Odgojne znanosti, Vol. 10 No. 2 (16), 2008.
Pregledni rad
SAT RAZREDNOG ODJELA KAO OBLIK UPRAVLJANJA I VOĐENJA RAZREDOM U PRIMARNOM OBRAZOVANJU
Diana Radovanović
; Prva osnovna škola, Bjelovar
Sažetak
Sat razrednog odjela u hrvatskim je školama dugo godina
bio ideološki obojen. Izraz koji se danas upotrebljava, sat razrednog odjela, ustaljen je tek petnaestak godina. Do uspostave samostalne Hrvatske bio je to sat razredne zajednice, ali je i on doživljavao niz izmjena i nadogradnji. Šezdesetih se godina prošloga stoljeća spominje kao sat razrednika i, prema svemu sudeći, tada u Hrvatskoj nastaju prve konceptualizirane ideje o tome nastavnom satu. Tijekom 19. i prve polovine 20. stoljeća odgojni problemi razrednog odjela rješavani su isključivo na satu vjeronauka ili u sklopu ostalih nastavnih aktivnosti. Neposredno nakon Drugoga svjetskog rata hrvatski su učitelji, pod utjecajem ruskih, njemačkih i američkih pedagoga, pisali prva hrvatska djela o toj temi. Nešto poslije hrvatski autori promišljaju o tom satu na nov način u
društveno uvjetovanom kontekstu socijalističkog uređenja. Danas je to jedan obavezan sat tjedno koji izvode razrednik u predmetnoj i učitelj u razrednoj nastavi. Ne postoji neki službeni program za taj sat, već učitelj ima veliku mogućnost izbora o tome koje će odgojno-socijalizirajuće sadržaje implementirati u taj sat i kakve će metodičke scenarije prakticirati. Također, na učiteljskim fakultetima nema sustavnog osposobljavanja učitelja za taj oblik pedagoški i stručno složene učiteljske zadaće. Ideje nekih poznatih pedagoga izvan Hrvatske mogu znatno pomoći učiteljima u osmišljavanju toga važnog načina upravljanja razrednim odjelom. Autorica ovdje prikazuje i komentira koncepte Done Styles i Jane Nelsen.
Ključne riječi
sat razrednog odjela; razredni sastanci; primarno obrazovanje
Hrčak ID:
29587
URI
Datum izdavanja:
28.11.2008.
Posjeta: 8.559 *