Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.32903/zs.70.1.2

VAŽNOST TEMELJNIH PSIHOLOŠKIH POTREBA NASTAVNIKA I NJIHOVE SAMOEFIKASNOSTI KAO ODREDNICA NASTAVNIČKIH (DE)MOTIVIRAJUĆIH STILOVA

Aleksandra Huić ; Odsjek za psihologiju Filozofskoga fakulteta Sveučilišta u Zagrebu
Lucia Balaško ; Prirodoslovna škola Vladimira Preloga


Puni tekst: hrvatski pdf 390 Kb

str. 29-48

preuzimanja: 0

citiraj

Puni tekst: engleski pdf 390 Kb

str. 29-48

preuzimanja: 0

citiraj


Sažetak

Kružni model nastavničkih stilova razlikuje četiri stila ponašanja kojim nastavnici mogu motivirati (stil koji podržava autonomiju i strukturirajući stil) ili demotivirati (kontrolirajući stil i kaotični stil) svoje učenike. Ovim istraživanjem proširujemo postojeće spoznaje istražujući odrednice ovih nastavničkih stilova koji su u konačnici povezani s boljim ili lošijim učeničkim uspjehom i dobrobiti. Model istovremeno provjeravamo u hrvatskom obrazovnom kontekstu. Ciljevi su istraživanja ispitati odnos zadovoljenja/frustracije temeljnih psiholoških potreba nastavnika i njihovih (de)motivirajućih stilova te provjeriti inkrementalni doprinos različitih dimenzija nastavničke samoefikasnosti (upravljanje razredom, poučavanje, uključenost učenika) u objašnjavanju nastavničkih stilova. Istraživanje je provedeno mrežno, a u njemu je sudjelovalo 365 učitelja i nastavnika iz osnovnih i srednjih škola. Rezultati potvrđuju pozitivnu povezanost zadovoljenja potreba i motivirajućih nastavničkih stilova te frustracije potreba i demotivirajućih stilova. Nastavnička samoefikasnost bila je značajan samostalan prediktor stilova povrh nastavničkih potreba. Dimenzija samoefikasnosti u poučavanju imala je značajan pozitivan samostalan doprinos u predviđanju stila koji podržava autonomiju i strukturirajućega stila, a negativan u predviđanju kaotičnoga stila. Dimenzija upravljanja razredom bila je značajan prediktor za strukturirajući stil, dok je dimenzija samoefikasnosti u uključivanju učenika bila značajan prediktor stila koji podržava autonomiju. Ni jedna dimenzija samoefikasnosti nije imala značajan doprinos u objašnjenju varijance kontrolirajućega stila. U radu su navedeni i metodološki nedostatci i praktične implikacije istraživanja.

Ključne riječi

nastavnički motivirajući i demotivirajući stilovi; nastavničke potrebe; nastavnička samoefikasnost

Hrčak ID:

322662

URI

https://hrcak.srce.hr/322662

Datum izdavanja:

3.11.2024.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 0 *