Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

FAKTORI KOJI ODREĐUJU DJEČJE DONOŠENJE ODLUKA U SLOVENSKIM PREDŠKOLSKIM USTANOVAMA

Nada Turnšek ; University of Ljubljana Faculty of Education, Department for Pre-School Education


Puni tekst: engleski pdf 122 Kb

str. 269-284

preuzimanja: 697

citiraj


Sažetak

Dječje sudjelovanje u kreiranju života u vrtićima i donošenje
odluka o stvarima koje ih se tiču – ključni je princip ranog demokratskog odgoja. Slovenski kurikulum ranog odgoja (Kurikulum za vrtce, 1999), usvojen je u kontekstu nezavisne države i demokratskog političkog sustava, a naglašava “filozofiju” odabira i poštivanja razlika. Istraživanje provedeno u slovenskim i finskim vrtićima (Turnšek, 2005.) imalo je za cilj istražiti razinu donošenja
odluka djece u vrtićima i faktorima koji se uz razinu donošenja odluka vezuju. Ukupno 442 slovenskih i 32 finska odgojitelja procjenjivali su razinu dječjeg utjecaja u donošenju odluka na skali Likertovog tipa od “bez utjecaja” do “potpunog utjecaja”. Podatci su obrađeni deskriptivnom statistikom, analizom varijance (t-test, F-test) i multiplom regresijskom analizom. Na osnovu odgojiteljskih procjena dječje sudjelovanje u donošenju odluka u slovenskim
vrtićima je uglavnom nisko. U tri područja (od njih ukupno pet) postotak odgovora koji procjenjuju razinu dječjeg donošenja odluka kao „bez utjecaja“ ili „malo utjecaja“ je oko 85%. Dječje donošenje odluka nešto je više kada je u pitanju planiranje kurikuluma. Veličina vrtića i godine staža odgojitelja su dva ključna faktora koja određuju dječje donošenje odluka. Značajna je razlika procjene razine dječjeg donošenja odluka između učitelja dvaju zemalja.

Ključne riječi

dječje sudjelovanje; donošenje odluka; uključivanje; ustanove ranog odgoja; Finska; Slovenija

Hrčak ID:

29569

URI

https://hrcak.srce.hr/29569

Datum izdavanja:

28.11.2008.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 2.273 *