Paediatria Croatica, Vol. 52 No. 3, 2008.
Sažetak sa skupa
GOVORNO-JEZIČNI POREMEĆAJI U DJECE S NEUROFIBROMATOZOM TIP 1 (NF1) – PRIKAZ 112-ERO BOLESNIKA
Ana Dembitz Mimica
; Fonijatrijski centar ORL Klinike, KBC, Zagreb, Hrvatska
Zlatko Sabol
; Poliklinika za dječje bolesti Dr. Sabol, Zagreb, Hrvatska
Sažetak
Uvod: NF1 je s kliničkog i genetskog aspekta jasno definirana autosomno dominantno nasljedna bolest, čiji se organski neurobiološki procesi ispituju više od stoljeća. Povezanost NF-a1 i govorno-jezičnih poteškoća relativno je slabije istražena.
Cilj rada je prikazati učestalost govorno-jezičnih poremećaja kod djece s NF-om1.
Bolesnici i metode: Iz osobnog registra bolesnika od 202-je djece s NF-om1 izdvojili smo skupinu 112-ero djece (54 djevojčice i 58 dječaka), koja su logopedski longitudinalno praćena. Dob djece na inicijalnom ispitivanju kretao se od 1godine i 9 mjeseci do 16 godina i 3 mjeseci. U ispitivanjima se analizirala semantičko-sintaktička struktura i modaliteti govornog iskaza. Artikulacija je ispitivana testom artikulacije prema Vuletiću, dok je prozodija procjenjivana subjektivno te je procjena zatim objektivizirana akustičkom analizom spektra govora.
Rezultati: Različite stupnjeve usporenog ranog razvoja govora imalo je 22% bolesnika.. Najčešći poremećaj govora manifestirao se u pormećaju rezonancije (81,2%) kao pojačana nazalnost (hyperrhinophonia) i miješana nazalnost (rhinophonia mixta) - čak u 79.5%, a oslabljena nazalnost (hyporhinophonia) u 1,8% ispitanika. Artikulacijski poremećaji dijagnosticirani u 59,8% ispitanika najčešće su se manifestirali kao distorzije (51,8%). Subjektivnom procjenom glasa nađena je promuklost u 50,9%. Prozodija govora poremećena je na razini ritma govora s intraverbalnim i interverbalnim blokadama u 38.4% djece s NF-om1. Procjena čitanja i pisanja u 87-ero djece s NF-om1 pokazala je visoku učestalost poremećaja – nespecifičnih grješaka čitanja (19.5%) i pisanja (17.2%).
Zaključak: Značajna učestalost govorno-jezičnih poremećaja kod djece s NF-om1 mogla bi imati bitnu ulogu u pojavi poremećaja učenja koji se pojavljuju u oko 50-60% oboljelih.
Ključne riječi
Hrčak ID:
29653
URI
Datum izdavanja:
18.11.2008.
Posjeta: 2.758 *