. Prijelaz su obavili svećenici »misionari«83, isto tako bez odobrenja đakovačkoga biskupa.

3. Đakovački je biskup usmenim, a ne pismenim putem odobrio prijelaz.

Rješenje leži, najvjerojatnije, u kombinaciji prvoga i drugoga odgovora. Prijelazi starokatolika u Habjanovcima mogu se objasniti po tome ustaškom obrascu. Ustaška vlast započela je prijelaze bez znanja službenih predstavnika Katoličke Crkve.84 Ona nije prijelazima rješavala religiozno, nego srpsko pitanje u Nezavisnoj Državi Hrvatskoj.

Zaključak

Kao što je Starokatolička Crkva nastala kao prosvjed zbog dogme o papinoj nezabludivosti i primatu na Prvom vatikanskom saboru, tako je i Hrvatska starokatolička Crkva nastala kao prosvjed reformističkoga pokreta nižega svećenstva u Hrvatskoj 1923. godine. Začetci toga prosvjeda vidljivi su već prije Prvoga svjetskoga rata. Prosvjednici su se bavili moralnim, disciplinskim, ekonomskim i socijalnim pitanjima.

Katolici, nezadovoljni odlukama crkvene vlasti, pojedinim župnicima, luknarskim davanjima, kao i političkom promidžbom, ali i mogućnošću da sklope novi crkveni brak, prelazili su u Hrvatsku starokatoličku Crkvu. Kako je to u praksi izgledalo, najbolje svjedoči primjer dokidanja župnih ispostava Andrijaševci i Rokovci i osnivanje nove župe Rokovci-Andrijaševci. Mještani Andrijaševaca prelazili su u HSC zato što su bili nezadovoljni odlukom biskupa Antuna Akšamovića da župnik boravi na području Rokovaca.

Ustaška vlast zauzela je neprijateljski stav prema Hrvatskoj starokatoličkoj Crkvi zbog podrške beogradske vlasti u prvoj Jugoslaviji, podjele među hrvatskim stanovništvom i sukoba s Katoličkom Crkvom. Neprijateljstvo je bilo izraženo u prvim dvjema ratnim godinama. Od 1941. do 1942. godine 262 bivša katolika tražili su povratak u Katoličku Crkvu, a od 1943. do 1945. godine samo 74. Ustaška vlast htjela je preko vjerskoga jedinstva ojačati političko jedinstvo. To je bio osnovni motiv uplitanja u vjerska pitanja.

Starokatolici, bivši katolici, iz 30 župa Bosanske ili Đakovačke i Srijemske biskupije vratili su se u Katoličku Crkvu. Biskupski ordinarijat u Đakovu odobrio je povratak za 329 osoba, a odbijen je za sedam osoba. Zanimljivo je to što je i nakon pada NDH-a osam osoba tražilo i bilo primljeno u Katoličku Crkvu.

RETURN OF FORMER CATHOLICS FROM THE CROATIAN OLD CATHOLIC CHURCH TO THE CATHOLIC CHURCH IN THE DIOCESE OF BOSNIA OR ĐAKOVO AND SRIJEM FROM 1941 TO 1945

85 Grgo GRBEŠIĆ*

Summary: Based on relevant literature, the paper presents the origin of the Old Catholic Church and the Croatian Old Catholic Church, and based on archival material in the Đakovo-Osijek archdiocese, it sheds light on the causes of the transition of Catholics to the Old Catholic Church in the interwar period from 1923 to 1941. The hostile attitude of the Ustasha authorities towards the Old Catholic Church led to the fact that 336 Old Catholics asked to return to the Catholic Church.

Keywords: Old Catholic Church; Croatian Old Catholic Church; Catholic Church; papal infallibility; the Diocese of Bosnia or Đakovo and Srijem; Independent State of Croatia (NDH); transitions.

Notes

[1] * Doc. dr. sc. Grgo Grbešić, Katolički bogoslovni fakultet u Đakovu, Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, Petra Preradovića 17, p. p. 54, 31 400 Đakovo, Hrvatska, grgo.grbesic@gmail.com

Vidi bilješku br. 4.

[2] Usp. Sylabus, u: H. DENZINGER, P. HÜNERMANN (ur.), Zbirka sažetaka vjerovanja definicija i izjava o vjeri i ćudoređu, Đakovo, 2002., br. 2901–2980. (= Denzinger).

[3] Usp. Ultramontanizam, u: A. REBIĆ (ur.), Opći religijski leksikon, Zagreb, 2002., 981.

[4] Papa Honorije I. u jednom neslužbenom pismu prihvatio je stav carigradskoga patrijarha koji je pokušao pomiriti monofizite s državnom Crkvom. Riječ je o prikrivenom monofozitizmu. To neslužbeno pismo podrške uzima se kao argument protiv papine nezabludivosti. Usp. M. MIJIĆ, Pape od sv. Petra do Ivana Pavla II., Split, 60–61.

[5] Denzinger, br. 3074.

[6] Usp. R. AUBERT, Postanak starokatoličke crkvene zajednice, u: H. JEDIN (ur.) Velika povijest Crkve, VI/1, Zagreb, 1987., 767–771.

[7] Apostolska sukcesija (lat. succesio apostolica) bitna je za legitimnost i apostolstvo nositelja službe. Bit apostolske sukcesije neprekinuti je niz ređenja preko polaganja ruku sve do apostolskoga doba.

[8] Usp. D. PATAFTA, Politički subjekti u odnosu prema reformnom pokretu i starokatolicizmu – političko djelovanje radi slabljenja Katoličke Crkve u Kraljevini SHS-u do 1929. godine (I.), u: Diacovensia 28(2020.)4, 499–518., ovdje 501–503.

[9] D. PATAFTA, Politički subjekti u odnosu prema reformnom pokretu i starokatolicizmu – političko djelovanje radi slabljenja Katoličke Crkve u Kraljevini SHS-u do 1929. godine (II.), u: Diacovensia 29(2021.)1, 27–42., ovdje 28.

[10] Usp. isto, 33–34.

[11] D. PATAFTA, Politički subjekti u odnosu prema reformnom pokretu i starokatolicizmu – političko djelovanje radi slabljenja Katoličke Crkve u Kraljevini SHS-u do 1929. godine (I.), 516.

[12] Usp. F. ŠKILJAN, Starokatolička crkva u Nezavisnoj Državi Hrvatskoj, u: Historijski zbornik 67(2014.)1, 195–213., ovdje 198.

[13] D. TOMAS, Starokatolički pokret u Habjanovcima između dvaju svjetskih ratova, u: Scrinia slavonica 17(2017.), 195–213., ovdje 223.

[14] Arhiv župe Rokovci-Andrijaševci (AŽRA), 6. srpnja 1929./171.

[15] Usp. D. PATAFTA, »Stenjevački slučaj« i Šaptinovci – primjeri prelaženja u Hrvatsku starokatoličku crkvu, u: CCP 43(2019.)83, 143–170.

[16] Škiljan donosi popis 57 starokatoličkih župa iz 1939. godine na području današnje Hrvatske, Bosne i Hercegovine, Slovenije i Srbije. Usp. F. ŠKILJAN, Starokatolička crkva u Nezavisnoj Državi Hrvatskoj, 199–202.

[17] U svojim molbama za povratak u Katoličku Crkvu 34 osobe navele su da su prešle u Starokatoličku Crkvu radi mogućnosti sklapanja crkvenoga braka. Usp. 1. tablicu, 1941./10., 49., 62., 71., 72., 73., 74., 75.; 1942./112., 183., 184., 185., 195., 196., 197., 198., 222., 223., 224., 226., 227., 229., 236., 243., 244., 251., 252., 257.; 1943./277.; 1944./317., 323., 326., 327.; 1945./334.

[18] Vidi naslov br. 3.

[19] O prijelazu Mađara HSC-a župnik u Starim Jankovcima Lovro Knežević piše Biskupskom ordinarijatu u Đakovu kao procesu koji traje 30 godina. »Taj se čir gnoji 30 godina i sada je pukao. To su elementi koji ne idu u crkvu, a žele njezinu mađarizaciju.« HR-SNAĐ-DS (dalje AĐON), 22. svibnja 1934./742. Jankovačkim Mađarima biskup Marko Kalođera za vrijeme njegova dolaska u Andrijaševce obećao je misnika na mađarskom jeziku. »Pripovijeda se, da je Kalođera obećao jankovačkim Mađarima, da će im dati mađarskog misnika.« AĐON, 30. svibnja 1934./742. O prijelazima katolika u Starim Jankovcima vidi više kod M. SRAKIĆ, Starokatolici u Đakovačkoj i Srijemskoj biskupiji (2), u: Vjesnik Đakovačko-osječke nadbiskupije 146(2018.)10, 46–55., ovdje 51–55.

[20] Usp. F. ŠKILJAN, Starokatolička crkva u Nezavisnoj Državi Hrvatskoj, 198., 201.

[21] Usp. isto, 200.

[22] Usp. isto, 202.

[23] D. PATAFTA, Politički subjekti u odnosu prema reformnom pokretu i starokatolicizmu – političko djelovanje radi slabljenja Katoličke Crkve u Kraljevini SHS-u do 1929. godine (II.), 32.

[24] Dekret je izdan na temelju rješenja Ministarstva vjere, katoličko odjeljenje, od 20. ožujka 1928./678. Usp. Arhiv Đakovačko-osječke nadbiskupije (dalje AĐON), 6. ožujka 1929./423.

[25] AĐON, 20. travnja 1929./557.

[26] AĐON, 3. svibnja 1929./557.

[27] AĐON, 7. ožujka 1929./423.

[28] AĐON, 27. ožujka 1929./534.

[29] AĐON, 5. travnja 1929./557.

[30] AĐON, 4. travnja 1929./423.

[31] AĐON, 5. travnja 1929./557.

[32] AĐON, 6. svibnja 1929./557.

[33] AĐON, 15. travnja 1929./557.

[34] Kasper je tražio dopuštenje od Biskupskoga ordinarijata u Đakovu za čitanje »heretičkih brošurica«: Starokatolička crkva. Njezino ustrojstvo i nauka Stjepana Zagorca i Tisućljetna borba i pobjeda Hrvata katolika Marka Kalođera. Na temelju ovlasti Svete stolice upravitelj župe dobio je odobrenja u trajanju od godinu za čitanje zabranjenih brošura, časopisa i knjiga radi suzbijanja starokatoličkoga pokreta. Usp. AĐON, 3. lipnja 1929./918.

[35] AĐON, 15. travnja 1929./557.

[36] Isto.

[37] AĐON, 27. ožujka 1929./557.

[38] Isto.

[39] Usp. AŽRA, 6. srpnja 1929./171.

[40] Usp. AĐON, 11. svibnja 1929./557.

[41] Usp. AĐON, 24. srpnja 1929./1172.

[42] Usp. AĐON, 12. kolovoza 1929./1239.

[43] Usp. AĐON, 19. kolovoza 1929./1283.

[44] Usp. AĐON, 20. rujna 1929./1508.

[45] Usp. AĐON, 8. listopada 1929./1546.

[46] Usp. AĐON, 12. studenoga 1929./1725.

[47] Usp. AĐON, 9. prosinca 1929./1877.

[48] Canossa je simbol političkoga poraza cara Henrika IV. kojega je papa Grgur VII. izopćio iz Crkve 1076. godine. Pred Canossom je car 25. siječnja 1077. godine u kostrijeti i bosih nogu stajao u snijegu i molio da ga Papa primi.

[49] AĐON, 9. studenoga 1929./1711.

[50] Isto.

[51] AĐON, 22. svibnja 1934./742.

[52] AŽRA, 6. srpnja 1929./156.

[53] Isto.

[54] Usp. AŽRA, 22. travnja1929./73.

[55] AĐON, 19. travnja 1929./557.

[56] AĐON, 4. svibnja 1929./557.

[57] Usp. isto.

[58] J. KRIŠTO, Katolička Crkva i Nezavisna Država Hrvatska 1941. – 1945., I, Zagreb, 1998., 83.

[59] Pismo Alojzija Stepinca Predsjedniku Zakonodavnog povjerenstva pri Poglavniku dr. Milovanu Žaniću, u: Arhiv Hrvatske biskupske konferencije, 16. lipnja 1941., br. 124.

[60] Usp. Okružnica o prijelazima, u: Katolički list 92(1941.)19 (15. svibnja 1941.), 230–231.

[61] Usp. Rezolucija Hrvatske biskupske konferencije, u: Arhiv Hrvatske biskupske konferencije, 235./1941.

[62] F. ŠKILJAN, Starokatolička crkva u Nezavisnoj Državi Hrvatskoj, 204.

[63] Usp. isto, 209.

[64] Podebljanim slovima označene su odbijene molbe za povratak u Katoličku Crkvu. To su: 1941./1., 2., 3., 4.; 1943./265., 298. i 299.

[65] Konkubinat je izvanbračna zajednica između muškarca i žene.

[66] Dalje Rokovci-A.

[74] Usp. 1. tablicu, 1941./10., 49., 62., 71., 72., 73., 74., 75.; 1942./112., 183., 184., 185., 195., 196.,197., 198., 222., 223., 224., 226., 227., 229., 236., 243., 244., 251., 252., 257.; 1943./277.; 1944./ 317., 323., 326., 327.; 1945./334.

[75] Usp. 1. tablicu, 1941./25., 26., 27., 28., 37., 38., 45., 47., 50., 51., 53., 54., 55., 56., 57., 64., 65., 70.; 1942./110., 149., 174., 175., 176–179., 197., 198., 235., 237.; 1943./263., 278–280.

[76] Usp. 1. tablicu, 1941./60., 79.; 1942./87–108., 114., 115., 120–145., 146–148., 192–194., 246.; 1943./286–289.

[77] Usp. redne brojeve od 337. do 344.

[78] U tablici je istaknuto: redni broj, ime župe i broj povratnika.

[79] Pripojenjem Baranje Kraljevini Srba, Hrvata i Slovenaca đakovački biskup imenovan je apostolskim administratorom Valpovačkoga i Miholjačkoga dekanata i južne Baranje od 1923. do 1941. godine. Nakon ulaska mađarske vojske u južnu Baranju 1941. godine papa Pio XII. proglasio je 15. svibnja 1941. godine pečuškoga biskupa apostolskim administratorom za južnu Baranju. Južna Baranja obuhvaćala je 16 župa. Njegova uprava trajala je od 1941. do 1953. godine. Sjeverna Slavonija ostala je pod upravom đakovačkoga biskupa. U crkvenoadministrativnom području ona je obuhvaćala Valpovački i Donjomiholjački dekanat. U Valpovačkom dekanatu bile su sljedeće župe: Valpovo, Harkanovci, Petrijevci, Čepin, Bizovac i Brođanci. U Donjomiholjačkom dekanatu bile su sljedeće župe: Donji Miholjac, Podgajci, Šljivoševci, Radikovci, Veliškovci, Marijanci i Viljevo. Sjeverna Slavonija obuhvaćala je 13 župa. Usp. D. TOMAS, Apostolska administratura za sjevernu Slavoniju i Baranju (1923. – 1972.), Đakovo – Osijek, 2018., 58., 147. i 179.

Poslije Drugoga svjetskoga rata južna Baranja ušla je u sastav komunističke Jugoslavije, a đakovački biskup ponovno je imenovan od 1. ožujka 1952. apostolskim administratorom južne Baranje. Apostolska administratura pripojena je Đakovačkoj ili Bosanskoj i Srijemskoj biskupiji 30. listopada 1971. godine. Usp. HR-SNAĐ-DS-715/1971.

[80] Usp. F. ŠKILJAN, Starokatolička crkva u Nezavisnoj Državi Hrvatskoj, 209. O prijelazu katolika u Hrvatsku starokatoličku Crkvu u Valpovštini u međuratnom razdoblju vidi više kod M. SRAKIĆ, Starokatolici u Đakovačkoj i Srijemskoj biskupiji (3), u: Vjesnik Đakovačko-osječke nadbiskupije 146(2018.)11, 27–36.

[81] Usp. AĐON, 24. travnja 1942./2087.

[82] Usp. G. GRBEŠIĆ, La questione dei »passaggi« dalla Chiesa Ortodossa Serba alla Chiesa Cattolica nella Diocesi Đakovo e Srijem dal 1941 al 1945. Dissertatio ad Doctoratum, Romae, 1999., 242–249. To su sljedeća mjesta: Andrijevci, Babjak, Beketinci, Bobota, Borovik, Borovo, Budimci, Cerovac, Čepin, Čepinski Martinci, Đurđevo Polje, Osijek I, Erdut, Kapelna, Markušica, Ordanje, Podgorje, Poganovci, Sibinja, Slobodnica, Tenja, Vladislavci.

[83] »Misionari« su bili najčešće franjevci koji su zbog brojnih prijelaznika pomagali lokalnim župnicima.

[84] Vidi pismo nadbiskupa Alojzija Stepinca predsjedniku zakonodavnoga povjerenstva pri poglavniku dr. Milovanu Žaniću. Arhiv Hrvatske biskupske konferencije, 16. lipnja 1941., br. 124.

[85] * Asst. Prof. Grgo Grbešić, Ph.D., Catholic Faculty of Theology in Đakovo, J. J. Strossmayer University of Osijek, Petra Preradovića 17, P. O. box 54, 31400 Đakovo, Croatia, grgo.grbesic@gmail.com

References

 

Usp. p. 33–34

 

Usp. F. ŠKILJAN, Starokatolička crkva u Nezavisnoj Državi Hrvatskoj,. 198. p. 201[21] Usp. isto, 200. [22] Usp. isto, 202.

 

AĐON, 1929[36] Isto.


This display is generated from NISO JATS XML with jats-html.xsl. The XSLT engine is libxslt.