Odgojne znanosti, Vol. 10 No. 2 (16), 2008.
Izvorni znanstveni članak
FAKTORI KOJI ODREĐUJU DJEČJE DONOŠENJE ODLUKA U SLOVENSKIM PREDŠKOLSKIM USTANOVAMA
Nada Turnšek
; University of Ljubljana Faculty of Education, Department for Pre-School Education
Sažetak
Dječje sudjelovanje u kreiranju života u vrtićima i donošenje
odluka o stvarima koje ih se tiču – ključni je princip ranog demokratskog odgoja. Slovenski kurikulum ranog odgoja (Kurikulum za vrtce, 1999), usvojen je u kontekstu nezavisne države i demokratskog političkog sustava, a naglašava “filozofiju” odabira i poštivanja razlika. Istraživanje provedeno u slovenskim i finskim vrtićima (Turnšek, 2005.) imalo je za cilj istražiti razinu donošenja
odluka djece u vrtićima i faktorima koji se uz razinu donošenja odluka vezuju. Ukupno 442 slovenskih i 32 finska odgojitelja procjenjivali su razinu dječjeg utjecaja u donošenju odluka na skali Likertovog tipa od “bez utjecaja” do “potpunog utjecaja”. Podatci su obrađeni deskriptivnom statistikom, analizom varijance (t-test, F-test) i multiplom regresijskom analizom. Na osnovu odgojiteljskih procjena dječje sudjelovanje u donošenju odluka u slovenskim
vrtićima je uglavnom nisko. U tri područja (od njih ukupno pet) postotak odgovora koji procjenjuju razinu dječjeg donošenja odluka kao „bez utjecaja“ ili „malo utjecaja“ je oko 85%. Dječje donošenje odluka nešto je više kada je u pitanju planiranje kurikuluma. Veličina vrtića i godine staža odgojitelja su dva ključna faktora koja određuju dječje donošenje odluka. Značajna je razlika procjene razine dječjeg donošenja odluka između učitelja dvaju zemalja.
Ključne riječi
dječje sudjelovanje; donošenje odluka; uključivanje; ustanove ranog odgoja; Finska; Slovenija
Hrčak ID:
29569
URI
Datum izdavanja:
28.11.2008.
Posjeta: 2.273 *